Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja tema »

Turbo16 kirjoitti:Samaa väitti yhä tuo paikallinen että vaikka esitteiden mukaan näin asia onkin, mutta erillistuennassa homma on hieman erillainen, mutta nooh en minä näistä mitään tiedä vaikka alalla olenkin.. :(
Pitää käydä testaamassa radalla ja sittenhän sen näkee..
Vaikka eihän nuo tosiaan mitään ole verrattuna Bilsteiniin
Onko sulle koskaan tullut tunnetta, että sua kusetetaan?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tema kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Samaa väitti yhä tuo paikallinen että vaikka esitteiden mukaan näin asia onkin, mutta erillistuennassa homma on hieman erillainen, mutta nooh en minä näistä mitään tiedä vaikka alalla olenkin.. :(
Pitää käydä testaamassa radalla ja sittenhän sen näkee..
Vaikka eihän nuo tosiaan mitään ole verrattuna Bilsteiniin
Onko sulle koskaan tullut tunnetta, että sua kusetetaan?
Jokapäivä tuon kanssa teen hommia ja tiedän kyllä ettei kuseta tietty jos se asiasta tietää enemmän kuin sinä niin voi olla et kusettaa :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Täällä näyttäis moni haukkuvan noita Lesjöön jousia.. Minä tilasin Speedpartsilta Kilenin eli "Lesjöön" madallusjouset ja Bilsteinin sport iskunvaimentimet, ja nyt pienten testilenkkien jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen. Mutkiin taittuu mukavasti eikä pieni soratienpätkäkään saa hampaita irtoamaan. Vappuna ajeltiin vaimon ja kolmen lapsen kanssa, eikä renkaat osuneet kaariin kertaakaan vaikka ET 25 vanteilla ne tulevat sentin verran ulos kaarista. ainakin tuohon minun 4-ov. Sedaniin ne passasivat kuin nenä päähän, kuva nähtävissä "Alustan päivitystä" viestiketjussa OG alueella.
Ville Uusitalo #3509
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja tema »

vilaho kirjoitti:Täällä näyttäis moni haukkuvan noita Lesjöön jousia.. Minä tilasin Speedpartsilta Kilenin eli "Lesjöön" madallusjouset ja Bilsteinin sport iskunvaimentimet, ja nyt pienten testilenkkien jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen. Mutkiin taittuu mukavasti eikä pieni soratienpätkäkään saa hampaita irtoamaan. Vappuna ajeltiin vaimon ja kolmen lapsen kanssa, eikä renkaat osuneet kaariin kertaakaan vaikka ET 25 vanteilla ne tulevat sentin verran ulos kaarista. ainakin tuohon minun 4-ov. Sedaniin ne passasivat kuin nenä päähän, kuva nähtävissä "Alustan päivitystä" viestiketjussa OG alueella.
Omassa ei ole Lesjöjä, mutta useammassa kaverin autossa on. On vähän sellainen fiilis, että ongelma on usein liian löysät iskarit jos ajettavuus ei tyydytä. Esim; f-19:sen autossa tuntuu kuinka iskari ei jaksa tappaa jousen liikettä. TuPella oli samat jouset, mutta KYB:in Gas-a-just:eilla. Jälkimmäinen setti oli selkeästi parempi aktiivista ajamista silmällä pitäen. Kommentoikoot henkilöt itse lisää kun on tuhansia kilometrejä enemmän kokemusta.

Omassa on Saabin Sportti-alusta. Kovan nopeusluokan matalammilla profiileilla aika ihana ajaa, mutta löysillä talvipalloilla kaamea. Talvirenkaiden kanssa renkaat tekevät miltei kaiken työn eikä jousitus osallistu toimintaan juuri ollenkaan. Auto alkaa luikerrella ja kiertyä vaakatasossa. Mukavuus on ok hyvällä pinnoilla, syheröisellä pinnalla pintakovuus on todella raastavaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
samso
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 23:55

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja samso »

Kävin hakeen motonetistä nää turbon vakio etujouset ja cc:n vahvistetut takajouset. Takajousia ei hyllystä löytynyt joten ne saan vasta x-päivän kuluttua. Kuitenkin, nyt eteen vaihdettiin noi turbon vakiot ja takapää on siis vielä vanhoilla lässähtäneillä jousilla. Etupää nousi ihan hullusti, siis varmaan 30-40mm. Johtuuko se tosta vielä tuunaamattomasta takapäästä ts. vetääkö se etupäätä noin paljon ylöspäin, hyvä ettei pää mahdu renkaan ja kaaren väliin. 8O Jostain oon vielä lukenut, muistanko väärin että kannattiko tällä jousisetillä laittaa sinne takajousien yläpäähän n. sentin vahvuinen kumilämiskä hyvän balanssin aikaansaamiseksi ( ettei perä laahaa)? Iskareita ei oo vielä vaihdettu. Kyseessä on 3D CC vapari. WTF... :evil:

-samso
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itsellänikin on ihan hyvät kokemukset 5d og:ssa lesjöistä gas-a-justien kanssa. Kulkee kuin juna raiteilla, eli karreominaisuudet on mainiot. Lisäksi lähiseudun tiet muistuttavat kynnöspeltoa, mutta silti noilla on "mukava" ajella sitä pitkin.
Itse olen omaani hieman mietiskellyt noita Spaxin säädettäviä iskareita ja jousia. Toistaseksi en ole keltään kuullut minkäännäköistä kommenttia noista. :wink:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

haffu kirjoitti: Itse olen omaani hieman mietiskellyt noita Spaxin säädettäviä iskareita ja jousia. Toistaseksi en ole keltään kuullut minkäännäköistä kommenttia noista. :wink:
Muistaakseni Tuomaksella taisi olla nuo Spaxin säädettävät?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Olisi itselläkin iskarien vaihto ajankohtainen joten heitetään tähän pari kysymystä...

Kyb vs. Bilstein. Bilsteinistä ei taida olla kenelläkään pahaa sanottavaa, mutta toisaalta onko niitä juuri kenelläkään? (kovasta hinnasta johtuen?) Ovatko Bilsteinit niin paljon Kybejä paremmat, että pystyisi itselleen hintaeron perustelemaan? Onko ajettavuuden lisäksi eroja kestävyydessä? Erään autoalan ammattilaisen kanssa juttelin ja hänellä ainakin oli huonoja kokemuksia Kybin kestävyydestä oman tojotansa alla. Jos Bilstein kestää tuplasti pidempään Kybiin verrattuna, niin eikö silloin tuplasti(?) kalliimpi hinta ole saatu takaisin...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Itse olen tässä tilaamassa Bilstein sporteja, kun maahantuojalla ei ollut noita Gyb GAJ -vaimentimia varastossa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itsellä myös satkussa alla melko uudet lesjöt ja ihan uudet Sachsin kaasut. Olen myös sitä mieltä että jouset ovat liian jäykät ja iskarit löysät. Tuntuu aina välillä että keula raapaisee maata kun satkussa on pitkät ylitykset akseliväliin nähden ja auto heijaa kuinka milloinkin. Tärinää ja hyppyytystä silti piisaa, eli jos jotenkin löytyisi pehmeämmät jouset jotka ei olisi ihan niin korkeat kuin vakiot niin hyvä. Arvosteluasteikko saattaa olla hivenen kriittinen koskapa varsinainen käyttöauto on Citikka, joten rautajousista ei voi puhua samana päivänäkään :D Tasaisessa maantieajossa välittyvä tärinä ja pompotus on jotain sellaista, jota ei suvaitse kun kerran on tottunut alustaan joka pystyy sen pois suodattamaan.
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja vilaho »

JuHem kirjoitti:Olisi itselläkin iskarien vaihto ajankohtainen joten heitetään tähän pari kysymystä...

Kyb vs. Bilstein. Bilsteinistä ei taida olla kenelläkään pahaa sanottavaa, mutta toisaalta onko niitä juuri kenelläkään? (kovasta hinnasta johtuen?) Ovatko Bilsteinit niin paljon Kybejä paremmat, että pystyisi itselleen hintaeron perustelemaan? Onko ajettavuuden lisäksi eroja kestävyydessä? Erään autoalan ammattilaisen kanssa juttelin ja hänellä ainakin oli huonoja kokemuksia Kybin kestävyydestä oman tojotansa alla. Jos Bilstein kestää tuplasti pidempään Kybiin verrattuna, niin eikö silloin tuplasti(?) kalliimpi hinta ole saatu takaisin...
Kuva

Tuostapa näkee aika hyvin tuon paksuuseron Bilstein Sport vs. Sachs (kumpikohan tuo nyt on.. 18v vanha vakioiskari) Luulisi ainakin vähän vaikuttavan kestävyyteen ja toimintaan muutenkin.
Ville Uusitalo #3509
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Paljonko muuten kustansi Bilsteinit? Luultavasti PCS:n kautta hommasit?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Frostwind kirjoitti:Paljonko muuten kustansi Bilsteinit? Luultavasti PCS:n kautta hommasit?
En hommannut PCS:n kautta, koska asustelen tässä toisella puolen rajaa eli Haaparannalla. Tilasin iskarit, jouset sekä kirkkaat etu- ja sivuvilkut suoraan Speedpartsilta. Koko paketti maksoi n. 650€ sisältäen 15% alennuksen, koska kuulun ruotsin 900klubbeniin.

Sitten ihmetystä noista jousista..

Kuva
Etujouset, uusi ja vanha

Kuva
Takajouset, uusi ja vanha

Ihmetyttää tuo takajousien pituus... Sarjanhan pitäisi olla 25mm (turboa) madaltava.

Kuva
Ainakin auto asettui hyvään tasapainoon...
Ville Uusitalo #3509
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Mä oon ajellu nyt 4 vuotta ja ~45tkm Lesjöillä + Bilsteineillä. Ei sinänsä pahaa sanottavaa, ei arkiajoon ainakaan liian kivireki, talvella en ole ajanut kun kyseessä on kesäauto, rata-ajoa en ole käyny kokeilemassa, jotain pikkuteitä on tullu "joskus vedeltyä vähän reippaammin". Eniten alkaa tosiaan hämäämään kulahtaneet takapään puslat. Makuasioita ja komporomissejähän nämä on, niinku yleensä kaikki.
KTM SD
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja tema »

Hessu kirjoitti:Itsellä myös satkussa alla melko uudet lesjöt ja ihan uudet Sachsin kaasut. Olen myös sitä mieltä että jouset ovat liian jäykät ja iskarit löysät. Tuntuu aina välillä että keula raapaisee maata kun satkussa on pitkät ylitykset akseliväliin nähden ja auto heijaa kuinka milloinkin. Tärinää ja hyppyytystä silti piisaa, eli jos jotenkin löytyisi pehmeämmät jouset jotka ei olisi ihan niin korkeat kuin vakiot niin hyvä. Arvosteluasteikko saattaa olla hivenen kriittinen koskapa varsinainen käyttöauto on Citikka, joten rautajousista ei voi puhua samana päivänäkään :D Tasaisessa maantieajossa välittyvä tärinä ja pompotus on jotain sellaista, jota ei suvaitse kun kerran on tottunut alustaan joka pystyy sen pois suodattamaan.
Hienoa että uskalletaan suhteuttaan siihen miten voi olla, vaikka itse olenkin enemmän toisella laidalla :) Laita vakio turbon jouset. Ei kokemusta, mutta kuulemma mukavemmat. Vaparin alusta taas saattaa olla jo Turbolle turhankin löysä. Nää nyt oli vaan ajatuksia...
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin