Rahinaa nopeusmittarissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Rahinaa nopeusmittarissa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Lisää ongelmia... eli nopeusmittarin neula huojuu ajossa hieman ja samalla mittarista kuuluu pientä rahinaa. Yritin poistaa ongelmaa laittamalla hieman öljyä nopeusmittarin vaijerin kuoreen ja onnistuinkin siinä, eli nopeusmittarin neulan huojunta loppui, mutta rahina jäi. Toisaalta, kun öljy oli laskeutunut alas, mittarin neula jatkoi huojumistaan ja rahina jatkui entiseen malliin. Rahina vaimenee hieman, kun löysää kaasun, nopeus tällöin n. 70-100km/h. Oisikohan syytä vaihtaa nopeusmittarin vaijeri? Motonetin listalta löytyy vaijeri, mutta se on merkitty sopivaksi vuosimalliin -87 saakka ja oma saappini on -88. Onko tuossa ollut joku merkittävä ero? Vaihdelaatikko on mallia 5 lovinen. Epäilen kuitenkin, että vaijerin uusiminen ei liiemmin auta mittarin rahinaan, vaan sille pitäisi tehdä jotain, miteköhän olisi "viimeinen voitelu"? Eli voiko sinne laittaa mitään liukastetta sotkematta paikkoja pahemmin? 8O :lol: Hmm, onkohan ollut väsynyt päivä töissä...
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Sama vika mulla,kun vain sais sen jotenkin poistettua.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Edellisessä tuo huojui ja rahisi kaksi vuotta ja sitten vaihdoin auton. Ja kas, niin on nyt tehnyt nykyisessä reilun vuoden.

Jos häiritsee, laitan radiota hieman kovemmalle. Eipä tuo tunnu ajan ja kilometrien karttuessa muuksi muuttuvan. Päätin, että en stressaa moisen takia.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Täytyypä kokeilla ensin nopeusmittarin vaijerin asennon muuttamista, jos tuo kanittaa jollain tapaa ja toisena vaihtoehtona on se pieni annos vaikkapa teflonöljyä. Saaba nähdä mitä tuosta tulee. Neulan huojuminen on muuten vähentynyt sen vaijerin öljyämisen jälkeen. Ei pahemmin huojunut viime reissulla(700km).
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla meni mittari rikki viime vuonna. Se alkoi huojumisella ja päätyi siihen, että mittarivirhe oli 25-30km/h. (0-100kiihdytys meni muuten nopsaan.) Ongelmana mittarin laakerin kuluminen. Siellä on sellainen n. 30mm pitkä pronssilaakeri siinä kohtaa, jossa vaijerin vääntiö on. Tuo väljenee ja teräksinen akseli alkaa heilumaan pronssilaakerin sisällä. Viisarin pompahtelut ja ylös jääminen pysähdyttäessä on lopun merkkejä. Se johtuu siitä, kun tuon teräsakselin päässä oleva noin. 40mm iso muovinen pyörä, jonka ulkopinnassa on magneetti, alkaa ottamaan mittarin viisarin akselissa olevaan alumiiniseen kuppiin... Yksi mahdollisuus korjata olisi nostaa viisarin akselia ylemmäs, eli käytännössä siirtää viisarinjousen akseliin ottavaa messinkiholkkia akselissa siten, että akseli alumiinikupin kanssa nousee hieman ylemmäs, ja kuppi ei pääsisi ottamaan kiinni magneettipyörään. Toivottavasti tästä minun selityksestäni saa jotakin tolkkua. Jotkut ovat tehneet saman asian laittamalla rungon väliin prikat, mutta minusta tuo on työläämpi tapa verrattuna tuon viisarinjousen messinkiholkin siirtämiseen. Tuo messinkin holkki nimittäin ottaa päittäisvälyksen viisarin akselista. Tuon tempun voisi kukaties onnistua tekemään viisaria ja mittaritaulua irroittamatta. Purin nimittäin vanhan mittarin ihan atomeiksi asti tutustuakseni rakenteeseen. :) VDO:lta saa myös takuukorjattuja mittareita 100eurolla, joten siis purkaamoiden tarjontaa parempaakin kamaa on saatavilla, jos mittari hajoaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaa'a, siinä kai tuo vika sitten onkin. Kiitos tyhjentävästä selityksestä! Ehkä pitäisi etsiä käsiin meidän jo edesmenneen -80 GL:n mittaristo ja purkaa se, niin näkisi ihan luonnossa miten tuo korjaus saadaan aikaiseksi. Toki tuo korjattu mittarikin voisi kiinnostaa, mutta jos se nyt jätetään viimeiseksi vaihtoehdoksi. Tosin joskus on käynyt niin, että olisi päässyt paljon halvemmalla/helpommalla tyytymällä siihen aluksi viimeiseksi jääneeseen vaihtoehtoon.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos irroitat viisarin, niin nosta viisari rajoitintapin yli ja merkitse tauluun asento, johon viisari asettuu vapaasti. Siinä on nimittäin esijännitystä jonkinverran. Viisarin saa irti esim. kahdella tasapääruuvimeisselillä molemmilta puolilta kampeamalla yhtäaikaa. Viisarin varsi on kuulemma herkkä katkeamaan. Jos hommaat jonkun käytetyn mittarin, niin katso, että matkamittarin rullia pyörittävä ratas on ehjä tai vähintäänkin, että matkapuoli pyörii, kun pyörittää mittaria vaikkapa porakoneella (samalla akselilla, kun matkamittarin rullat). Ainaskin vanhemmissa malleissa oli toinenkin tyyppiongelma, eli hammaspyörän halkeaminen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin