Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Startin perkele kyrvähti...

Srtatatessa pyörittää konetta vähäse jonka jälkeen menettää otteen ja jää pyörimään tyhjää...

Lähin sitten kaveri pihalla purkamaan starttia irti...
Läppäkotelo irti ja pääsin paikalle...
Startin hammaskehän puoleiset pultit... oliko nitä 2 vai 3? Eli joudunko ottamaan kytkimen suojamuovin kokonaan irti?

Startin perse on kiinni jalalla koneen kyljessä, sen jalan alempi pultti on öljynjäähdyttimen letkujen peittämä. Saako tuon jalan irti startin perseestä? vai pitääkö purkaa imusarja (laskea vedet)-->purkaa öljylektut (laskea öljyt)????

Motossa maksaa uusi startti 94€ + pantti 20€
Kaikennäkösii korjaussarjoja on jos jotainkin... riittääkö pelkkä uusi bendix laite ja uusi hammasratas?

(Vatun vatun mustikka... startti oli irti kun vaihoin lodjun viime syksynä.. . Enhän sitä silloin tietenkään älynny vaihtaa ku oli jo kenkkuillu satunnaisesti silloinkin)
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Startti on kiinni edestä 2:lla (17mm/14mm) mutterilla/pultilla ja takaa 2:lla pultilla(12mm). Irroitus sujui aika vaivattomasti kun ei itellä oo sitä kytkimen suojakoppaa kiinni. :) Eihän niitä öljyjä tarvitse pois valuttaa. Riittää, että otat öljycoolerin letkut irti jos ne ahdistavat liikaa eikä niitä voi siirtää sivuun (taisi olla 16mm "mutterit" niissä). Eikä jäähdytinneisteitäkään tarvitse pois valuttaa tai ainakaan mun ei tarvinnu. :P Mutteri/pulttikoot voi vaihdella, mutta tuollaiset ässässä oli.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itse sain ähellettyä turbomallista etupään mutterit auki poistamatta kytkimen suojaa. Olivat mielettömän tiukassa ja uskokin melkein meni. Ellei ole turbo, niin helpoin tie lienee suojan poistaminen.
Takapään osalta ei ole niin ankeita muistoja, joten eiköhän se luonnistu. Ei ainakaan imusarjaa tarvi irrottaa.

Jos joutuu vaihtamaan hiilisillan ja bendixlaitteen tulee työhön nähden vaihtolaturi järkevämmäksi vaihtoehdoksi. Niiden kolmen solenoidin ruuvn kanssa joutuu kuitenkin painimaan (poraamaan auki ).
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nytten muistia verestäneenä muistelinkin että öljyjäähdyttimen letkut saa sivuun kun vain löysää niitä kiinnityspultteja.

Etupään mutterit sain kyllä auki, takapäässä taas en päässyt jalan muttereihin, mutta jos se jalka irtoaa siitä startin perseestä suoraan, ja joku muukin on siinä onnistunut imusarja paikoillaan niin täytyyhän sitä vielä kerran yrittää.
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Elä sitä jalkaa startista irrota vaan lohkosta!
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jakke_ kirjoitti:Elä sitä jalkaa startista irrota vaan lohkosta!
Mutta kun:
DIggItaLLr kirjoitti: Startin perse on kiinni jalalla koneen kyljessä, sen jalan alempi pultti on öljynjäähdyttimen letkujen peittämä. Saako tuon jalan irti startin perseestä? vai pitääkö purkaa imusarja (laskea vedet)-->purkaa öljylektut (laskea öljyt)????
En edes kokeillut (tyhmä minä) passailla lenkkiä noihin öljyletkujen lähtöjen muttereihin.

Silloin jos saisin vain letkut tieltä pois niin homma onnistuisi. Nyt on se putki<->letku liitos niin lähellä pulttia että räikkä/kiintari ei sovi väliin...
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Juup. Ne letkujen liittimet saattaa olla aika vittumaiset avata. :) Muistaakseni 16mm olivat.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kerro jos oot starttia vailla sitten, löytyy kyllä..
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8147
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Startin vaihto operaatiosta /(Kunnostus....ko?)

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja ne solenoidin ristipää ruuvit ovat tosiaan tiukassa mutta poraamaan ei ole vielä tarvinnut ryhtyä kun käyttää oikeita työkäluja.
yleensä nämä startit ovat sen verran loppu jokapaikasta kun purkaa että perusteltua on uusia se.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin