99 lämmöt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tri-Lo kirjoitti:Termarikotelon ilmausruuvi kuuluu olla auki TÄYTETTÄESSÄ, ei koneen ollessa lämmin.
jep näin olen tehnyt noissa uudemmissa aina, eli suljetaan vasta kun täytettäessä alkaa tiputtamaan nestettä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ilmaan joskus lämmintä konetta syystä tai toisesta, teen sen siten, että löysään ilmausruuvia siten, että sen saa yhdellä avaimella auki/kiinni. Otan tuosta paisarin ja syylärin välisestä letkusta kiinni toisella kädellä ja puristan letkua samalla, kuin avaan ruuvia. Suljen ruuvin heti ja sen jälkeen löyhään puristuksen letkussa. Ja sama uudestaan. Paisarin korkki pitää olla tietenkin kiinni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Termarikotelon ilmausruuvi kuuluu olla auki TÄYTETTÄESSÄ, ei koneen ollessa lämmin.
Jep mutta kyllä sieltä tulee ilmaa vielä kun termari on auennut, eli kannattaa ilmata siitä varmuudeksi koneen lämmettyäkin.
Ohjeitten mukaan aina tehnyt, eikä ole ollut ongelmia.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Jos ilmaan joskus lämmintä konetta syystä tai toisesta, teen sen siten, että löysään ilmausruuvia siten, että sen saa yhdellä avaimella auki/kiinni. Otan tuosta paisarin ja syylärin välisestä letkusta kiinni toisella kädellä ja puristan letkua samalla, kuin avaan ruuvia. Suljen ruuvin heti ja sen jälkeen löyhään puristuksen letkussa. Ja sama uudestaan. Paisarin korkki pitää olla tietenkin kiinni.
kiitos vinkistä, tuumasin vielä kun minulta tuo ilmausnippa puuttuu termostaattikotelon kannesta, tekisinkön niin villin vedon että ilmaisin kuumana letkun suusta, ts. löysäisin letkunkiristintä riittävästi ja sitten kiinni.

vai kuka lähettäisi b-moottoriseen ilmausnipallisen termarikotelon kannen minulle?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Kun auto vanhenee niin jäähdyttimessä alkaa olemaan tukkoista --> huuhtele jäähdytin.

Löysin aihetta liipaten vanhan ketjun:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=13985
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tuo alkuperäisen kysymyksen lämmönnousu viittaisi jäähdyttimen lamellien hapettumiseen, eli jäähdytin ei kertakaikkiaan jaksa jäähdyttää tarpeeksi. Jäähdyttimen tarkempi tarkastelu ja kopsuttelu voi paljastaa, että lamellit ovat suurelta osin kadonneet.

Oma -77 99 lämömittari ei koskaa pysynyt paikallaan vaan seilasi muutaman millin liikettä vuosikausia. Lääkettä tuohon voisi hakea Saabin alkuperäisestä temostaatista (onhan paikallaa se kahdella laipalla varustetu malli).

Ylävesiletkun löysääminen ja pienen meisselin tunkeminen letkunväliin korvaa termarin ilmausnipan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Jos ilmaan joskus lämmintä konetta syystä tai toisesta, teen sen siten, että löysään ilmausruuvia siten, että sen saa yhdellä avaimella auki/kiinni. Otan tuosta paisarin ja syylärin välisestä letkusta kiinni toisella kädellä ja puristan letkua samalla, kuin avaan ruuvia. Suljen ruuvin heti ja sen jälkeen löyhään puristuksen letkussa. Ja sama uudestaan. Paisarin korkki pitää olla tietenkin kiinni.
kiitos vinkistä, tuumasin vielä kun minulta tuo ilmausnippa puuttuu termostaattikotelon kannesta, tekisinkön niin villin vedon että ilmaisin kuumana letkun suusta, ts. löysäisin letkunkiristintä riittävästi ja sitten kiinni.

vai kuka lähettäisi b-moottoriseen ilmausnipallisen termarikotelon kannen minulle?
Yksi vaihtoehto on ajaa auton keula ylös sellaiseen paikkaan, että koneen ilma menee väkisinkin syyläriin. Syyläristä taasen ilma pääsee paisariin, jos auton saisi silläviisiin kalleelleen, että vasenpuoli on selkeästi ylempänä. Hommassa vaan yleisesti ottaen askarruttaa se, mistä sitä ilmaa yleensäkin siunautuu sinne jäähdytysjärjestelmään? Omakohtaisesti kerran törmäsin sellaiseenkin, että ylävesiletkun klemmari vuoti ihan hienoisesti ja ilmaa pääsi siitä järjestelmään, kun parkkiruudussani auton keula on ylämäkeen. Huomasin vuodon vasta, kun eräänä päivänä ajoinkin auton peruuttamalla ruutuun ja vettä alkoi valumaan auton alle. :)

Kansi- tai pahvivikahan se yleensä ilmaa/pakokaasua sinne koneeseen uittaa. Kehittyykö koneen jäähdysjärjestelmään normaaliajossa ylipainetta? Se on jo eka indikaattori, järjestelmän toiminnasta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:Kansi- tai pahvivikahan se yleensä ilmaa/pakokaasua sinne koneeseen uittaa. Kehittyykö koneen jäähdysjärjestelmään normaaliajossa ylipainetta? Se on jo eka indikaattori, järjestelmän toiminnasta...
Ihan tarkennuksena. Tarkoitat tässä kohtaa ylipaineella varmaan sellaista, joka tunkee korkin varoventtiilistä ulos ajon aikana?
Ainahan jäähdytysjärjestelmässä on n. 0,8 -1,4 bar ylipaine vähän automallista riippuen.

Joillakin korjaamoilla on testereitä, jolla pystyy havaitsemaan pienenkin vuodon.
Testeri haistelee, onko paisuntasäiliössä normaalia enemmän hiidilioksidia.
Periaatteessa pH-mittarikin paljastaa pienen CO2 -vuodon.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Svc kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Kansi- tai pahvivikahan se yleensä ilmaa/pakokaasua sinne koneeseen uittaa. Kehittyykö koneen jäähdysjärjestelmään normaaliajossa ylipainetta? Se on jo eka indikaattori, järjestelmän toiminnasta...
Ihan tarkennuksena. Tarkoitat tässä kohtaa ylipaineella varmaan sellaista, joka tunkee korkin varoventtiilistä ulos ajon aikana?
Ainahan jäähdytysjärjestelmässä on n. 0,8 -1,4 bar ylipaine vähän automallista riippuen.

Joillakin korjaamoilla on testereitä, jolla pystyy havaitsemaan pienenkin vuodon.
Testeri haistelee, onko paisuntasäiliössä normaalia enemmän hiidilioksidia.
Periaatteessa pH-mittarikin paljastaa pienen CO2 -vuodon.
No, ei siellä aina ole ylipainetta, vaan silloin kun kone on ajettu lämpimäksi ja paine ei pääse pakenemaan. Alipainettakin voi ilmetä, kun kone ja jäähdytinneste on jäähtynyt täysin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja lucaf »

petromies kirjoitti: Ylävesiletkun löysääminen ja pienen meisselin tunkeminen letkunväliin korvaa
termarin ilmausnipan.
ahaa. meinasin jo kyseenalaistaa tuota ideaa, kun jos siellä on ilmaa, eikö se ilma pitäisi olla veden ja termostaatin välissä siellä lohkon puolella, eli termostaatin alla? jotta se aiheuttaisi sellaista, että ei avaa termostaattia ajoissa?

no, taidanpa tehdä tuon "ilmauksen" seuraavaksi.

huomasin muuten että tuo uusi vesipumppu on vielä kahden tankillisen jälkeen "sisäänajovaiheessa" eli kuluttaa vettä hieman (toivottavasti on hetkellistä). ja jos paisuntasäiliön min-raja pääsee alittumaan, sitten se eka termarin avaus antaa odottaa itseään tosi pitkään, punarajalle asti. mutta kun tankkaa paisarin piripintaan, sitten eka termarinavaus tulee kun lämpöviisari osoittaa bensamittarin asteikon ykköseen (full).

tuokin termari toimii muuten juuri siten, että kun lämmöt on vaakatasossa, ne koko ajan seilaa millin alas ja millin ylös aivan kuin aallokossa menisi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja lucaf »

päivitystietoa edelliseen viestiini, löysin sitten laatikoitani tonkiessa omaksi yllätyksekseni ilmausnipallisen termostaattikotelon kannen. niinpä sain lisäinspiraatiota tutkia tätä asiaa ja päätin samalla vaihtaa termostaatin.

lämmönseilaamiset on nyt historiaa, eikä ainakaan vielä ole tuota ensiavautumista pantannut mitenkään silmiinpistävästi, joten tuo 2 vuotta sitten uutena termarina ostettu calorstat oli näköjään sitten syyllinen, tai mistä minä tiedän kuinka paljon tuo "ilmattu" termostaattikotelo paransi myös asiaa. veikkaan kuitenkin termostaattia koska lämmettyäänkin välillä nosti lämpöjä aivan yllättäen ja sitten laski voimakkaasti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:päivitystietoa edelliseen viestiini, löysin sitten laatikoitani tonkiessa omaksi yllätyksekseni ilmausnipallisen termostaattikotelon kannen. niinpä sain lisäinspiraatiota tutkia tätä asiaa ja päätin samalla vaihtaa termostaatin.

lämmönseilaamiset on nyt historiaa, eikä ainakaan vielä ole tuota ensiavautumista pantannut mitenkään silmiinpistävästi, joten tuo 2 vuotta sitten uutena termarina ostettu calorstat oli näköjään sitten syyllinen, tai mistä minä tiedän kuinka paljon tuo "ilmattu" termostaattikotelo paransi myös asiaa. veikkaan kuitenkin termostaattia koska lämmettyäänkin välillä nosti lämpöjä aivan yllättäen ja sitten laski voimakkaasti.
tällekin tarinalle tuli jatko-osaa tänä aamuna. eli siis marraskuussa termostaatin vaihdon jälkeen ns. ensiavautmisongelma poistui ja totesin silloin että termarissahan se oli vika. sikäli jännä että olen jo vuosia ja kymmeniä tuhansia kilsoja ajanut saabeilla eikä termostaattien kanssa ole ollut ongelmia.

mutta tänä aamuna, sama auto, puoli vuotta vanha termostaatti, ja taas ensiavautumista panttasi! olin just päässyt motarille ja oli pakko ajaa seuraavasta rampista ulos kun en tiennyt meinaako punaiselle asti vetää lämmöt. todella kiusallinen juttu kun minullakin duunimatkalla kylminä aamuina termostaatin pitäisi avautua juuri samaan aikaan kun laskeudun moottoritielle.

onko kehveli sentään tuon auton jäähdytysjärjestelmässä joku oikku?
nyt tuo termarikotelon ilmaus sentään onnistuu kun tässä vaihtokannessa on ilmausnippa joten kokeilenpa sitä ensialkuun.
myönnettäköön että kun otin auton toissapäivänä ajoon seisonnasta, jäähdytysnestettä oli puolisen litraa alle min-rajan eli olisiko tuottanut ilmakuplan väärään paikkaan kun muistin vasta eilen tankata lisää enkä ilmannut :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Asenna autoosi ranskalainen Calorstat (tjmsp), ja nyt kesäksi 82-asteinen, niin toimii termarin puolesta vuorenvarmasti.
Jos hukkaa nestettä niin eikös sinne nesteen sekaan voisi laittaa Bar's Leakia, yhdessä Saabissani se toimi hienosti, eikä tukkinut (ainakaan niin että olisi huomannut) kanavia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
linesix
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 16:01
Paikkakunta: Lahti&Hollola

Re:

Viesti Kirjoittaja linesix »

mikkoimp kirjoitti:etikalla sain patrollin syyläriin palautettua jäähdytys tehon..
Pakko kysyä tähän vanhaan kommenttiin vahvistusta. :lol:
Tottako? paljonko pitäis laittaa etikkaa?
Varmaankin nesteidenvaihto sitten perään :?:
Vastaa Viestiin