Paineasetelman kunto
Paineasetelman kunto
Sain viimein avattua Saabini kytkimen päältä sen muovikopan. Kuten olen jo aikoja sitten todennut kytkimestä on kuulunut ajoittain kirskuntaa polkimen ollessa ylhäällä. Syyksi paljastui se, että painelaakerin ulkokehä liikkuu sisäkehään nähden ja jää ilmeisesti joskun hankaamaan paineasetelman kynsiä vasten. Myös muuten laakerissa tuntuu klapia. Itse Sylinteri kyllä liikkuu kivasti noin sentin verran poljinta painaessa. Nyt kysyisin kun en haulla löytäny kuinka voin todeta paineasetelman kunnon jos haluan säästää ja vaihtaa pelkästään kytkinlevyn ja painelaakerin uuteen?
PS.Jos jollakin olisi myytävänä Joutilas kytkinpaketti tai levy ja laakeri edullisesti voi laittaa YV:tä
PS.Jos jollakin olisi myytävänä Joutilas kytkinpaketti tai levy ja laakeri edullisesti voi laittaa YV:tä
Re: Paineasetelman kunto
Sehän se painelaakerin tehtävä on, että ulkokehä pyörii paineasetelman kynsiä vasten sisäkehän pysyessä paikallaan kytkinsylintein männässä kytkintä painettaessa. Väljyys johtuu laakerin sisäkehän väljyystä sylinteriin, ei laakerin itsensä väljyydestä.
Jos kytkin ei luista ja toimii muutenkin hyvin, paitsi joskus kirskahtelee, niin onko edes levyn vaihdon tarvetta. Sen voi arvioida katsomalla levyn kitkapintojen paksuuden vauhtipyörän ja paineasetelman välissä. Kenttäkokeena laita kytkin pohjaan, nelonen päälle, 2000 kierrosta jarrut päälle ja nosta kytkin rauhallisesti. Jos kone sammuu on kaikki ok. Jos ei sitten kytkin luistaa.
Painelaakerin vastaaminen kynsiin polkimen ollessa ylhäällä on paremminkin ominaisuus kuin vika. Paina kahdella ruuvitaltalla painelaakeria keulaan päin irti kynsistä ja sipaise kärpäsen paskan verran vaseliinia laakerin vastinpintaa joka vastaa kynsiin. Loppuu kirskunta vähäksi aikaa.
Jos kytkin ei luista ja toimii muutenkin hyvin, paitsi joskus kirskahtelee, niin onko edes levyn vaihdon tarvetta. Sen voi arvioida katsomalla levyn kitkapintojen paksuuden vauhtipyörän ja paineasetelman välissä. Kenttäkokeena laita kytkin pohjaan, nelonen päälle, 2000 kierrosta jarrut päälle ja nosta kytkin rauhallisesti. Jos kone sammuu on kaikki ok. Jos ei sitten kytkin luistaa.
Painelaakerin vastaaminen kynsiin polkimen ollessa ylhäällä on paremminkin ominaisuus kuin vika. Paina kahdella ruuvitaltalla painelaakeria keulaan päin irti kynsistä ja sipaise kärpäsen paskan verran vaseliinia laakerin vastinpintaa joka vastaa kynsiin. Loppuu kirskunta vähäksi aikaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Paineasetelman kunto
Jeps. Näyttää menevän asetelmakin uusiksi. Oli painelaakeri hangannut ne asetelman ``kynnet`` urille ja vielä toispuoleisesti eli näyttää kuin laakeri olisi ollut vinossa. Liekö mahdollista?
Re: Paineasetelman kunto
Jatketaan yksinpuhelua. Mikä merkitys tuolla mustalla muovi/lukkorengas yhdistelmällä kytkimessä? Mielestäni se oli asennettu väärin eli vedetty kiinni työsylinteriin. Korjauskirjan mukaan se pitäisi työntää kiinni painelaakeriin, eikä työsylinteriin. Pitääkö se työntää kiinni toisen painaessa kytkintä vai polkimen ollessa ylhäällä?
Re: Paineasetelman kunto
Estää mäntää palautumasta liikaa ja toimii samalla pölysuojana. Muovi/lukkorengas pitää olla painelaakeria vasten.venakko kirjoitti:Mikä merkitys tuolla mustalla muovi/lukkorengas yhdistelmällä kytkimessä?
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age27.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Paineasetelman kunto
Perhana vieköön. Muistelisin, että olisi ollut vielä tuo laakerikin toisin päin kuin tuossa kuvassa kun kytkimen purin!! eli tuo kapeampi puoli laakerista olisi vastannut asetelmaan ja se 63 millin pinta olisi ollut työsylinteriin päin?jus kirjoitti:Estää mäntää palautumasta liikaa ja toimii samalla pölysuojana. Muovi/lukkorengas pitää olla painelaakeria vasten.venakko kirjoitti:Mikä merkitys tuolla mustalla muovi/lukkorengas yhdistelmällä kytkimessä?
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age27.html
Re: Paineasetelman kunto
Painelaakeri taitaa olla kuvassa väärinpäin....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Paineasetelman kunto
63 millin laakeri näyttää erilaiselta, kuin kuvassa oleva vanhempi 70 millinen.
Re: Paineasetelman kunto
No hyvä. Onko muuten nuo työsylinterin kiinnitysruuvit normaalilla kierteellä. Pääsi yhdestä kuusiokolo nuljautumaan irrotettaessa sen verran, että olisi kiva se uusia. Käykö siihen normaali pultti jos se vain on sopivan mittainen? Olisi muutenkin kivempi aukaista noita ruuveja lenkkiavaimella.
Re: Paineasetelman kunto
Normaali millikierre, taitaa olla M6. Molempia kantamalleja on ollut käytössä vuosien mittaan. Hankalaa niiden kiertäminen on joka tapauksessa.
Ja malttia kiristykseen, alumiinista häviävät kierteet helposti.
Ja malttia kiristykseen, alumiinista häviävät kierteet helposti.
Re: Paineasetelman kunto
Lähipäivinä pitäisi tulla kytkinpaketti ja työsylinterin tiivisteet Motonetistä. Löysin haulla vaihto-ohjeet pääsylinterin tiivisteille, mutta työsylinterin tiivisteistä ei ole sen kummempaa ohjetta. Olisiko kellään työsylinterin räjäytyskuvaa. olen joskus vaihtanut tonnariin pääsylinterin tiivisteet, mutta työsylinterin tiivisteistä ei ole kokemusta.
Re: Paineasetelman kunto
Minusta painelaakeri juurikin noin päin on samannäköinen kuin korjaamokirjan kuvissa.toms kirjoitti:Painelaakeri taitaa olla kuvassa väärinpäin....
http://www.jus.liitin.net/900Kytkimen_t ... _79-88.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Paineasetelman kunto
Perhana vie. Nyt ymmärrän, minkä vuoksi kytkin välillä otti mielestäni alempaa ja välillä ylempää mutta ajalla jonka kytkintä pitää pohjassa ei näytä olevan merkitystä. Pölysuoja oli vedetty työsylinteriä vasten ja sen vuoksi mäntä palautui tavallaan liikaa. Normaalisti kun jommastakummasta sylinteristä menee tiivisteet niin esim. liikennevaloissa ei voi seistä kytkin pohjassa ilman, että auto alkaa ryömiä. Nyt kärsii seistä vaikka päivän ja paine ei karkaa piiristä. Kannattaneeko vaihtaa ollenkaan noita työsylinterin tiivisteitä kun sylinteri on kuiva ja nestettä ei häviä? Selviäisi ilma ilmaamista
Re: Paineasetelman kunto
Ohhoh. Olipas likainen tuo työsylinteri. Täynnää mustaa kumimoskaa. Nyt on tiivisteet vaihdettu ja muut kytkimen osat tulleet. Kytkinlevy on näköjään jonkin verran erinäköinen. Tuossa entisessä tuo ``boorireikätappi`` on paljon pidempi kuin uudessa. Muuten näyttää olevan perus Luk paketti. Olettaisin, että tuo puoli levystä, jossa jouset ovat enemmän ulkona tulee ohjaamoa kohti. Olenko oikeassa ?
Re: Paineasetelman kunto
Eikös ongelmaksi silloin muodostu että jouset hankaavat vauhtipyörän kiinnityspulttien kantoihin? Laita levy toisin päin niin että koholla oleva osuus menee asetelman sisäpuolelle, missä on enemmän tilaa?venakko kirjoitti:Olettaisin, että tuo puoli levystä, jossa jouset ovat enemmän ulkona tulee ohjaamoa kohti.
'http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age20.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00