SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
4-5 pyörähdystä. -89 i16
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Kylmänä 2-3s., lämpimänä ei juuri kerkeä avainta pyöräyttää
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Ville Uusitalo #3509
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Tuo T16 starttaa myös sen pari kolme sekuntia, lämpimänä nopeampaa. Nyt ku on taas laitos säädöissä.
99 on taas vikkelämpi starttaamaan. Max. pari sekuntia ja kone on käynnissä. Siis jos auto olisi käytössä. Nyt jos menis kääntämään avaimesta niin puoli minuuttia ei riittäisi, kun bensalinjat valunu ja kaasarin kohokammio kuivunu tyhjäksi![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
99 on taas vikkelämpi starttaamaan. Max. pari sekuntia ja kone on käynnissä. Siis jos auto olisi käytössä. Nyt jos menis kääntämään avaimesta niin puoli minuuttia ei riittäisi, kun bensalinjat valunu ja kaasarin kohokammio kuivunu tyhjäksi
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
2-3 sekkaa oli kylmä tai kuuma tai siitä välistä, pakkanen ei asiaan vaikuta vaikka ei lohkaria edes löydy...
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
5 sek oli kylmä, puolilämmin tai lämmin. Startti kuulostaa lisäksi ihan betonimyllylle. Taitaa päästä bensan paine saman tien karkuun tai sit se on ominaisuus. Suurin osa taitaa saada sahata i16 käyntiin?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Mulla on kaikissa 16venaisissa mennyt aina se 2-3sekuntia startatessa. Kaasarivehkeet lähtee alle puolessa sekunnissa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
2-3 sekuntia oli keli mikä hyvänsä. Joskus tekee sen että käynti startin jälkeen on noin 500rpm mutta kun sammuttaa ja heti starttaa nousee käynti normaaliin 1000rpm.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Tuli pantua vuosi sitten 89 16v koneeseen uudemman mallinen Walbro- systeemin pumppu ( kun en tiennyt, jotta niitäkin on monenlaisia) , vanhassa pumpussa oli itsessään takaiskuvena ( letkussa ei ole), uudemman mallisissa ei ole, vaan se on letkun päässä. Uudemman mallisessa pumpussa on sisäinen T- haara.
Kyllähän piteni starttiaika, oli parhaimmillaan varmaan 10 s ja 2--3 yritystä.
Jostain ihme syystä sitten kuitenkin viikon kuluessa lyheni n. 3--5 sek korville ( oliskohan saanu ilmat ulos suodattimesta ??) mutta edelleenkin paineet häipyy siis välittömästi.
Haratsumiehet löysivät siihen oikean tyypin pumpun ( motossa ei ollut) ja värkkäilin sen takaisin vanhaan pönttöön. Pitäis varmaan vaihtaa se ny takaisin, koska ne letkun päähän asennettavat takaiskut ovat n. 1 mm paksumpia letkuliitoksestaan ja eivät varmaan sovi tohon letkuun. Olen kyllä kuullut, jotta vaihtavat takaiskun liikkeessä pumpun vaihdon yhteydessä, mutta liekö kovinkaan yleistä (ehkä vain silloin jos ei pidä). tiivarit kyllä varmaan vaihtavat.
Kyllähän piteni starttiaika, oli parhaimmillaan varmaan 10 s ja 2--3 yritystä.
Jostain ihme syystä sitten kuitenkin viikon kuluessa lyheni n. 3--5 sek korville ( oliskohan saanu ilmat ulos suodattimesta ??) mutta edelleenkin paineet häipyy siis välittömästi.
Haratsumiehet löysivät siihen oikean tyypin pumpun ( motossa ei ollut) ja värkkäilin sen takaisin vanhaan pönttöön. Pitäis varmaan vaihtaa se ny takaisin, koska ne letkun päähän asennettavat takaiskut ovat n. 1 mm paksumpia letkuliitoksestaan ja eivät varmaan sovi tohon letkuun. Olen kyllä kuullut, jotta vaihtavat takaiskun liikkeessä pumpun vaihdon yhteydessä, mutta liekö kovinkaan yleistä (ehkä vain silloin jos ei pidä). tiivarit kyllä varmaan vaihtavat.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Sekunnista kahteen, auto on 900i -88 jossa on ehjä paineakku. Ero on kyllä huomattava, edellisissä ruiskusatkuissa paineakku oli hajonnut aikapäiviä sitten ja käyntiinlähtö vaati kyllä paljon pidempää starttausta. Harmi, että ko. osa on a) kallis ja b) ikävässä paikassa vaihtaa.
16-venttiilisissä on kyllä oman pienen kokemuksen varjolla pidempi "vieteri", mutta on niissä myöskin paremmat tehot, väännöt ja pienempi kulutus![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
16-venttiilisissä on kyllä oman pienen kokemuksen varjolla pidempi "vieteri", mutta on niissä myöskin paremmat tehot, väännöt ja pienempi kulutus
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Kyllä ne niihin sopivat, eivät vaan mene ilman työkalua paikalleen (ainakaan helposti). Yleensä venttiilin/liittimen joutuu vaihtaan jo senkin takia että menee poikki pois otettaessa.stara kirjoitti: Haratsumiehet löysivät siihen oikean tyypin pumpun ( motossa ei ollut) ja värkkäilin sen takaisin vanhaan pönttöön. Pitäis varmaan vaihtaa se ny takaisin, koska ne letkun päähän asennettavat takaiskut ovat n. 1 mm paksumpia letkuliitoksestaan ja eivät varmaan sovi tohon letkuun. Olen kyllä kuullut, jotta vaihtavat takaiskun liikkeessä pumpun vaihdon yhteydessä, mutta liekö kovinkaan yleistä (ehkä vain silloin jos ei pidä). tiivarit kyllä varmaan vaihtavat.
Kalle
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Ehjä 99/900 lähtee aina kuin palmun alta. Riittää, kun näyttää avainta starttiasentoon sen verran, että päästään muutaman puristuksen yli kipinän kanssa.
Jollei lähde, viat löytyvät enimmäkseen bensanpaineen katoamisesta tai huonosta noususta, tai uudemmissa vehkeissä takkuilevasta tyhjäkäyntiregulaattorista.
K-jetissä (i8, T8) on pumpun jälkeen paineenvaraaja, jonka kuuluu pitää järjestelmässä pieni paine, vaikka kone ei käy. Jos varaaja on henkensä heittänyt, tai siitä eteenpäin paine pääsee pikku hiljaa karkaamaan, erityisesti lämpimäksi ajetun ja 15-30 min seisseen koneen starttaaminen voi olla varsin pitkällinen toimenpide. Takkuilevat suuttimet voivat kanssa vaatia kierrosten nostoa kaasulla, ennen kuin kone pysyy käynnissä tai käy nätisti tyhjäkäyntiä. Ehjän K-jetin kanssa ei kuulu kajota kaasuun käynnistyksen yhteydessä, jotta määränsäädin saa rauhassa tasapainottaa eri suuttimille tulevan sopan määrän. K-jetissä voi myös olla ohjauspaineensäädin kipeä (tai vaihdettu väärän malliseen), jolloin tyhjäkäynti säätyy väärin kylmänä versus lämpimänä.
LH-jetti (i16, T16 ilman kattia) voi myös vaatia kaasun painamista startissa, jos se ketjussa mainittu takaiskuventtiili falskaa. Takkuileva tyhjäkäyntiluisti voi vaatia sen, että kaasua pitää painaa hiukkasen startatessa. Ehjän LH-jetin kuuluu myös lähteä käymään kaasuun koskematta.
Lucas CU14 (16v kat) on melko lailla samanlainen epeli kuin LH-jet. Se jopa polkaisee omin avuin kaasua startatessa, paitsi jos tyhjäkäyntimoottori takkuilee. Tai jos se takkuilee sopivasti, kone käynnistyy, ja sammuu heti.
Lopun aikojen edellä myös bensapumppu nostaa huonosti paineita matalalla käyttöjännitteellä. Oireet voivat olla samat kuin edellä, kunnes sitten pumppu heittää hanskat tiskiin lopullisesti.
Korjaamokäsikirjoissa selostetaan polttoainelaitteistojen toiminta erittäin perusteelliesti. Suosittelen tutustumista![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pena
Jollei lähde, viat löytyvät enimmäkseen bensanpaineen katoamisesta tai huonosta noususta, tai uudemmissa vehkeissä takkuilevasta tyhjäkäyntiregulaattorista.
K-jetissä (i8, T8) on pumpun jälkeen paineenvaraaja, jonka kuuluu pitää järjestelmässä pieni paine, vaikka kone ei käy. Jos varaaja on henkensä heittänyt, tai siitä eteenpäin paine pääsee pikku hiljaa karkaamaan, erityisesti lämpimäksi ajetun ja 15-30 min seisseen koneen starttaaminen voi olla varsin pitkällinen toimenpide. Takkuilevat suuttimet voivat kanssa vaatia kierrosten nostoa kaasulla, ennen kuin kone pysyy käynnissä tai käy nätisti tyhjäkäyntiä. Ehjän K-jetin kanssa ei kuulu kajota kaasuun käynnistyksen yhteydessä, jotta määränsäädin saa rauhassa tasapainottaa eri suuttimille tulevan sopan määrän. K-jetissä voi myös olla ohjauspaineensäädin kipeä (tai vaihdettu väärän malliseen), jolloin tyhjäkäynti säätyy väärin kylmänä versus lämpimänä.
LH-jetti (i16, T16 ilman kattia) voi myös vaatia kaasun painamista startissa, jos se ketjussa mainittu takaiskuventtiili falskaa. Takkuileva tyhjäkäyntiluisti voi vaatia sen, että kaasua pitää painaa hiukkasen startatessa. Ehjän LH-jetin kuuluu myös lähteä käymään kaasuun koskematta.
Lucas CU14 (16v kat) on melko lailla samanlainen epeli kuin LH-jet. Se jopa polkaisee omin avuin kaasua startatessa, paitsi jos tyhjäkäyntimoottori takkuilee. Tai jos se takkuilee sopivasti, kone käynnistyy, ja sammuu heti.
Lopun aikojen edellä myös bensapumppu nostaa huonosti paineita matalalla käyttöjännitteellä. Oireet voivat olla samat kuin edellä, kunnes sitten pumppu heittää hanskat tiskiin lopullisesti.
Korjaamokäsikirjoissa selostetaan polttoainelaitteistojen toiminta erittäin perusteelliesti. Suosittelen tutustumista
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
99 900 9-3 9-5
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Kuuluuko 900i 2.0L 16v vapari vm-92 bensapumpun pyöriä, kun virrat kääntää päälle? Jos kuuluu niin kuuleko sen? Antaako pumppu siis avuksi painetta esim. 3sek ja sit pyörii tietenkin, kun starttaa. Kuuntelin meinaa, että ei tuosta kulkineesta kuuluu mitään ääniä, kun virrat kääntää päälle. Voisiko jossain olla huono kosketus ja pumppu ei pyörähdä, kun virrat kytkee vai kuuluku sen edes?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
pumppu ei pumppaa jos ei auto käy.......Saapas_saabas kirjoitti:Kuuluuko 900i 2.0L 16v vapari vm-92 bensapumpun pyöriä, kun virrat kääntää päälle? Jos kuuluu niin kuuleko sen? Antaako pumppu siis avuksi painetta esim. 3sek ja sit pyörii tietenkin, kun starttaa. Kuuntelin meinaa, että ei tuosta kulkineesta kuuluu mitään ääniä, kun virrat kääntää päälle. Voisiko jossain olla huono kosketus ja pumppu ei pyörähdä, kun virrat kytkee vai kuuluku sen edes?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Erittäin täsmällisen hyviä diagnooseja "Aeronomilla", varsinkin huvitti minua kun juurikin olen havainnut tuon kaasun painamisen startissa helppivän ( miksiköhän) . Ja erityisesti huvitti tuo "ilman kattia", jonka tulkitsen siten, jotta ei terveellistä katilliselle, vai onko joku muu jippo siinä piiloitettuna.Aeronomi kirjoitti: LH-jetti (i16, T16 ilman kattia) voi myös vaatia kaasun painamista startissa, jos se ketjussa mainittu takaiskuventtiili falskaa. Takkuileva tyhjäkäyntiluisti voi vaatia sen, että kaasua pitää painaa hiukkasen startatessa. Ehjän LH-jetin kuuluu myös lähteä käymään kaasuun koskematta.
Pena
Mutta aiheeseen liittyen, sanokaapas mitä vaikuttaa lappäventtiilin anturi tässä yhteydessä, meidän automaatissa se ei kuittaa ( yleismittarilla mitattu ja tehty myös vertailumittaus ehjän kanssa)) missään asennossa. Miten siis saapas osaa käydä tyhjäkäyntiä? eikä sammahtele.
Kannattaako siis vaihtaa ko. anturia, parantaako se mitään. Kick- down kyllä toimii, mutta saako se silloin riittävästi bensaa, kun anturi ei kuittaa täyttä kaasua.?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: SUURI STARTTAUSAIKAGALLUP
Tuo meidän saab 900i vm. 90, 350+tkm käynnistyy yleensä n. 5sec vähintään. Oli kesä tai talvi. Kone lämpimänä/kuumana ~1sec. Missähän vika? Vai onko tää vaan vanhuuden ominaisuus?