T8 kylmäkäynnistys: mitä vaaditaan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

T8 kylmäkäynnistys: mitä vaaditaan?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Eli mitä käytännössä T8 kylmäkäynnistys vaatii? Korjaamokäsikirjaa selatessani sain sellaisen kuvan että ohjauspaineventtiili ja lisäsuutin olisivat ainoat kylmäkäyntiä säätelevät aparaatit.

Ei oikein käynnisty kylmänä enkä tiedä mistä aloittaa vian metsästäminen.
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 kylmäkäynnistys: mitä vaaditaan?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Ohjauspaineventtiilin liittimelle ei tule virtaa, sinne kai pitäisi jotain tulla? Virtalukossa virrat päällä.
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Re: T8 kylmäkäynnistys: mitä vaaditaan?

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Ohjauspaineventtiilille tulee virta vasta kun bensapumppu käy. Vika voi olla myös lämpöaikakytkimessä. Itse ohjauspaine pitäisi mitata tai sitten kokeilla toisella säätimellä.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 kylmäkäynnistys: mitä vaaditaan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ohjauspaineventtiili, määräjakaja, suuttimet, bensapumppu. Nuo tarviit. Ryyppysuutinta ei plussakeleillä tarvitse, tosin voi joutua sahaamaan pidempään, ennenkuin jysähtää tulille. Käytännössä kuitenkin kokeiltuna k-jetti lähtee nollakeleistä lähtien ilman ryyppysuutinta käyntiin.

Lisäys: onhan imusarjassa ja imuputkistossa kaikki letkut/putket paikallaan. Itellä on useemman kerran unohtunut tuo magneettiventtiilille siitä imuputkesta tuleva nippa irti kaikenmoisten ropaamisten yhteydessä. Eikä lähe käyntiin. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: T8 kylmäkäynnistys: mitä vaaditaan?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Pariin autoon olen rakentanut tuon kk-suuttimen toimimaan painonapilla kun lk-kytkimen toiminnasta ei ole ollut varmuutta. Toimii ihan hyvin ja on samalla eräänlainen varkaudenesto ainakin koleammilla keleillä :D
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 kylmäkäynnistys: mitä vaaditaan?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Laitoin bensapumpun releen tilalle hyppylangan (en omista vielä bp-relettä, saa tarjota jos on ylimääräinen kaupan!) eli pumppu pyöri koko ajan ja mittasin ohjauspaineventtiilin liittimen navat uudestaan. Ei virtaa. Mittasin siis yleismittarilla 0-20v alueella laittaen mittarin piikit liittimen napoihin eikä inahtanutkaan (laitan kaikki tiedot tähän että varmasti menee oikein).

Eli mitäs nyt ohjauspaineventtilille pitäisi tehdä? Vetää sille maadoitus runkoon ja ottaa virrat bp-releen kautta? Auton johtosarja on uskomaton sekoitus -83 ja -88 johtosarjoja enkä usko että siitä saa enää mitään tolkkua, helpompi vetää piuhat sulakerasiasta uudestaan.

Mitenkäs lämpöaikakytkimen toiminnan testaisi?

Ja tosiaan, mulle riittää että auto lähtee käymään kelillä kuin kelillä. Ihan sama miten, vaikka sitten käsiryypyllä eli manuaalisella kylmäkäynnistyssuuttimen kytkennällä - pääasia että käynnistyy aina kesällä ja pakkasella.
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 kylmäkäynnistys: mitä vaaditaan?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ohjauspaineensäätimen sähköt ei vaikuta käynnistymiseen, virta sinne tulee sen takia että siellä on lämmitysvastus sitä varten ettei bimetallijousen toiminta olisi riippuvainen pelkästään moottorista tulevasta lämmöstä. Jos lämmitysvastus ei toimi niin sen huomaa ylirikkaalla uittamisesta mm. maantieajossa jossa ajoviima jäähdyttää säädintä.

Kylmäkäynnistymisen ongelma on siis jossain muualla, tuli vaan mieleen että pysyyköhän bensanpaineet järjestelmässä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin