900i 16v

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

900i 16v

Viesti Kirjoittaja jamala »

Olen lähdössä piakkoin katsomaan uutta Saabia itselleni. 900 kaasutin on entuudestaan tuttu ja kovin olen tyytyväinen ollutkin. Onko 16v ruiskussa jotain tyypillistä mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Kyseessä on vm -89 eli ilmeisesti Bochin ruisku?
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

1. Ilmamäärämittari (Check Engine-valo)
2. Ruiskupumppu
3. Ohjausakseli/tehostin
4. Starttimoottori
5. Vesipumppu
6. Lämmityslaitteen hana
7. Jarrut yleisesti
8. Ovien alareunat + lukuisat muut ruostepaikat (takakontin vasen etukulma, jousikupit edessä, etualatukivarsien läpiviennit jne.)

Nuo tuli äkkiseltään mieleen, mitä olen satkujani joutunut laittelemaan. Osa pätee yleisesti satkuihin, kohdat 1 & 2 ovat olleet tämän 16v omia metkuja.

Venttiilinnostajien ääntelyä kylmänä kannattaa kuunnella, pitäisi hiljetä käynnistyksen jälkeen muutamassa sekunnissa, jos natkuttavat vielä 30 sek jälkeen vaihda yksilöä tai tingi. Alkuvuoden pelit on ilman kattia, osta sellainen, vähemmän rikkoutuvaa osaa.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Classic 900 kirjoitti:1. Ilmamäärämittari (Check Engine-valo)
2. Ruiskupumppu.
Onko "Check Engine-valo" myös Bochin ruiskulla olevissa 16v saabeissa? Onko ruiskupumppu tankissa ja sen kunto ilmeisesti selviää vain kuuntelemma pitääkö ääntä? Miten tämä "Check Engine-valo" toimii normaalisti?.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

^^Mimmi tuossa vastailikin. CE-valo on yksi pirulainen. Mulla talttui vasta ilmamäärämittarin ja ruiskupumpun vaihdolla. Ruiskupumppuja tohon 16v-malliin on kahta sorttia, kalliimpi tottelee Boschin-nimeä ja halvempi on Walbro. Mulla oli onnea, oli tuo puolet halvempi (98 e). Eikä äännellyt ollenkaan, antelipa vaan bensaa ihan miten sattui, kunnes kajahti lopullisesti ja jätti tielle.

Rikkinäisellä ilmamäärämittarilla ei kestänyt yli 100 km/h:n vauhteja tai täyskaasukiihdytyksiä ja sytytti CE-valon ynnä heitti varajärjestelmän päälle. Kun vaihdoin toimivan ilmamäärämittarin, pelitti kaksi viikkoa kunnolla kunnes alkoi vilkuttaa valoa. Parina aamuna lähti vaan kolmella pytyllä käyntiin ja minä jo ounastelin kansiremppaa tms., mutta kun sitten jätti tielle ja ruiskupumppu vaihdettiin, KAIKKI temppuilu loppui siihen. Eli moninaiset ovat oireet tuolla ruiskupumpulla. Loppujen lopuksi (mulla yht. 140 euroa=traileri 20 km+osa+vaihto) aika halpa osa vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi.

Summa Summarum, kun koeajat, aja KUNNOLLA. Vaikka kuinka omistaja vinkuu vieressä, että ei saa revittää, niin revitä ihmeessä. Muuten voi hatuttaa perävalotakuuautossa kun ensimmäisessä moottoritien rampissa tarjoaa CE-valoa :twisted:
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

osta, osta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kannattaa koeajolla kokeilla ja tunnustella nykiikö mootori. Jos ilmenee jonkinlaista pätkimistä niin voi olla hankala selvittää syytä. Omaani käytin saabin merkkikorjaamolla "tukkoisuuden" ja tehottomuuden takia. Ainakin se osa joka heidän testeissään todettiin vialliseksi oli uusinnan jälkeen edelleen häiriöllinen vaikka ehjä.

Voi niitä helppoja kasiventtiilisiä...
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mimmi kirjoitti:CE-valo palaa hetken käynnistyksessä ja sammuu sen jälkeen.
Edellisessä saapissani vm -89 Rek -88 CE valo ei palanut käynnistyksen yhteydessä. Vain silloin kun tehot katosi satasen nopeudessa alkoi vilkkua tai palaa jatkuvasti.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Niin unohtui kertoa, että siis nykyisessä vm -91 kyllä tuo valo palaa ja sammuu käynnistyksen jälkeen
Vastaa Viestiin