Termari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jaarli
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Termari

Viesti Kirjoittaja jaarli »

MUTU tietoa kaivataan: Herättelen henkiin tota karvalakki-kaasariani (-87, etukäsijarru), ja ajattelin uusia termarin. Kun en laiskana miehenä tule vaihtelemaan termaria talvi-/kesämalliin vuosittain, niin mikä on "järkevä" vaihtoehto? Motonet tarjoaa (jos oikein ymmärsin) kesä 82 asteista, 88 asteista, ja talvi 92 asteista.. Maalaisjärjellä valitsisin ton 88 asteisen, mutta haen uskolleni vahvistusta..

Hienosti muuten jyrähti syyskuusta seissyt Saaba tulille kun kannoin akun paikalleen. 2sec starttia ja kävi kun singer... :D
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos on ollut ylikuumenemisongelmia tai on muuten oletettavaa, että tukkeutuminen on vienyt syyläristä parhaan jäähdytystehon, niin saattaisi se kesätermarikin olla harkinnan arvoinen.

Jos vanhan termarin kanssa ei ole ollut ongelmia, niin kannattaa harkita vaihtaako termaria ollenkaan - ja jos kuitenkin päätyy vaihtamaan, ei ainakaan heitä vanhaa roskiin vaan säästää hyllyllä.

Tuulettimen katkaisimen toiminta kannattaa myöskin varmistaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jaarli
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja jaarli »

Syylari on uus (oli kun ostin auton; tukkeutunut edellinen, jonka johdosta myös kansiremppa tehty just ennen ostoa), mutta toissatalvena (auton ainoo ajotalvi mulla) lämmöt hilas aika ylös ennen putoomista normitasolle.. Mutta siis lieniskö pahasta se kesätermari; ei talvellakaan sitten haittaa? (paitsiko viileempi puhallus???) :oops:
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä Saabissa ainakin Etelä-Suomen pakkasissa tarkenee paremmin kuin monessa uudessa autossa, vaikka olisikin tuo kesätermari. Eikä vaikutus bensankulutukseenkaan ole oleellinen varsinkaan jos kilometrejä ei ihan tuhatmäärin talvikautena kerry.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minä en ymmärrä miksi valita kesätermari jos ei autossa ole selkeätä ongelmaa. jos siellä on lämmöt hilannut ylös, ostat vain uuden 88 termarin ja ongelma on sillä ratkaistu.
kesätermaria käyttäisin vain poikkeustapauksessa, esim huono jäähdytin, jäähdytin tukossa tms. tai jos käyttäisin autoa pelkästään ruuhkaisessa kaupunkiajossa.

edit: itselläni oli muuten vastaavanlainen ongelma termostaatin kanssa, että panttasi ensimmäistä avautumista tosi pitkään ts. lämmöt nousi lähelle punaista. ja vika tosiaan oli termostaatissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Juha96 kirjoitti:Kyllä Saabissa ainakin Etelä-Suomen pakkasissa tarkenee paremmin kuin monessa uudessa autossa, vaikka olisikin tuo kesätermari. Eikä vaikutus bensankulutukseenkaan ole oleellinen varsinkaan jos kilometrejä ei ihan tuhatmäärin talvikautena kerry.
Puhutaanko nyt -5 pakkasista, vai jopa -15 pakkasista?
Tuota kans itse mietin kun näkyy termareita olevan enempi, mikä niistä soveltuis tänne Keski-pohjanmaalle kun talvella pahimmillaan se -30 vaikka enimmäkseen pysyy noin -15 tai lämpimämmässä. Kallistuisin kuitenkin itsekin tuohon 88.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Termari

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

lucaf kirjoitti:minä en ymmärrä miksi valita kesätermari jos ei autossa ole selkeätä ongelmaa. jos siellä on lämmöt hilannut ylös, ostat vain uuden 88 termarin ja ongelma on sillä ratkaistu.
kesätermaria käyttäisin vain poikkeustapauksessa, esim huono jäähdytin, jäähdytin tukossa tms. tai jos käyttäisin autoa pelkästään ruuhkaisessa kaupunkiajossa.

edit: itselläni oli muuten vastaavanlainen ongelma termostaatin kanssa, että panttasi ensimmäistä avautumista tosi pitkään ts. lämmöt nousi lähelle punaista. ja vika tosiaan oli termostaatissa.
Samoilla linjoilla. Karvalakkikaasari toimii mainiosti 88-asteisella termostaatilla kelillä kuin kelillä, jos se muuten on suunnilleen kunnossa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Vastaa Viestiin