2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Olen pitkään suunnitellut tekeväni jotain remonttia tuolle kolisevalle 2.1 koneelle.
Öljyäkin on alkanut kulua ja kylmästartit kuulostaa aika pahalta, eikä kolina häviä enää kokonaan vaikka ajaa koneen lämpimäksi.
Mitenhän onnistuisi, jos vaihdan alakerran 2-litraiseen? Joudunko tekemään esimerkiksi ruiskujärjestelmälle muutoksia?
Kansi, imusarja ym. apulaitteet olisi tarkoitus siirtää tästä 2.1 koneesta.
Öljyäkin on alkanut kulua ja kylmästartit kuulostaa aika pahalta, eikä kolina häviä enää kokonaan vaikka ajaa koneen lämpimäksi.
Mitenhän onnistuisi, jos vaihdan alakerran 2-litraiseen? Joudunko tekemään esimerkiksi ruiskujärjestelmälle muutoksia?
Kansi, imusarja ym. apulaitteet olisi tarkoitus siirtää tästä 2.1 koneesta.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Kansipahvin kanssa pitää ainakin olla tarkkana.
Enpä muista kumman oli sopiva, tuurilla tuli viimeksi oikea
EDIT: taisin saada toimimaan 2,0 pahvilla vaikka 2,1 olisi parempi.
Enpä muista kumman oli sopiva, tuurilla tuli viimeksi oikea
EDIT: taisin saada toimimaan 2,0 pahvilla vaikka 2,1 olisi parempi.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Entäpä tuo ruiskujärjestelmä, käykö ihan sellaisenaan, vai joutuuko säätämään tai
tekemään muutoksia?
tekemään muutoksia?
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2054
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
menee ihan sellaisenaan ruisku ja kokemuksesta tulee mukavan alavääntöinen.
Avk:la on muuten vähän ajettu 2,1 kone myytävänä. hinta on aikas kova mutta noilla ainakin on takuu.
http://www.Avk.fi
Avk:la on muuten vähän ajettu 2,1 kone myytävänä. hinta on aikas kova mutta noilla ainakin on takuu.
http://www.Avk.fi
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Tuli jo sovittua kaupat 2,0 alakerrasta. Tarkoitus on purkaa alakerta ja pistän uutta osaa tarpeen mukaan. Mahdollisimman pienellä budjetilla pyrin remontin tekemään.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Lähiaikoina on tarkoitus suorittaa alakerran vaihto-operaatio.
2.0-alakertaa olen tässä keväänmittaan kunnostellut ja se alkaa olla kasassa.
Nyt on ongelmana puristussuhde, joka laskee, kun yhdistetään 2-litrainen alakerta ja 2.1-kansi.
Muistaakseni 2.1-koneessa on puristussuhde n. 10.50:1 ja tämän uuden koneen puristussuhde tulee olemaan 9.71:1
Täältä löytyy puristussuhdelaskuri: http://passi.kapsi.fi/saab/saab-puristukset.htm
Minulla on siis 900c mallin alakerta ja siihen tulee tämä 2.1-kansi.
Uskaltaako 2.1 kantta madaltaa 1,5mm? Silloin pääsisi laskurin mukaan samoihin puristuksiin, kuin mitä 2.1-koneessa on vakiona.
2.0-alakertaa olen tässä keväänmittaan kunnostellut ja se alkaa olla kasassa.
Nyt on ongelmana puristussuhde, joka laskee, kun yhdistetään 2-litrainen alakerta ja 2.1-kansi.
Muistaakseni 2.1-koneessa on puristussuhde n. 10.50:1 ja tämän uuden koneen puristussuhde tulee olemaan 9.71:1
Täältä löytyy puristussuhdelaskuri: http://passi.kapsi.fi/saab/saab-puristukset.htm
Minulla on siis 900c mallin alakerta ja siihen tulee tämä 2.1-kansi.
Uskaltaako 2.1 kantta madaltaa 1,5mm? Silloin pääsisi laskurin mukaan samoihin puristuksiin, kuin mitä 2.1-koneessa on vakiona.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Ei kannata plaanata liikaa pois, koska se vaikuttaa myös jakopään ketjuun todnäk. negatiivisesti.
Laskurin kannen madalluksen huomioon ottaminen on siinä vaan testejä varten, ei korreloi mitenkään sen kanssa mitä kannattaa tehdä.
8valve kannesta tiedän että 1mm on otettu ja ihan ok. Itseasiassa saabin kansissa on sellaiset kolot alapinnassa jotka indikoivat mihin asti niitä saa koneistaa.
Paras vaihtoehto sinulle varmaan olisi vain pistää se 2.1 kansi siihen 2.0 lohkon päälle ja tyytyä noihin 9.7 puristuksiin. Tehoa häviät ~1%.
Laskurin kannen madalluksen huomioon ottaminen on siinä vaan testejä varten, ei korreloi mitenkään sen kanssa mitä kannattaa tehdä.
8valve kannesta tiedän että 1mm on otettu ja ihan ok. Itseasiassa saabin kansissa on sellaiset kolot alapinnassa jotka indikoivat mihin asti niitä saa koneistaa.
Paras vaihtoehto sinulle varmaan olisi vain pistää se 2.1 kansi siihen 2.0 lohkon päälle ja tyytyä noihin 9.7 puristuksiin. Tehoa häviät ~1%.
99T-museopeli
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Kannattaa se kone sitten kasata 2 litraisen kansipahvilla. 2.1 litraisessa kun on isommat liekkirenkaat isomman sylinterin porauksen vuoksi jolloin tällä pahvilla jää tilaa lohkon ja kannen väliin. Voi aiheuttaa jotain. Mitään kokemusta tästä ei henk. koht. ole mutta luulis nyt maalaisjärjenkin sen sanovan.
Tuon tehon alennuksen suhteen ei kannata kantta laskea. Jos ajattelee asiaa niin, että 2 litraiseen lohkoon tulee parempi kansi, parempi ruisku jne. ja olisko jopa niin, että ruisku toimii niin, että sen softa on laskettu 2.1 litraiselle eli syöttää nyt desin verran isompaan soppaa, kun tosiasiassa moottori on 2 litrainen.
Tuon varjossa minä laittaisin kunnon peltisarjan ja Simonsin puolisarjan niin on varmasti tehonalennus kuitattu sillä
Tuon tehon alennuksen suhteen ei kannata kantta laskea. Jos ajattelee asiaa niin, että 2 litraiseen lohkoon tulee parempi kansi, parempi ruisku jne. ja olisko jopa niin, että ruisku toimii niin, että sen softa on laskettu 2.1 litraiselle eli syöttää nyt desin verran isompaan soppaa, kun tosiasiassa moottori on 2 litrainen.
Tuon varjossa minä laittaisin kunnon peltisarjan ja Simonsin puolisarjan niin on varmasti tehonalennus kuitattu sillä
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Tiivisteet tuli jo hankittua ja yläpuolelle tuli 2-litraisen tiivistesarja.
Kyllä minä taidan ihan suosiolla sen kannen madalluksen unohtaa. Ehkä ne tehot ei sitten radikaalisti putoa, vaikka kannen jätän ennalleen.
Peltisarja ja väljempi putki on ollut harkinnassa, mutta katsotaan nyt ensin, että minkälainen kone tuosta tulee alakerran vaihdolla.
Tuolla autotallissa se valmis alakerta odottelee asentajan inspiraatiota.
Kyllä minä taidan ihan suosiolla sen kannen madalluksen unohtaa. Ehkä ne tehot ei sitten radikaalisti putoa, vaikka kannen jätän ennalleen.
Peltisarja ja väljempi putki on ollut harkinnassa, mutta katsotaan nyt ensin, että minkälainen kone tuosta tulee alakerran vaihdolla.
Tuolla autotallissa se valmis alakerta odottelee asentajan inspiraatiota.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Eikös 2,1 pakoputkisto katalysaattoriin asti(mukaanlukien) ole aika lailla väljempi kuin 2.0?
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Ei tuo puristuksien lasku välttämättä mitään kauheata muutosta tee. Toki tehoissa häviää jonkun verran. Toisaalta 95E sopii entistä paremmin tolle koneelle. Jos nyt jotain positiivista pitää hakea. Tuossa operaatiossa varmaan pahin menetys on tietenkin 2,1:n paremman väännön menetys, mutta kaippa pienempi polttoaineenkulutus korvaa menetyksen. Lisäksi tuli mieleen, että tokihan se ruisku antaa soppaa kartan mukaan, mutta myös toisaalta tasakaasulla mennään lambda-ohjattuna ja ilmamassamittarikin mittaa ilman määrää. Eli ihan teoriassa ruisku mukautunee tilanteeseen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2.0 alakerran vaihto 2.1:n tilalle?
Olen nyt ajellut noin 4000 km. tällä uudella koneella, ja ihan hyvä siitä tuli
Moottoriöljyn pinta ei juuri ole laskenut, kun aiemmin sai lisäillä öljyä 1000 km. välein, ja bensan kulutus putosi myös selvästi. Koneen vääntö on aavistuksen heikompi, mutta suurta eroa ei 2.1 ja 2.0 koneiden välillä kyllä ole. Sylinterin kantta laskettiin n. 0.6mm.
Bensaa menee nyt 7.5 - 8.5 l/100km. maantieajossa.
2.1-alakerralla en päässyt alle 8 litran kulutukseen koskaan.
Moottoriöljyn pinta ei juuri ole laskenut, kun aiemmin sai lisäillä öljyä 1000 km. välein, ja bensan kulutus putosi myös selvästi. Koneen vääntö on aavistuksen heikompi, mutta suurta eroa ei 2.1 ja 2.0 koneiden välillä kyllä ole. Sylinterin kantta laskettiin n. 0.6mm.
Bensaa menee nyt 7.5 - 8.5 l/100km. maantieajossa.
2.1-alakerralla en päässyt alle 8 litran kulutukseen koskaan.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87