Lämpimänä luistava kytkin
Lämpimänä luistava kytkin
Ysi ysiäni on ruvennut vaivaamaan kummallinen kytkinvika. Kun autolla lähtee ajamaan pitää kytkin hyvin. Mutta kun on ajanut n.20km, alkaa kytkin luistaa. Kun auton antaa seistä toivin esim. puoli tuntia pitää kytkin taas normaalisti, kunnes pitemmän ajolenkin jälkeen alkaa taas luistamaan. 10km työmatkani voi ajaa ilman ongelmia, mutta pitemmät rupeamat ovat lähes mahdottomia. Olisiko ideoita vian syystä? Mielestäni kytkinlevyssä on pintaa vielä reilusti joten vika ei ole kytkinlevyn kulumisessa.
Re: Lämpimänä luistava kytkin
Minä vaihtaisin kytkinpaketin tohon. Käytännössä, kun tuon kytkimen purkaa, niin samalla tuskalla menee koko hoito uusiksi, eikä tarvitse jälkikäteen katua. Tokihan entisen levyn voi käyttää ja vaihtaa vain asetelman. Asetelmassahan se vika käytännössä lienee, vaikka teoriassa on toki mahdollista, ettei kytkimen työsylinteri pääse riittävästi palautumaan ja kytkin jäisi tavallaan kantamaan. Vaijerikytkimessä saman ilmiön aiheuttaisi liian kireä kytkinvaijeri, mutta kun näissä saabin malleissahan on tuo nestetoiminen ratkaisu...
Mikäli vikaa ei korjaa ajoissa, voi vauhtipyöräkin mennä vaihtokuntoon kuumenemisen takia. Nythän luistava kytkin muuttaa moottorista tulevaa tehoa suoraan lämmöksi.
Mikäli vikaa ei korjaa ajoissa, voi vauhtipyöräkin mennä vaihtokuntoon kuumenemisen takia. Nythän luistava kytkin muuttaa moottorista tulevaa tehoa suoraan lämmöksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Lämpimänä luistava kytkin
Eihän kytkinpolinta ole korjattu millään lailla ?
Aikoinaan törmäsin samanlaiseen vikaan kun polin oli korjattu ja se ei palautunutkaan täysin yläasentoon eli silloin jäi kytkinsylinteri niinkuin paine päälle eli neste ei päässyt palautumaan säiliöön vapaasti sen lämmetessä ja se lämpeämisen aiheuttaman nesteen lämpölaajeneminen painoi kytkinsylinteriä aiheuttaen luistamisen.
Vika huomattiin siten että lämpimänä ei saanut painelaakeria / kytkinsylinteriä painettua sisään yhtään vaan oli tiukasti paineasetelmaa vasten.
Arvatkaa vaan haettiinko vikaa kunnes ilmeni tämä kytkinpolkimen korjaus ja sen aiheuttama vika.
jos ei korjattu poljinta niin saman voi aiheuttaa kytkimen letkun sisäosan rikkoontuminen tms.
Tarkasta liikkuuko painelaakeri sisään lämpimänä ja ala hakeen sitten vikaa mikä sen aiheuttaa.
Aikoinaan törmäsin samanlaiseen vikaan kun polin oli korjattu ja se ei palautunutkaan täysin yläasentoon eli silloin jäi kytkinsylinteri niinkuin paine päälle eli neste ei päässyt palautumaan säiliöön vapaasti sen lämmetessä ja se lämpeämisen aiheuttaman nesteen lämpölaajeneminen painoi kytkinsylinteriä aiheuttaen luistamisen.
Vika huomattiin siten että lämpimänä ei saanut painelaakeria / kytkinsylinteriä painettua sisään yhtään vaan oli tiukasti paineasetelmaa vasten.
Arvatkaa vaan haettiinko vikaa kunnes ilmeni tämä kytkinpolkimen korjaus ja sen aiheuttama vika.
jos ei korjattu poljinta niin saman voi aiheuttaa kytkimen letkun sisäosan rikkoontuminen tms.
Tarkasta liikkuuko painelaakeri sisään lämpimänä ja ala hakeen sitten vikaa mikä sen aiheuttaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Lämpimänä luistava kytkin
Meikällä samanlaiset oireet aiheutti paskana oleva pääsylinteri elikkä siellä polkimella. Hienosti toimi aina ~20 polkasua kunnes alko pikkuhiljaa häviimään ja sitten hävis kokonaan. Ilmaantu aina automaagisesti kun anto seisoa. Vaihdoin tiivisteet ja jousen.
Lähdin vanhempien luota tietäen että kytkin tilttaa kohta... noh naps näin kävi ja ajoin 300km plus tampereen keskustan läpi päiväruuhkassa yhellä vaihteen vaihdolla (kävi tuuri ja nappas kerran pedaali lattiassa kiinni kytkimen vapaaks)
Onneks on miun turbo jaksaa vääntää enemmän kun tarpeeks niin ei tullut kiperiä tilanteita 
Lähdin vanhempien luota tietäen että kytkin tilttaa kohta... noh naps näin kävi ja ajoin 300km plus tampereen keskustan läpi päiväruuhkassa yhellä vaihteen vaihdolla (kävi tuuri ja nappas kerran pedaali lattiassa kiinni kytkimen vapaaks)


Re: Lämpimänä luistava kytkin

Re: Lämpimänä luistava kytkin
No tuohan vaikuttaa selkeesti siltä et jousi on poikki. Tai ainakin että tiivisteet on valmiit. Vaihto on helppo homma, ota konehuoneen puolelta koko sylinteri pois niin selviit nopeiten. Mulla meni koko operaatioon 30min + ilmaus. Turha kähjätä siellä jalkotilassa pedaalien ja lämppärin muovihärpäkkeen kanssa.
Eli älä ota kytkinpedaalia irti vaan se pääsylinterin haarukka siitä -> pääsylinterin pari mutteria auki ja konehuoneen puolelta nesteputki -> koko mötti tipahtaa käteen konehuoneen puolelle.
Ainiin: jos ostat korjaussarjan, siittä jää vähän kilkettä yli. Tais olla yks prikka tms. Kato tarkkaan miten siel on alkuperäset.
Eli älä ota kytkinpedaalia irti vaan se pääsylinterin haarukka siitä -> pääsylinterin pari mutteria auki ja konehuoneen puolelta nesteputki -> koko mötti tipahtaa käteen konehuoneen puolelle.
Ainiin: jos ostat korjaussarjan, siittä jää vähän kilkettä yli. Tais olla yks prikka tms. Kato tarkkaan miten siel on alkuperäset.