etupään kolina
etupään kolina
Alkoi kolisemaan ja tutkittaessa löydetty oikea ulompi raidetangonpää joka väljä. Pallot ja iskarit ovat mun mielestä aivan ok. Vaihdettu pää ja kolina jatkuu mutta äänen kuulumispaikka vaihtui sisemmälle kabiinissa. Saako sisemmät päät miten tutkittua ja onnistuuko vaihtaminen perustyökaluilla hammastankoa irrottamatta pihalla?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
- Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
- Viesti:
Re: etupään kolina
Onko autossa kallistuksenvakaajaa edessä? Jos on niin kolina saattaa tulla väljistä puslista.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Re: etupään kolina
Ei ole vakaajaa.
Haullakaan ei oikein löydy og:n etupään kolinoista juuri mitään.
Entisessä ng:ssä hajosi ohjausvaihde ja raidetangonsisäpäät oli väljät niin että sen näki selvästi yläkautta ja kuuli pyöriä käännellessä miten klappia oli ja haki paljon ajettaessa. Myös haulla löytyi siihen paljonkin juttuja etupään kolinoista ja aiheuttajista.
Nyt rattia pyörittäessä ei kolahda kuin aivan ääriasennossa ja se minusta normaalia, sama kuuluu emännän audissakin. Jarrupalojen kolahdus eteen/taakse ajosuuntaa vaihdettaessa tiedän ja se tulee vasemmalta.
Auto menee ajossa kuin juna kiskoilla suoraan, ei vetele mihinkään päin omiaan kuten teki ennen ulommanpään vaihtoa. Tehostus toimii kuten pitääkin käännettäessä.
Ääni tulee terävissä pompuissa ja nimismiehen kiharoissa, pelkääjänpuolen jalkatilan keskivaiheen kohdilta. Ohjausakselilta tulee joskus lievä kumin narina mutten saa mitään kolisemaan rattia rynkyttämälläkään.
Vetareissa lievä samanlainen välys molemmin puolin, ei ravista eikä täristä kiihdytyksissä eikä ajossa joten eliminoisin nekin pois. Puslat näyttävät ehjiltä eikä kingottaen tukivarsista ääntele. Koneen kumityynyt virttyneet mutta ehjät. Pakoputkisto on kunnolla kiinni.
No huomenna Kouvolaan katsomaan rallicrossia. Saappi saa jäädä pihalle valohoitoon.
Haullakaan ei oikein löydy og:n etupään kolinoista juuri mitään.
Entisessä ng:ssä hajosi ohjausvaihde ja raidetangonsisäpäät oli väljät niin että sen näki selvästi yläkautta ja kuuli pyöriä käännellessä miten klappia oli ja haki paljon ajettaessa. Myös haulla löytyi siihen paljonkin juttuja etupään kolinoista ja aiheuttajista.
Nyt rattia pyörittäessä ei kolahda kuin aivan ääriasennossa ja se minusta normaalia, sama kuuluu emännän audissakin. Jarrupalojen kolahdus eteen/taakse ajosuuntaa vaihdettaessa tiedän ja se tulee vasemmalta.
Auto menee ajossa kuin juna kiskoilla suoraan, ei vetele mihinkään päin omiaan kuten teki ennen ulommanpään vaihtoa. Tehostus toimii kuten pitääkin käännettäessä.
Ääni tulee terävissä pompuissa ja nimismiehen kiharoissa, pelkääjänpuolen jalkatilan keskivaiheen kohdilta. Ohjausakselilta tulee joskus lievä kumin narina mutten saa mitään kolisemaan rattia rynkyttämälläkään.
Vetareissa lievä samanlainen välys molemmin puolin, ei ravista eikä täristä kiihdytyksissä eikä ajossa joten eliminoisin nekin pois. Puslat näyttävät ehjiltä eikä kingottaen tukivarsista ääntele. Koneen kumityynyt virttyneet mutta ehjät. Pakoputkisto on kunnolla kiinni.
No huomenna Kouvolaan katsomaan rallicrossia. Saappi saa jäädä pihalle valohoitoon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: etupään kolina
Alapallo oli rikki mulla. Kolisi oudosti ja löytyi, kun ylätukivarren alle laittoi puuta tutkittaessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: etupään kolina
No sainhan poikkeavaa käytöstä ajossa. Tiukka vasen-oikea reippaammalla vauhdilla niin meinas lähteä metsähallituksen puolelle nimenomaan oikealle käännettäessä. Oikealle ohjatessa tuntui kuin oikea pyörä vipottaisi mihin sattuu. Katsoin varmuudeksi napamutterin joka tiukalla (etulaakeri vaihdettu 1kk sitten) ja pyöränpultit jotka ok, olin yksin kauppareissulla ja kolina nypylöissä koveni selvästi kuin aikaisemmin kun aina joku ollut etupenkillä istumassa. Ensi kerran annoin kenkää saballe joten ajotyylillä ei ole rikottu paikkoja.
Katson pallot uudestaan niin että saa palikat tukivarren alle, aikaisemmin katsottu pyörät roikkuen nosturilla ja iskareiden yläpäät/jouset vielä tarkemmin ensi viikolla.
Kiitos dimebak puu vinkistä.
Katson pallot uudestaan niin että saa palikat tukivarren alle, aikaisemmin katsottu pyörät roikkuen nosturilla ja iskareiden yläpäät/jouset vielä tarkemmin ensi viikolla.
Kiitos dimebak puu vinkistä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: etupään kolina
Jotakin sisempien ohjausvaihteen/raidetangon nivelten kunnosta kertoo jo se, että vaikkapa ulompaa niveltä vaihdettaessa, itse raidetangon tulisi terveenä olla ainakin niin tiukka että se pysyisi asennossa kuin asennossa valahtamatta alas.
Kuinkas itse ohjausvaihteen eli hammastangon kiinnitys koriin?
Kuinkas itse ohjausvaihteen eli hammastangon kiinnitys koriin?
Re: etupään kolina
Hammastanko on tiukasti kiinni, molemmat kiinnikkeet katsottu.
Raidetangonpäätä vaihdettaessa kierretanko pysyi paikallaan, siksi ei tullut heti sisäpäät mieleen ja kun vielä ulkopää oli selvästi loppu niin oletin kolinan loppuvan siihen kuten jurina laakerivaihdon jälkeen.
Jännä että normaalisti ajettaessa menee kuin kiskoilla.
Raidetangonpäätä vaihdettaessa kierretanko pysyi paikallaan, siksi ei tullut heti sisäpäät mieleen ja kun vielä ulkopää oli selvästi loppu niin oletin kolinan loppuvan siihen kuten jurina laakerivaihdon jälkeen.
Jännä että normaalisti ajettaessa menee kuin kiskoilla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: etupään kolina
Mikäs on kun autona on 900S -90 ja kun hidastetöyssystä ajaa niin jossakin päin etupäätä kolahtaa? missäs vois olla vika?
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: etupään kolina
Selvisihän se. Tukivarret tuella ei saanut rengasraudalla mitään kolahtamaan mutta lievä välys alapallossa näkyi. Vaihdettu varmuudeksi uusi kun pallonivel takakontissa oli ja nyt kaikki ok joten vielä kerran kiitoksia dimebakille. Huomenna kulmien säätöön.
Seuraavaksi pitää pestä kone vasemmalta imusarjan alapuolelta ja etsiä öljyvuoto.
Ei ole omin silmin yläpuolelta katsottuna öljyanturi eikä suodatin. Vetari roiskii tasaisesti öljyn jokapuolelle sotkien niin ei näe paikkaa ennen pesua. Laatikon ja koneen öljypinnat eivät tikun mukaan ole pudonnut joten haittaa nyt lähinnä pihalle muodostuvista lätäköistä seisoessa.
2495 ainakin seuraavat voivat aiheuttaa: iskarin yläpää, raidetanko, jouset, pallot, tukivarsien helat, pakoputki.
Seuraavaksi pitää pestä kone vasemmalta imusarjan alapuolelta ja etsiä öljyvuoto.
Ei ole omin silmin yläpuolelta katsottuna öljyanturi eikä suodatin. Vetari roiskii tasaisesti öljyn jokapuolelle sotkien niin ei näe paikkaa ennen pesua. Laatikon ja koneen öljypinnat eivät tikun mukaan ole pudonnut joten haittaa nyt lähinnä pihalle muodostuvista lätäköistä seisoessa.
2495 ainakin seuraavat voivat aiheuttaa: iskarin yläpää, raidetanko, jouset, pallot, tukivarsien helat, pakoputki.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: etupään kolina
Hyvä että joillakin muillakin, kuuluu sämpylästä outoja ääniä Itselläni kuuluu kunnon kolina hanttarin puolelta edestä kun kääntää rattia vasemmalla ja nopeudella ei ole väliä. Sitten ajettaessa tuntuu, että kun kääntää rattia niin auto ei heti tottelisi käskyä, mutta auto menee suoralla tiellä suoraan!
Katsoin oikean etupään silmäillen niin raidetangossa ei ole mitään vikaa eikä iskareissa, mutta vikaa ei tahtonut löytyä?
Olisiko kellään mitään muuta vinkkiä mikä voisi olla syynä?
Katsoin oikean etupään silmäillen niin raidetangossa ei ole mitään vikaa eikä iskareissa, mutta vikaa ei tahtonut löytyä?
Olisiko kellään mitään muuta vinkkiä mikä voisi olla syynä?
sämpylä
Re: etupään kolina
tehostin vai ilman? Ilman tehostinta voisi olla hammastankokin. Ainakin kun etsin omaan vikaan haulla tietoja oli mainintoja tehostamattoman ongelmista ihan jonkun verran.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
- Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
- Viesti:
Re: etupään kolina
Mulla on ylimääräisenä tehostamaton tanko, mutta eiköhän noita löydy ympäri maata.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Re: etupään kolina
Toi on ihan ilman tehostinta! Itsellä kävi mielessä et olisko syynä vetonivel tai pallonivel?!
sämpylä
Re: etupään kolina
Tehostamattoman ohjausvaihteen kolinoista (kulunut päätyholkki vänkärinpuolella):beeba kirjoitti:Toi on ihan ilman tehostinta!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=39062
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: etupään kolina
Alapallo mulla piti kyllä kolinaa ihan normaaleissa nimismiehen kiharoissakin ja terävissä tien epätasaisuuksissa.
Raidetangon ulompi pää tuntui ohjauksessa vasemmalle käännettäessä hieman myöhäsytytyksiseltä eli loivempi käännös, kolisi hidasteissa.
Vetari ymmärtääkseni täristäisi ainakin kiihdytyksessä ja ulompi kolkottaisi tiukassa käännöksessä, selviää kun ajaa tiukkaa ympyrää vaikka parkkipaikalla.
Raidetangon ulompi pää tuntui ohjauksessa vasemmalle käännettäessä hieman myöhäsytytyksiseltä eli loivempi käännös, kolisi hidasteissa.
Vetari ymmärtääkseni täristäisi ainakin kiihdytyksessä ja ulompi kolkottaisi tiukassa käännöksessä, selviää kun ajaa tiukkaa ympyrää vaikka parkkipaikalla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01