Vaihdelaatikoiden vuosimallierot
Vaihdelaatikoiden vuosimallierot
Satkuissa näköjään moni paikka on vuosimallista riippuen muuttunut (T8 sylinterin kansista olen huomannut pieniä eroja vuosimallien myötä ja monista muista yksityiskohdista). Moottori ja muut paikat on siis kokeneet pienoista kehitystä koko valmistuskaaren ajan.
Oli tuossa varaosa-autona vm.92 Turbo16 ja pienellä testilenkillä ihmettelin vaihteistoa, joka tuntui aivan nykyauton vaihteistolta:
-Joka vaihde meni epätavallisen sujuvasti päälle, eikä pakkikaan rusahtanut missään vaiheessa. Vaihteisto oli aivan yhtä helppo ja vaivaton kuin japsiautoissa tai opelissa.
Vanhemmissa satkuissa taas on ollut jopa juuri remontoitujakin vaihteistoja ja se satkun peruskankeus on ollut niissä läsnä.
Onko vm.92 eteenpäin tullut vaihteistoon jotain muutoksia? No, jätin tuon varaosasatkun vaihteiston autoon, koska kori meni toiselle klubilaiselle, mutta jos noissa 92/93 vaihteistoissa on jotain muutoksia tapahtunut vanhempiin verrattuna, voisi joskus harkita moisen etsimistä omaankin autoon.
Oli tuossa varaosa-autona vm.92 Turbo16 ja pienellä testilenkillä ihmettelin vaihteistoa, joka tuntui aivan nykyauton vaihteistolta:
-Joka vaihde meni epätavallisen sujuvasti päälle, eikä pakkikaan rusahtanut missään vaiheessa. Vaihteisto oli aivan yhtä helppo ja vaivaton kuin japsiautoissa tai opelissa.
Vanhemmissa satkuissa taas on ollut jopa juuri remontoitujakin vaihteistoja ja se satkun peruskankeus on ollut niissä läsnä.
Onko vm.92 eteenpäin tullut vaihteistoon jotain muutoksia? No, jätin tuon varaosasatkun vaihteiston autoon, koska kori meni toiselle klubilaiselle, mutta jos noissa 92/93 vaihteistoissa on jotain muutoksia tapahtunut vanhempiin verrattuna, voisi joskus harkita moisen etsimistä omaankin autoon.
muistaakseni 92 niihin tullut aika paljonkin muutoksia. en vaan enään oikein muista mitä. joskus noista tuli enemmänkin otettua selvää kun vaihteistoja tuli hajotettua muutama kappale
Ainakaan sisuskalut eivät käy vanhempien laatikoiden kanssa mitenkään ristiin.

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tämmöinen tuntu tuli koeajolla itsellekin. Toiminta ja luonne vm. 92 laatikossa oli täysin erituntuista kuin vanhemmissa ja jopa vm. 91 laatikossa. Kiva ois löytää lisää tietoa tuosta. Ainakin välitykset on muuttuneet melkein joka vuosimallissa (900Aero.comista katsottuna)Jamppa kirjoitti:muistaakseni 92 niihin tullut aika paljonkin muutoksia. en vaan enään oikein muista mitä. joskus noista tuli enemmänkin otettua selvää kun vaihteistoja tuli hajotettua muutama kappaleAinakaan sisuskalut eivät käy vanhempien laatikoiden kanssa mitenkään ristiin.
Jos kaikki 92 eteenpäin laatikot on yhtä mukavia, niin yksi meikäläistä vaivaava satkun perusvika/ominaisuus olisi tuolla korjattu. Ikuinen unelma = satkun ulkomuoto/ulkonäkö + nykyaikainen mukavuus ajettaessa olisi jo aika lähellä tuolla kokeilemallani 92 Turbo16 laatikolla.
Kyllä se -92-93 laatikkokin menee sököksi aikanaan. Porukoiden 900S:stä on kolmonen aika pahana. Rusahtelee ja kurahtelee kytkiessä ihan samalla tavalla, kuin vanhemmissakin laatikoissa synkrojen kypsyttyä. Olihan se silloin ehjänä vielä ihan kiva, mutta nyt lähinnä tulee vakava ilme, kun kytkee kolmosta 
Mukavan parannuksen vaihteisiin tuo ainaskin joksikin aikaa, kun rasvaa vaihdekepin pallot tuorella rasvalla...

Mukavan parannuksen vaihteisiin tuo ainaskin joksikin aikaa, kun rasvaa vaihdekepin pallot tuorella rasvalla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllähän tuo melko sofistikoitunut ja voiman tasaisesti jakava vaihdelaatikko on. Ja mikä kummallisinta se vain parani, kun 250tkm huollossa Nesteen SAE75W öljyt vaihdettiin pois ja laitettiin Mobilin mineraalimoottoriöljyt (vanhat pois, moottoriöljyt tilalle ja käyttö lämpimäksi, moottoriöljyt pois ja taas moottoriöljyt sisään).Sami kirjoitti:Ikuinen unelma = satkun ulkomuoto/ulkonäkö + nykyaikainen mukavuus ajettaessa olisi jo aika lähellä tuolla kokeilemallani 92 Turbo16 laatikolla.
Sinänsä laatikko, GM55706 jos oikein muistan, on käytökseltään yllättävä kuin esim. Annissa oleva GM34601. Rivakkaan etenemiseen ei tule missään nimessä käyttää 1 ja 2 vaihteita, koska aski pamahtaa tosi lujaa. Tätä piirrettä ei Annin askissa ole mutta siitä taas meno hyytyy melko äkkiä. Muutenkin Turbon askissa kaikki äänet on enemmän pamahduksia kuin Annissa olevia rutinoita. Normaaliajossa vaihtoääniä ei ole, vaihto on tasaista ja meno tärinätöntä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Vaihdelaatikoiden vuosimallierot
Jossain noilla main vaihdekeppi muuttus, kepin "pallot" muuttu muovista metalliksi. Jossain esitteessäkin kehuttiin uutta sujuvampaa vaihteistoa vaikka muutokset olikin enempi tuolle keppi päässä.Sami kirjoitti:Onko vm.92 eteenpäin tullut vaihteistoon jotain muutoksia? No, jätin tuon varaosasatkun vaihteiston autoon, koska kori meni toiselle klubilaiselle, mutta jos noissa 92/93 vaihteistoissa on jotain muutoksia tapahtunut vanhempiin verrattuna, voisi joskus harkita moisen etsimistä omaankin autoon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Itsekkin olen kuullut että juuri tuossa vaihdekepissä on ainakin se suurin ero. Oliskohan ollut juuri -92 --> eteenpäin se uudempi keppi tai saattaa olla joissakin -91..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
'91 tuli metallipallolla oleva keppi. Ainakin 900S-malleihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Vaihdelaatikoiden vuosimallierot
Onkohan perä sama vm. 86 ja 89 laatikoissa?
Re:
Jep! Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna vm.-90:seen.dimebak kirjoitti:'91 tuli metallipallolla oleva keppi.
Kun tämän eron hokasin ja oli muutenkin satku etsinnässä, niin piti löytää vähintään vm.-91:nen. On se vaan niin napakan tuntuinen laatikko!
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
- Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
- Viesti:
Re: Vaihdelaatikoiden vuosimallierot
Ei setä vittuile, setä neuvoo!