MUTU tietoa kaivataan: Herättelen henkiin tota karvalakki-kaasariani (-87, etukäsijarru), ja ajattelin uusia termarin. Kun en laiskana miehenä tule vaihtelemaan termaria talvi-/kesämalliin vuosittain, niin mikä on "järkevä" vaihtoehto? Motonet tarjoaa (jos oikein ymmärsin) kesä 82 asteista, 88 asteista, ja talvi 92 asteista.. Maalaisjärjellä valitsisin ton 88 asteisen, mutta haen uskolleni vahvistusta..
Hienosti muuten jyrähti syyskuusta seissyt Saaba tulille kun kannoin akun paikalleen. 2sec starttia ja kävi kun singer...
Termari
Re: Termari
Jos on ollut ylikuumenemisongelmia tai on muuten oletettavaa, että tukkeutuminen on vienyt syyläristä parhaan jäähdytystehon, niin saattaisi se kesätermarikin olla harkinnan arvoinen.
Jos vanhan termarin kanssa ei ole ollut ongelmia, niin kannattaa harkita vaihtaako termaria ollenkaan - ja jos kuitenkin päätyy vaihtamaan, ei ainakaan heitä vanhaa roskiin vaan säästää hyllyllä.
Tuulettimen katkaisimen toiminta kannattaa myöskin varmistaa.
Jos vanhan termarin kanssa ei ole ollut ongelmia, niin kannattaa harkita vaihtaako termaria ollenkaan - ja jos kuitenkin päätyy vaihtamaan, ei ainakaan heitä vanhaa roskiin vaan säästää hyllyllä.
Tuulettimen katkaisimen toiminta kannattaa myöskin varmistaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Termari
Syylari on uus (oli kun ostin auton; tukkeutunut edellinen, jonka johdosta myös kansiremppa tehty just ennen ostoa), mutta toissatalvena (auton ainoo ajotalvi mulla) lämmöt hilas aika ylös ennen putoomista normitasolle.. Mutta siis lieniskö pahasta se kesätermari; ei talvellakaan sitten haittaa? (paitsiko viileempi puhallus???)
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
Re: Termari
Kyllä Saabissa ainakin Etelä-Suomen pakkasissa tarkenee paremmin kuin monessa uudessa autossa, vaikka olisikin tuo kesätermari. Eikä vaikutus bensankulutukseenkaan ole oleellinen varsinkaan jos kilometrejä ei ihan tuhatmäärin talvikautena kerry.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Termari
minä en ymmärrä miksi valita kesätermari jos ei autossa ole selkeätä ongelmaa. jos siellä on lämmöt hilannut ylös, ostat vain uuden 88 termarin ja ongelma on sillä ratkaistu.
kesätermaria käyttäisin vain poikkeustapauksessa, esim huono jäähdytin, jäähdytin tukossa tms. tai jos käyttäisin autoa pelkästään ruuhkaisessa kaupunkiajossa.
edit: itselläni oli muuten vastaavanlainen ongelma termostaatin kanssa, että panttasi ensimmäistä avautumista tosi pitkään ts. lämmöt nousi lähelle punaista. ja vika tosiaan oli termostaatissa.
kesätermaria käyttäisin vain poikkeustapauksessa, esim huono jäähdytin, jäähdytin tukossa tms. tai jos käyttäisin autoa pelkästään ruuhkaisessa kaupunkiajossa.
edit: itselläni oli muuten vastaavanlainen ongelma termostaatin kanssa, että panttasi ensimmäistä avautumista tosi pitkään ts. lämmöt nousi lähelle punaista. ja vika tosiaan oli termostaatissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Termari
Puhutaanko nyt -5 pakkasista, vai jopa -15 pakkasista?Juha96 kirjoitti:Kyllä Saabissa ainakin Etelä-Suomen pakkasissa tarkenee paremmin kuin monessa uudessa autossa, vaikka olisikin tuo kesätermari. Eikä vaikutus bensankulutukseenkaan ole oleellinen varsinkaan jos kilometrejä ei ihan tuhatmäärin talvikautena kerry.
Tuota kans itse mietin kun näkyy termareita olevan enempi, mikä niistä soveltuis tänne Keski-pohjanmaalle kun talvella pahimmillaan se -30 vaikka enimmäkseen pysyy noin -15 tai lämpimämmässä. Kallistuisin kuitenkin itsekin tuohon 88.
Re: Termari
Samoilla linjoilla. Karvalakkikaasari toimii mainiosti 88-asteisella termostaatilla kelillä kuin kelillä, jos se muuten on suunnilleen kunnossa.lucaf kirjoitti:minä en ymmärrä miksi valita kesätermari jos ei autossa ole selkeätä ongelmaa. jos siellä on lämmöt hilannut ylös, ostat vain uuden 88 termarin ja ongelma on sillä ratkaistu.
kesätermaria käyttäisin vain poikkeustapauksessa, esim huono jäähdytin, jäähdytin tukossa tms. tai jos käyttäisin autoa pelkästään ruuhkaisessa kaupunkiajossa.
edit: itselläni oli muuten vastaavanlainen ongelma termostaatin kanssa, että panttasi ensimmäistä avautumista tosi pitkään ts. lämmöt nousi lähelle punaista. ja vika tosiaan oli termostaatissa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja