Moottorinvaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Svc »

ah79 kirjoitti:
Svc kirjoitti:Saabin korjaamoilla Moottori/vaihteistopaketti taisi nousta pois keulalta reilusti alle puolen tunnin, eli ei tuo asiansa osaavalla korjaamolla kovin kalliiksi tule.
Ei varmasti nouse missään "reilusti alta puolen tunnin", jotain realismia nyt noihin aika-arvioihin :? .
Mietipäs itse. :wink:
Korjaamolla on yleensä valmiina sekä autonostin, että moottorinosturi. Työkalut ovat valmiiksi käsillä, useamman moottorin jälkeen ei tarvitse miettiä, mikä hylsy käy mihinkin. Astia valmiina jäähdytysnesteelle ja kaveri vieressä, joka voi tarvittaessa auttaa kohdissa, joissa tarvitaan hetkeksi useampaa kättä. Vaikkapa konepellin irrottamisessa. Pallonivelienkään pultteja ei tarvitse sääliä, kun uudet saa varastosta. Vaihteensiirtäjän kiilalle on oma ulosvetäjänsä jne....

Lisäksi merkkikorjaamolla käyvä kalusto on yleensä sen verran tuoretta, että pultitkaan eivät ole kovin jumissa. Sanoisin, että 20-25 min on ihan realistinen sille, että 99:n tai satkun moottori roikkuu nostimessa. Etenkin, jos aikaa ei tarvitse käyttää ihmettelyyn ja tupakkataukoihin. Tähän tietysti pitää lisätä auton haku pihalta ja ajaminen nosturille.

OK. Ehkä 20-25 min ei ole "reilusti" alle puolen tunnin :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Svc kirjoitti: OK. Ehkä 20-25 min ei ole "reilusti" alle puolen tunnin :wink:
Voi 25 min mun puolesta olla vaikka "reilusti alta puolen tunnin", mutta edelleen väitän, että millään korjaamolla paketti ei tuohon aikaan nouse. Jos varta vasten yritetään jotain Saabin koneennoston maailmanennätystä tehdä, niin tuollainen aika voi onnistuakin, mutta ei muuten. Itse koneen nostaminen moottoritilastahan vie kunnon nosturilla vain minuutin tai pari, mutta sitä purkamista vain on melkoinen määrä, ennen kuin kone on siinä pisteessä että sen voi iskeä kiinni moottorinorsuun.

Saabinstin esittämä 2,7 h paketin irroitukselle ja asennukselle (eli irroitus vajaa 1,5h ja kasaaminen suunnilleen saman verran) sen sijaan kuulostaa minusta ihan realistiselta, vaikka silläkään tahdilla ei aikaa ylimääräisillä kahvitauoille jää.
#1970
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

ah79 kirjoitti:
Svc kirjoitti: OK. Ehkä 20-25 min ei ole "reilusti" alle puolen tunnin :wink:
Voi 25 min mun puolesta olla vaikka "reilusti alta puolen tunnin", mutta edelleen väitän, että millään korjaamolla paketti ei tuohon aikaan nouse. Jos varta vasten yritetään jotain Saabin koneennoston maailmanennätystä tehdä, niin tuollainen aika voi onnistuakin, mutta ei muuten. Itse koneen nostaminen moottoritilastahan vie kunnon nosturilla vain minuutin tai pari, mutta sitä purkamista vain on melkoinen määrä, ennen kuin kone on siinä pisteessä että sen voi iskeä kiinni moottorinorsuun.

Saabinstin esittämä 2,7 h paketin irroitukselle ja asennukselle (eli irroitus vajaa 1,5h ja kasaaminen suunnilleen saman verran) sen sijaan kuulostaa minusta ihan realistiselta, vaikka silläkään tahdilla ei aikaa ylimääräisillä kahvitauoille jää.
Minäkään en kyllä usko......kyllähän sen jos juoksemalla tosiaan tekisi ennätystä varten juuri niinkun ah79 mainitsi. Mutta ei kyllä kukaan normaalisti tehden alle puoleen tuntiin nosta sitä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Aika hurjalta kuulostaa, minulla menee jo öljynvaihtoonkin tuo puoli tuntia :lol:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Saahan tuon tehtyä kun hiljaa ajatuksen kanssa tekee. Itseäni ehkä enemmän huolettaisi miten vaikea homma on saada moottori takaisin?
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja tema »

K-jetti, tai kaasarimotti nousee kyllä aika äkkiä. Sähköruikkarissa aikaa menee oman kokemuksen mukaan huomattavasti enemmän. Vaikuttaa myös asenne. Onko oma auto, toisen auto, vaiko varaosa-auto :)

Omassa nostoon menee pari tuntia pyöriskellessä. Lootan vaihdossa ja koko setin takaisin laitossa kuluu sitten enemmän aikaa.
Yhteensä reilu työpäivä suunnilleen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Svc »

No jos ette usko, niin ei sitten. Epäillä toki saa. Ei se minulta pois ole. :D
Kasaaminen kestää muuten yleensä kauemmin, kuin purkaminen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Joo ei ainakaan T16 nouse tuossa ajassa.

Iste tuli joskus vaihdettua laatikko ja SAMANTIEN uudestaan vaihdettua laatikko :x Edes siinä toisessa nostossa jossa oli kaikki kikat tuoreessa muistissa ja nosturikin valmiina paikallaan ei mennyt alle tuntia.

F-16 teki joskus laatikonvaihdon T16:seen 6h sisältäen kaiken. Sitä voidaan mielestäni pitää jo erittäin nopeana ja hiottuna operaationa. Harjoitus tekee mestarin ilmeisesti myös tässä :D
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Svc kirjoitti:No jos ette usko, niin ei sitten. Epäillä toki saa. Ei se minulta pois ole. :D
No en todellakaan usko, kerro nyt oikeasti missä noin nopea korjaamo on niin voin heti soittaa sinne aikani kuluksi ja pyytää aika- ja kustannusarviota hommasta, niin sillähän tämä selviää. Olisikohan kysymyksessä kenties tämä korjaamo :mrgreen: :mrgreen: ?
Svc kirjoitti:Kasaaminen kestää muuten yleensä kauemmin, kuin purkaminen.
Enpä ihan noinkaan sanoisi, purkaessa menee aina aikaa likaisten ja jumittuneiden osien kanssa tappelemiseen kun taas kasaus on yleensä siistimpää ja nopeampaa.
#1970
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tätä esittelivät aikanaan 70-luvun loppupuolella Tampereen Scan-Autolla Lakalaivassa Tampereen katsastusaseman vieressä. Olin ihan paikalla katsomassa, kun nostivat moottoria pois. Tästä on jäänyt mieleeni työnjohtajan kehuskelu tuosta alle puolesta tunnista. Vaikein homma oli kuulemma pakoputken pulttien avaaminen, kun piti odottaa niiden jäähtymistä.
Eikä siinä todellakaan asentajalla nokka kauan tuhissut. Silloin tuo 99:ien huolto oli ihan arkirutiinia ja merkkikorjaamolla pyörivä kalusto oli suhteellisen uutta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Svc kirjoitti:Tätä esittelivät aikanaan 70-luvun loppupuolella Tampereen Scan-Autolla Lakalaivassa Tampereen katsastusaseman vieressä. Olin ihan paikalla katsomassa, kun nostivat moottoria pois. Tästä on jäänyt mieleeni työnjohtajan kehuskelu tuosta alle puolesta tunnista.
Jos kyseessä oli siis varta vasten järjestetty demonstraatio, niin minulla ei ole mitään syytä epäillä asiaa. Jos kyseessä on uusi auto, kaikki työkalut ovat valmiiksi käden ulottuvilla ja useampi mies on tekemässä, niin on tuo puoli tuntia mahdollinen jos suoritusta on muutamaan kertaan harjoiteltu. Se aika, mikä korjaamolla menee operaatioon asiakastyössä normaalilla työtahdilla ja normaalilla yhden asentajan tuntiveloituksella on kuitenkin 100-% eri asia.
#1970
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja f-19 »

TuPe kirjoitti:Joo ei ainakaan T16 nouse tuossa ajassa.

Iste tuli joskus vaihdettua laatikko ja SAMANTIEN uudestaan vaihdettua laatikko :x Edes siinä toisessa nostossa jossa oli kaikki kikat tuoreessa muistissa ja nosturikin valmiina paikallaan ei mennyt alle tuntia.

F-16 teki joskus laatikonvaihdon T16:seen 6h sisältäen kaiken. Sitä voidaan mielestäni pitää jo erittäin nopeana ja hiottuna operaationa. Harjoitus tekee mestarin ilmeisesti myös tässä :D
Eipäs liioitella sentään :). Kone nousee vajaassa parissa tunnissa sisältäen muutamien omien ratkaisujen purkamisen, joku näistä hidastaa toimenpidettä, toiset nopeuttaa. Takaisin laittoon menee hitusen pidempään. Pisin aika loota vaihdossa menee kyllä silti moottorin irroitukseen lootasta, enskan vaihtoon, öljyn täyttöön, kytkinsylinterin irroitukseen jne... seuraavalla kerralla kellokalle mukaan aikoja ottamaan.

Aiheesta vielä sen verran että kyllä se koko paketti kannattaa ottaa pois jos suinkin mahdollista. Jos ainut syy pelkän moottorin pois nostamiseen on vähempi vaiva niin ei kannata.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja muppelo »

ah79 kirjoitti:
Svc kirjoitti:Tätä esittelivät aikanaan 70-luvun loppupuolella Tampereen Scan-Autolla Lakalaivassa Tampereen katsastusaseman vieressä. Olin ihan paikalla katsomassa, kun nostivat moottoria pois. Tästä on jäänyt mieleeni työnjohtajan kehuskelu tuosta alle puolesta tunnista.
Jos kyseessä oli siis varta vasten järjestetty demonstraatio, niin minulla ei ole mitään syytä epäillä asiaa. Jos kyseessä on uusi auto, kaikki työkalut ovat valmiiksi käden ulottuvilla ja useampi mies on tekemässä, niin on tuo puoli tuntia mahdollinen jos suoritusta on muutamaan kertaan harjoiteltu. Se aika, mikä korjaamolla menee operaatioon asiakastyössä normaalilla työtahdilla ja normaalilla yhden asentajan tuntiveloituksella on kuitenkin 100-% eri asia.
Etteivät olis viel jättäneet demoa varten pultteja hiukan löysemmälle jne.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Svc »

ah79 kirjoitti:
Svc kirjoitti:Tätä esittelivät aikanaan 70-luvun loppupuolella Tampereen Scan-Autolla Lakalaivassa Tampereen katsastusaseman vieressä. Olin ihan paikalla katsomassa, kun nostivat moottoria pois. Tästä on jäänyt mieleeni työnjohtajan kehuskelu tuosta alle puolesta tunnista.
Jos kyseessä oli siis varta vasten järjestetty demonstraatio, niin minulla ei ole mitään syytä epäillä asiaa. Jos kyseessä on uusi auto, kaikki työkalut ovat valmiiksi käden ulottuvilla ja useampi mies on tekemässä, niin on tuo puoli tuntia mahdollinen jos suoritusta on muutamaan kertaan harjoiteltu. Se aika, mikä korjaamolla menee operaatioon asiakastyössä normaalilla työtahdilla ja normaalilla yhden asentajan tuntiveloituksella on kuitenkin 100-% eri asia.
Kyllä se ihan normaali työpäivä oli. Olimme koulun moottorikerhon kanssa tutustumassa korjaamotoimintaan. Käynti saattoi liittyä opinto-ohjaukseen, kun olin silloin 9. luokalla.

Korjaamolla työkalut ovat yleensä käden ulottuvilla ja tuohon aikaan 99:n moottorin nosto oli ihan varmasti moneen kertaan harjoiteltua rutiinia ja asentaja osaa varmasti koota tarvittavat työkalut valmiiksi. Kahta miestä tarvittiin vain konepellin nostamiseen auton katolle. Auton vuosimallia en muista, väri oli se vaalean vihreä eli tuohon aikaan uudehko.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja toms »

45 Minuuttia menee koneen nostoon 8v iivarissa. Kellotettu talvella 2007. Sis. konepellin poisto ym. ja nesteet raakasti suoraan lattialle= kaivoon. Ennen nesteitten poistoa kun muistaa irroittaa pakoputken sarjasta ja vaihdeakseli ja mittarin vaijerin ja tehostimen pumppu korvakkeesta irti ja jättää konehuoneeseen.

Helpompi oli vaihtaa näin kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas ja korjata tehostetun tangon rattiakselin stefa.

Pojat työmaalla ei uskonut sen menevän niin joutuin mutta aloitin työmaalla sen kesken päivän ja kolmen vartin päästä kone killui raanan nokassa. Sitte ne ymmärsi miksi nostin koneen pois.

Tietenkin tietyillä erikoistyökaluilla, kokemuksella ja sillä että mikään ei ollut jumissa ym. on tässä ajassa merkityksensä.

Kasauksessa menikin sitten enemmän aikaa, luonnollisesti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin