Mun autossa on myös sama ominaisuus joskin en ole tuota kokeillut. Jarrupolkimen kytkimeltä menee johto APC:hen. Jarruttaessa pitäisi pudota peruspaineille jos toimii oikein.dimebak kirjoitti: Sellaisen huomasin, että 3. vaihde, kaasupohjassa ja jarrulla pitää kierrokset 3000 rpm:ssä niin ahdot tippuu melko lähelle keltaisen alkua.
Ahdot ei nouse
Re: Ahdot ei nouse
Re: Ahdot ei nouse
Tutkailin tuota paineanturia joka näytti olevan OSM:kin mukaan eri kapistus kuin ylipainekatkaisija.
Eli eli, mittasin paineanturin vastuksen joka oli ok. Paineella en voinut mitata tarkasti enkä kyllä suuntaa-antavastikaan, kun ei löydy kuin pyöränpumppu. Laitoin kuitenkin pyörän pumpulla painetta ja katsoin turbo/apc-mittarista miten neula nousee. Siinä mihin se nyt paineet nostaa ajaessa oli paineille annettu vastus eli sen 0.6 barin alue eikä paineet ei vuoda, kun pumpulla piti painetta yllä.
Tämä antais ymmärtää, että peruspaineita pitäisi nostaa mutta varmuuden tähän sitten saa, kun on aikaa taas alkaa pukertamaan sen eteen. On nimittäin paljon parempi ettei se nosta paineita, toisinpäin ku vois olla aika katastrofaaliset. Pitää alkaa soitteleen paikallisia liikkeistä läpi kunnon painemittarin hommaamista varten.
p.s. Testilenkillä piti ottaa se paineanturi irti ja tulpata se. Ei olis pitänyt tehdä. Oli meinaan aika muikeat menot ku antoi paineiden nousta kunnolla punaiselle
Eli eli, mittasin paineanturin vastuksen joka oli ok. Paineella en voinut mitata tarkasti enkä kyllä suuntaa-antavastikaan, kun ei löydy kuin pyöränpumppu. Laitoin kuitenkin pyörän pumpulla painetta ja katsoin turbo/apc-mittarista miten neula nousee. Siinä mihin se nyt paineet nostaa ajaessa oli paineille annettu vastus eli sen 0.6 barin alue eikä paineet ei vuoda, kun pumpulla piti painetta yllä.
Tämä antais ymmärtää, että peruspaineita pitäisi nostaa mutta varmuuden tähän sitten saa, kun on aikaa taas alkaa pukertamaan sen eteen. On nimittäin paljon parempi ettei se nosta paineita, toisinpäin ku vois olla aika katastrofaaliset. Pitää alkaa soitteleen paikallisia liikkeistä läpi kunnon painemittarin hommaamista varten.
p.s. Testilenkillä piti ottaa se paineanturi irti ja tulpata se. Ei olis pitänyt tehdä. Oli meinaan aika muikeat menot ku antoi paineiden nousta kunnolla punaiselle

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ahdot ei nouse
Jep eli ylipainekytkin katkasee menon kun ahdot nousee liikaa ja paineanturi haistelee alipainejärjestelmän tilaa ja syöttää apc:lle infoa.
Siis se paineanturi harvoissa tapauksissa "vuotaa"... vaan sen sisällä on kalvo joka venyy paineen vaikutuksesta. Josse kalvo on väsynyt, se on siten kovemmalla paineella on hyvin löysä. (tais muuten olla tonnareissa joku säädettävä paineanturi?) Eli paskana oleva voi antaa oikeita arvoja just peruspaineilla mutta kun alkaa siittä menee yli ja kalvo alkaa tosissaan venymään niin voi antaa liikaa myöden. Eli eli, kokeile röyhkeesti ohittaa se, sähköt voit jättää siihen kiinni ja kato mitä tapahtuu. Ite oon ajanu tällä setupilla jo yli vuoden kun en jaksanut sitten mennä alas kähjäämään ja ottamaan sitä irti. Mun kirjoissa se on turha kapistus josta ei oo ollu mulle kun haittaa.
Siis se paineanturi harvoissa tapauksissa "vuotaa"... vaan sen sisällä on kalvo joka venyy paineen vaikutuksesta. Josse kalvo on väsynyt, se on siten kovemmalla paineella on hyvin löysä. (tais muuten olla tonnareissa joku säädettävä paineanturi?) Eli paskana oleva voi antaa oikeita arvoja just peruspaineilla mutta kun alkaa siittä menee yli ja kalvo alkaa tosissaan venymään niin voi antaa liikaa myöden. Eli eli, kokeile röyhkeesti ohittaa se, sähköt voit jättää siihen kiinni ja kato mitä tapahtuu. Ite oon ajanu tällä setupilla jo yli vuoden kun en jaksanut sitten mennä alas kähjäämään ja ottamaan sitä irti. Mun kirjoissa se on turha kapistus josta ei oo ollu mulle kun haittaa.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 19:36
- Paikkakunta: keskisuomi
Re: Ahdot ei nouse
Haku ei ollut ystävä joten kirjottelempa tänne kun lähimpänä omaa ongelmaa.
Kun ostin tuon t8ic -88 ahdot nousi melkein keltaisen puoliväliin mutta rupesi nykimään (vaikutti että ei saaa bensaa/rajoitin tyyppinen puutuminen) ilmeisesti vikana oli jumiutun hukkaportti koska sen herkistettyä ja perushuollot tehtyä toimi pirun hyvin? ahtojakin tuntui olevan koeajolla.
Nyt kun leimattu niin mennäänkin peruspaineilla? tai oikeastaan nousee keltaisen alkuun (ei edes puoliväliin) ja laskee siihen ihan alkuun.
Sitten paljonko tuon ahtomittarin kuuluisi olla valkoisella (alipaineellako?)
tyhjäkäynnillä ~puolessa välissä, tasakaasulla pikkuisen, satasessa pintakaasulla 3/5, onko normaalia?
Pientä turboefektiä on havaittavissa kun kokeilee mutta se loppuu hyvin äkkiä kun ne ahdot laskee.
ja kun tuo vika tuli vähän niinkuin puun takaa niin tiiä sitten.
ja vielä että onko muilla ollut ongelmaa sen ilmanputsarin kurkkupurkki torven kanssa ongelmia? siis se j putki mikä lähtee määräjakajalta. laitan sen siihen urille normaalisti ja menee siihen hyvin mutta kun kiristää niin klemmari jotenkin puristaa sen ylisieltä että se pullahtaa pois uristaan siihen päälle? eli sitä ei voi oikeen kunnolla kiristää siihen.
Alkuun teki sitä kun kiristi liikaa enkä huomannut sitä niin rupesi rykimään kun kone hiukan lämpesi, hukkasi tyhjäkäynnin eikä lähtenyt käyntiin jos sammui.
sekavasti selitetty mutta kuitenkin
Kun ostin tuon t8ic -88 ahdot nousi melkein keltaisen puoliväliin mutta rupesi nykimään (vaikutti että ei saaa bensaa/rajoitin tyyppinen puutuminen) ilmeisesti vikana oli jumiutun hukkaportti koska sen herkistettyä ja perushuollot tehtyä toimi pirun hyvin? ahtojakin tuntui olevan koeajolla.
Nyt kun leimattu niin mennäänkin peruspaineilla? tai oikeastaan nousee keltaisen alkuun (ei edes puoliväliin) ja laskee siihen ihan alkuun.
Sitten paljonko tuon ahtomittarin kuuluisi olla valkoisella (alipaineellako?)
tyhjäkäynnillä ~puolessa välissä, tasakaasulla pikkuisen, satasessa pintakaasulla 3/5, onko normaalia?
Pientä turboefektiä on havaittavissa kun kokeilee mutta se loppuu hyvin äkkiä kun ne ahdot laskee.
ja kun tuo vika tuli vähän niinkuin puun takaa niin tiiä sitten.
ja vielä että onko muilla ollut ongelmaa sen ilmanputsarin kurkkupurkki torven kanssa ongelmia? siis se j putki mikä lähtee määräjakajalta. laitan sen siihen urille normaalisti ja menee siihen hyvin mutta kun kiristää niin klemmari jotenkin puristaa sen ylisieltä että se pullahtaa pois uristaan siihen päälle? eli sitä ei voi oikeen kunnolla kiristää siihen.
Alkuun teki sitä kun kiristi liikaa enkä huomannut sitä niin rupesi rykimään kun kone hiukan lämpesi, hukkasi tyhjäkäynnin eikä lähtenyt käyntiin jos sammui.
sekavasti selitetty mutta kuitenkin

Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
Re: Ahdot ei nouse
Oikein toimiessaan mittari kaiketi on about valkoisen ja keltaisen välissä. En tiedä näenkö itse harhoja mutta oikein kovalla matalapaineella mittari on on ollut joskus alempana kuin kivalla aurinkoisella korkeapaineenkelillä.
Pinta/tasakaasulla mittari on ollut mulla jopa alle puolivälin valkoisella ja moottorijarrutuksella sitten reilummin.
Omia kuulumisia ahtojen käyttäytymiseen sen verran, että ahdot nousee samaan kuin aiemmin laittamassa kuvassa näkyy. Sellainen kiva piirre kuitenkin oli tuossa lomareissulla havaittavissa, että auto kuitenkin liikkuu kivan ripeästi mm. ohituksissa yms. kiihdytyksissä. Rollossa tosin oli kivan lämpimät kelit joten parkissa olemisen jälkeen ei ahtoja löytynyt hetkeen, kun konehuone oli varmasti kuuma
Pinta/tasakaasulla mittari on ollut mulla jopa alle puolivälin valkoisella ja moottorijarrutuksella sitten reilummin.
Omia kuulumisia ahtojen käyttäytymiseen sen verran, että ahdot nousee samaan kuin aiemmin laittamassa kuvassa näkyy. Sellainen kiva piirre kuitenkin oli tuossa lomareissulla havaittavissa, että auto kuitenkin liikkuu kivan ripeästi mm. ohituksissa yms. kiihdytyksissä. Rollossa tosin oli kivan lämpimät kelit joten parkissa olemisen jälkeen ei ahtoja löytynyt hetkeen, kun konehuone oli varmasti kuuma

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ahdot ei nouse
väliin se kumi tahtoo siitä määräjakajan päältä pois pykiä, se tai klemmari ei ole silloin kunnolla, että yritä uudelleen niin monta kertaa että se tukevasti siihen jää ja saat kiristettyä kunnolla.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Ahdot ei nouse
Nostellaan vähän vanhaa topikkia kun samoja ongelmia esiintyy omassa autossa.
Eli ahdot nousevat keltaisen puoliväliin. Tänään tosin kun auton sammutti ja lähti uudestaan ajamaan niin ahdot nousivat normaaliin tasoon eli keltaisen ja punaisen väliin. Sitten uusi vedätys, niin taas pelkästään puoliväliin.
Varmaankin kosketushäikkää liittimissä vaiko hukkaportti jumii?
Nakutusanturia en ole vielä tsekannut.
Eli ahdot nousevat keltaisen puoliväliin. Tänään tosin kun auton sammutti ja lähti uudestaan ajamaan niin ahdot nousivat normaaliin tasoon eli keltaisen ja punaisen väliin. Sitten uusi vedätys, niin taas pelkästään puoliväliin.
Varmaankin kosketushäikkää liittimissä vaiko hukkaportti jumii?
Nakutusanturia en ole vielä tsekannut.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Re: Ahdot ei nouse
Nostellaas vanhaa topikkia saman asian tiimoilta.
Ahto-ongelmasta on selvitty, mutta ei ilman lisäongelmia.
Takavalot kyseessä tällä kertaa. Eli valot toimivat muuten hyvin, paitsi vasen jarruvalo ei halua toimia. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kerran sain sitten toimimaan molemmat jarruvalot yhtä aikaa, mutta ahtopaineet putosivat peruspaineille.
Maadoitukset tsekattu, jarruvalokytkin vaihdettu, sulakeboksin pohja tsekattu hapettumista, takapenkin alla olevat johdot tsekattu.
Yksinkertaisuudessaan kun molemmat jarruvalot toimivat, ei turbo ahda kuin peruspaineet. Otan polttimon pois toisesta valosta, niin jo ahtaa normaalisti.
Ilmeisesti APC luulee, että jarrut ovat päällä tj, kun ei anna ahtaa kunnolla, jos molemmat jarruvalot palavat yhtä aikaa. Vaiko APC sitten viallinen muka?
Alkaa itseltä loppumaan ideat. Mitä vielä pitäisi tarkistaa tai tehdä?
Ei tuo ongelma ajoa haittaa, mutta kivahan se olisi saada kuntoon.
Ahto-ongelmasta on selvitty, mutta ei ilman lisäongelmia.
Takavalot kyseessä tällä kertaa. Eli valot toimivat muuten hyvin, paitsi vasen jarruvalo ei halua toimia. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kerran sain sitten toimimaan molemmat jarruvalot yhtä aikaa, mutta ahtopaineet putosivat peruspaineille.
Maadoitukset tsekattu, jarruvalokytkin vaihdettu, sulakeboksin pohja tsekattu hapettumista, takapenkin alla olevat johdot tsekattu.
Yksinkertaisuudessaan kun molemmat jarruvalot toimivat, ei turbo ahda kuin peruspaineet. Otan polttimon pois toisesta valosta, niin jo ahtaa normaalisti.
Ilmeisesti APC luulee, että jarrut ovat päällä tj, kun ei anna ahtaa kunnolla, jos molemmat jarruvalot palavat yhtä aikaa. Vaiko APC sitten viallinen muka?
Alkaa itseltä loppumaan ideat. Mitä vielä pitäisi tarkistaa tai tehdä?
Ei tuo ongelma ajoa haittaa, mutta kivahan se olisi saada kuntoon.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Re: Ahdot ei nouse
Ite katkaisisin tylysti sen jarrulta apc-boksille menevän johdon turhana toimintona pois. Ei tuommoista ole esim. harmaassa apc:ssä ollenkaan.
Toki kannattaa vielä tarkastaa sen ilmiötä aiheuttavan takavalon maadoitus.
Toki kannattaa vielä tarkastaa sen ilmiötä aiheuttavan takavalon maadoitus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ahdot ei nouse
Löytyykö jostain apc:n kaaviokuvaa tjs?
Missähän tuo johto mahtaa sijaita sitten?
Missähän tuo johto mahtaa sijaita sitten?
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85