JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tein heräte ostoksen ja tilasin JT:n dp:n. Orkkis pillin purkasin pois ja uutta osaa kummastelin, kun sitä ei oltukaan krympätty ahtimeen sopivaksi. Oletteko käytäneet jotain helmeä ahtimen ja putken välissä vai miten? Paljaanahan se ei siellä menesty...

Sitten jotkut ovat jo värkänneet akun takakonttiin. Riittäkö 25mm2 monisäikeine kaapeli? Akkukotelon kanttootan luultavimmin rosterista ja leikkaan reijän kontin ohjaan ja upotan sen rosterilaatikon pohjan läpi. Sit vain kantatuista reunasta poppareilla ja sikamassalla kiinni.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itsellä on ollut harkinnassa akun siirto konttiin mutta nyt kun K-jetti on saneerattu pois, niin kuskin puolella konehuoneessa olisi juuri sopiva tila eikä työtä tarvitsisi tehdä juurikaan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla ei ole mitään turbon ja JT:n downpipen välissä ja vuotaahan se kylmänä...

Itse laitoin 35mm hitsauskaapelista virtapiuhan (paljon halvempaa kuin thyyning-virtakaapelit). Aeron akkuprojektista löytyy jotain juttua tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=58

Eski
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hessu kirjoitti:Itsellä on ollut harkinnassa akun siirto konttiin mutta nyt kun K-jetti on saneerattu pois, niin kuskin puolella konehuoneessa olisi juuri sopiva tila eikä työtä tarvitsisi tehdä juurikaan.
Samaa mietin myös, se olisi kyllä tosi helppoa. Joku taso vain pitää värkätä ja kaapeleita jatkaa. Mutta halu siirtää painoa takapaksiin ja tehdä tilaa konehuoneeseen ilmanottoputkistoa varten vei voiton. Mikään kisapatentti tuo ei kyllä ole,kun painoa tulee lisää kuitenkin enemmän verrattuna akun sirtoon oikealta vasemmalle. Mutta jos ratapäivillä ajaa vaikka ilman hattuhyllyä.... :lol:
Viimeksi muokannut e0000333, Pe Touko 02, 2008 21:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Eski kirjoitti:Minulla ei ole mitään turbon ja JT:n downpipen välissä ja vuotaahan se kylmänä...

Itse laitoin 35mm hitsauskaapelista virtapiuhan (paljon halvempaa kuin thyyning-virtakaapelit). Aeron akkuprojektista löytyy jotain juttua tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=58

Eski


No samallalailla ajattelin laittaa omankin putken aluksi kiinni, mutta joku kartioprikka sinne olisi kiva löytää. Täytyy käydä pengastamassa paikallisessa miestentiimarissa. Valuryssänmutkassa oli pahalainen valussa itsessään se tiivistysrengas ja se ei luonnollisesti ole irrotettavissa.... :evil:

On muuten tuossa JT:n lambdalähdöllisessä DP:ssä se lambadan paikka tyhmästi alaspäin sojottamassa... :?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Itsekkin lykkäsin akun konttiin
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=30
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... =98&pos=31
En raaskinut upotusta tehdä akulle, kun se olisi kuitenkin ruvennut ruostumaan sieltä. Tein tuohon pohjavanerissa olevaan reikään toisen satkun takakontin pohjalevystä semmosen 2cm korotetun kohdan, joten se ei käyttöä haittaa.

Käytin 50mm2 hitsauskaapelia, maksoi jotain 8€ metri tingittynä, siihen työkoneen sulakerasia ja iso sulake 15€, sekä akkukengät 2,5€/kpl.

Kannattaa lykätä suoraan paksumpaa kaapeli, hinnassa ei juurikaan eroa ja ihan helposti sille löytyi reitti takapaksiin. Tuo 50mm2 riittääkin sitten jo aivan varmasti.
Läpivientikohtiin ja muihin kannattaa jotain puutarhaletkua vaikka laittaa suojaksi.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja tema »

Niin ja sulake oikeaan päähän johtoa. Eräs paikallinen (n.30v.) super-amis oli vetänyt akulta konetilasta piuhan vahvistimelle peräkonttiin. Hieno hifi-liikkeestä ostettu läpinäkyvä sulakekotelo sulakkeineen oli asennettu hienosti vahvistimen viereen! :mrgreen:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo tuo sulake varmasti unohtuukin monilta, ainakin aloittelevalta poppisasentajalta. Ei oo kivaa, kun bitumit alkaa savuta lattiamattojen alla.... :lol: Upotus on kyllä mun vaihtoehto. Autolle ei ajeta talvella ollenkaan joten ruostuminen ei ongelma. Sinkkimaalilla ja bitumimassalla sekin kyllä hoituu. Rosterilaatikon varmaan massaan ohuelti ulkopuoleltakin, ettei näytä niin tyhmältä...

Mites oletteko ottaneet maan akulta sitten siihen keskipalkkiin?


Toivottavasti tuohon DP:iin löytyy varaosaliikkeestä ratkaisu. Se on tässä projektissa nyt se ainut harmaa-alue noitten äänenvaimentajien kanssa. Kyllä sinne varmaan kaksi vaimentajaa pitää laittaa. Muuten tulee liian infernaaliset mölinät. Pari kappaletta esim. simonsin pyöreitä 2,5" pönttöjä maksaa kuitenkin 110eur paikallisessa. Ja tyhmää ostaa samanlaiset muutenkin. Jos löytyisi pakoputki osastolta tsäkällä joku tavallinen walkerin 2,5" suora pönttö....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

motonetistä ainakin saa noita tiivisteitä siihen väliin, hinta oli joku 3e luokkaa..

kyllä se hyvin yhdellä pitkällä ohuella pöntöllä menee joka helppo sijoittaa "kartaani"tunneliin
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja Coltti »

"käytin 50mm2 hitsauskaapelia, maksoi jotain 8€ metri tingittynä, siihen työkoneen sulakerasia ja iso sulake 15€, sekä akkukengät 2,5€/kpl."

Mistäs ostit työkonesulakerasian ja sulakkeen? Pitäisi itellekkin laittaa sulake tuohon akkukaapeliin... Eihän se akku ole ollut kontissa kun kohta jo 3 vuotta ilman sulaketta ;D.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ostin sulakerasian+sulakkeen ihan paikallisesta autovaraosa putiikista.
Menet vaan paikkakuntasi isoimpaan auto-osa kauppaan ja pyydät edullista isoa sulaketta+rasiaa.

Maan otin itse suoraan akulta oikealle päin, poraten reijän vaan raakasti sinne sivulla menevään peltiin. Maalien hionta, rengasliitin johtoon ja kuparipastaa väliin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Mulla on ässässä 250A sulake heti akkukotelon vieressä. :) 150A sulake ei kestänyt starttia. :P
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mimmi kirjoitti:Minkäskokoinen päävirtasulakkeesi on?
Taitaa olla 150A, hyvin on riittänyt, puoli vuotta jo starttaillut.
Löytyy tuolle rasialle vissiin lähemmäs 300A asti.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja tema »

Mimmi kirjoitti:Sinulla se sulake on aika rajoilla, näin pikaisesti laskettuna.
Tossa meidän vanhaa juttua mm. sulakkeen koosta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2Asulak%2A
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

tema kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Sinulla se sulake on aika rajoilla, näin pikaisesti laskettuna.
Tossa meidän vanhaa juttua mm. sulakkeen koosta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2Asulak%2A
Voihan se olla. No eipä ole varasulaketta vielä ainakaan tarvinnut.
Eihän siitä mitään haittaa ole, vai?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin