Moottorinvaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
rockhead
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 19:44

Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja rockhead »

Moro,

Edessä ois moottorinvaihto 900 :een ja suunittelin hommaa silleen, että en nostaisi vaihteistoa keulalta pois. Onnistuuko moinen, jos vaihteiston tukee alhaaltapäin, ettei se jää pelkästään vetareiden varaan "roikkumaan"? Liekkö kellään moisesta kokemuksia?

t. Timppa
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tuota tuota.

en tiedä onko kuinka kannattava juttu. se vaihteisto hankala irroittaa alakautta. Ja toisekseen se laatikko nousee aika kivuttomasti sen koneen mukana :wink:

Onnistuu tuo homma kyllä muuten. Yksi kaveri erehtyi noin tekemään. Kysyi sitten jälkeenpäin tuota samaa asiaa. Ja totesi että ens kerral nousee kyllä koko pakettina.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Onnistuuhan se. Kerran jouduin noin tekemään kun oli niin matala talli, että ei sopinut koko pakettia nostamaan kerralla.. Ahdasta kyllä tulee varmasti, varsinkin kuskin puoleisissa vaihdelaatikon ja moottorin välisissä pulteissa..

Tukemisesta: tunkkaa ensin koko pakettia hieman ylöspäin ja laittaa sitten sopivat laudanpätkät sinne pohjapanssarin ja laatikon väliin, eli ideana on se, että tunkin voi ottaa pois, joten autoa voi sitten liikutella..

Kumpi tapa sitten on helpompi? No varmaankin koko pakettina nostaminen, ellet sitte pura paikallaan olevaa konetta, jolloin sen voi purkaa paikallaan ja nostaa pala palalta pois..
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ja vielä vähäsen

Itse olen tarvittaessa purkanut keulan pois, jolloin konetta ei tarvitse paljon nostella. Lukkopelti on vain muutamalla pultilla kiinni, joten homma ei ole paha.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kesä tekeepi nopsaan jo tuloaan.. siispä. Kannattaako tuota konetta edes koittaa vaihtaa itse, jos ei ole minkäämoista kokemusta mokomasta ja hieman on uupeloa tiloista ja työkaluista. Tosin, kaksi jälkimmäistä olisi niinkin ehkä paikattavissa.

Vaiko, liekö kellään tietoa mitä moinen jumppa jossain nyrkkipajalla kustantaisi? Vaiko, löytyisikö pohjoisesta innokkaita mokomaan vaivanpalkkaa vastaan ;o)

Jotain tarttis keksiä kesällä, sillä ajoonhan se rohjake olisi mukava jo vähitellen saada. :lol:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Svc »

Saabin korjaamoilla Moottori/vaihteistopaketti taisi nousta pois keulalta reilusti alle puolen tunnin, eli ei tuo asiansa osaavalla korjaamolla kovin kalliiksi tule. Tärkein työkalu on kunnollinen moottorinosturi tms..
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Ohops, pitääpäs kysäistä paikallisesta Saabin 'merkki'liikkeen korjaamosta - josko siellä suht nopsaan homman tekisivät valmiista osista. Toisaalla paikallisessa arvelivat, että toista päivää hommaan menisi, jolloin tuntitaksan perusteella velottaisivat parin päivän työt.. No, tietotaito maksaa tietysti, eikä kumpaakaan itsellä ole. :lol:
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Yhen koneen jouduin tolla tyylillä pois kampeemaan, aika ahdasta saaha pari moottorin ja lootan välistä pulttii auki. jos noin tekee nousee se kone sieltä lankun ja parin (tai neljän) kaverin avustuksella. Ite nujusin yhestä metsäänhyljätystä saabista koneen yksinään pois (oli hätä saada ehjä kampiakseli). eka kansipois, sitten nostin alakerran lokarin päälle ja siitä kottikärryihin, toisten en siihen leikkiin ryhdy.
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Svc kirjoitti:Saabin korjaamoilla Moottori/vaihteistopaketti taisi nousta pois keulalta reilusti alle puolen tunnin, eli ei tuo asiansa osaavalla korjaamolla kovin kalliiksi tule.
Ei varmasti nouse missään "reilusti alta puolen tunnin", jotain realismia nyt noihin aika-arvioihin :? .
#1970
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

ah79 kirjoitti:
Svc kirjoitti:Saabin korjaamoilla Moottori/vaihteistopaketti taisi nousta pois keulalta reilusti alle puolen tunnin, eli ei tuo asiansa osaavalla korjaamolla kovin kalliiksi tule.
Ei varmasti nouse missään "reilusti alta puolen tunnin", jotain realismia nyt noihin aika-arvioihin :? .
Pitää huomenna luukata "suunnilleen" aika AutoDatasta.
Muistelisin ainakin, että siellä oli jotain tyyliin 2.7h, moottorivaihteisto paketin irrotus ja asennus.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Satutko hintapuolta muistamaan, jotta mitä suuruusluokkaa moinen kustansi?
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja t8 »

Ei tuo kova homma ole itsekään tehdä. Korjausoppaan neuvoilla pääsee tosi pitkälle. Jos pultit lähtee auki, niin ensikertalainenkin saa sen päivässä irti. Uusi kone menee nopeammin paikalleen, kun on jo vähän hajua miten homma toimii. Itsekin vaihdoin t8 koneen yksin, käytössä oli perustyökalut ja moottorinostimena toimi John Deere ja etukuormaaja. 8)
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tonppa kirjoitti:Satutko hintapuolta muistamaan, jotta mitä suuruusluokkaa moinen kustansi?
ÖÖ, tota, mullekko sanoit?
AutoData on siis ohjelma missä on kaikki autot ja niihin liittyvät perustiedot(arvoja, ohjeita, ohjeaikoja jne.).
Tuolla on vaan tuommonen, satkuun ei kyllä ole tarvinnut moista tuolla tehdä(käy muun merkkisiä autoja), mutta aikoja olen sieltä huvikseen käyny aina katsomassa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
janne69
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 09:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja janne69 »

talvisaabisti kirjoitti: Ite nujusin yhestä metsäänhyljätystä saabista koneen yksinään pois (oli hätä saada ehjä kampiakseli). eka kansipois, sitten nostin alakerran lokarin päälle ja siitä kottikärryihin, toisten en siihen leikkiin ryhdy.
Tuosta kampeamisesta tuli mieleen, kun velipojan kanssa joskus taannoin napattiin ysiysistä B-kone pois, eikä ollut mitään muuta kuin hylsysarja.

Meinasi olla selkä kovilla, kun koko paketti väännettiin ilman nostokaluja lukkopellin yli kottikärryyn. Mitähän tuollainen oikein painaa? Silloin tuntui, että ihan h....tisti!
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Saabinsti: Ohops, oli mulla vähän lukihärö. :lol: Kiitokset asian selventämisestä. :P
Vastaa Viestiin