Mikäköhän nyt avuksi....?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
juhoaalto
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 16:31
Paikkakunta: Kotka

Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja juhoaalto »

Tervehdys,
voisikohan saabissani piilevä häiriö johtua kaasarin kalvosta, kun ongelmat ovat seuraavanlaiset: kiihdytettäessä "kakoo" / nykii samalla tavalla kuin moottori olisi kylmä ja ajaa ilman ryyppyä. Tasakaasulla vauhtiin päästessä ei kuitenkaan ole nykimistä tai muuta ongelmaa (ainakaan toistaiseksi).

Lisäksi huomasin venttiilikopan kannen ja yhden sytytysjohdon välillä valokaaren, joka ilmenee myös pieninä napsahduksina...liittyneekö tämä edelliseen ongelmaan, tuskin. Korjaantunee ilmeisesti uusimalla johdon. Mutta kaipaisin pientä neuvoa tuohon mahdolliseen kaasariongelmaan...kiitoksia jo etukäteen.
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja tumppu »

juhoaalto kirjoitti:Tervehdys,
voisikohan saabissani piilevä häiriö johtua kaasarin kalvosta, kun ongelmat ovat seuraavanlaiset: kiihdytettäessä "kakoo" / nykii samalla tavalla kuin moottori olisi kylmä ja ajaa ilman ryyppyä. Tasakaasulla vauhtiin päästessä ei kuitenkaan ole nykimistä tai muuta ongelmaa (ainakaan toistaiseksi).
Kai se voi johtua siitä, mutta tilanne voi olla myös toisinpäin:
90:ni oli tosi tehoton (huiput n.140 km/h) mutta kävi ja käynnistyi tosi hyvin. Tämä siis rikkinäisellä kalvolla. Kun vaihdoin kalvon niin tehot tulivat takaisin mutta tyhjäkäynti on aina liian isolla tai pienellä, ja kiihdytyksissä tekee tuon edellä mainitun nykimisen.

Henkimaailman juttuja nuo kaasarit, mutta voihan se auttaa kun vaihtaa kalvon, eihän ne mahda uutenakaan paljon maksaa?
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
juhoaalto
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 16:31
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja juhoaalto »

Tosissaan taitaa olla hieman yli 1,5 euroa kalvon hinta... täytyy se siis vaihtaa. Mitenkäs muuten Pierburgin kaasarissa ko. toimitus tapahtuu, ei ilmeisesti ole vaikea temppu??
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
juhoaalto
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 16:31
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja juhoaalto »

Tuossa tulikin (selvinpäin) mietittyä, että se valokaari-ilmiö tulpanjohdoissa taitaa kuitenkin olla pääsyy, miksi auto hieman yskii. Jää nimittäin kipinöidessä käymään vain kolmella pytyllä. Siispä uusi johtosarja hommaamaan... ei näytä meikäläisellä ajatus oikein juosta kaljapäissä....
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hahahahahha suosittelen silti kaikkien sytytysosien ja sen kalvon uusimista. tunnin homma ja mieli hyvä kohenee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Eipä paljoa kustanna kun vaihtaa tulpat, tulpanjohdot, jakajankopan ja pyörijän mikäli vanhat eli noin 35e. Aikaa menee sikarinpolton verran ja varmuus paranee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
juhoaalto
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 16:31
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja juhoaalto »

Ihan on tosi. Meinasinkin ko. osat uusia, kun se kalvokin maksaa vähän toista euroa. Tosiaankin on alkuperäisosia tulppia lukuunottamatta, eli annetaan sen verran anteeksi rakkaalle syöksysämpylälle pieni käyntionkelma.
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kyllä se noilla puuhilla alkaa pelata.

Kun vaihdat kaasuttimen kalvon, niin se on helppoa kuin heinänteko.
Kansi auki, luisti ylös, ruuvit auki ja kalvo vaihtoon. Takaisn päinvastaisessa järjestyksessä. Muista katsoa, että kalvon reunassa oleva uloke tulee kaasuttimen rungon vastaavaan kohtaan. Älä käännä luistia nurin, ettei ns. vaimenninöljy tule varresta pois.

Pojan autosta se oli kokonaan hukkunut ja pistin atf öljyä tilalle. Hyvin tuntuu silläkin vaimennus pelaavan. Kuluneella luistin neulalla ja pääsuuttimella on myös vaikutusta aika paljon.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Bensansuodatin kannattaa myös vaihtaa jos et ole sitä jo tehnyt. Sieltä voi myös tulla käyntihäiriöitä jos on sen verran likainen kun mulla oli. Paikka hankala ainakin iivarissa mutta meni noin 15min itse suodattimen vaihtoon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kaasuttimen huoltosarjalla saa henkimaailman hommat pois ja kaasuttimen toiminta muuttuu loogisemmaksi. Sarjana voi käyttää mitä tahansa settiä mutta suosittelen vielä hommamaan Kaasutinexpertiltä läppäakselille uudet stefat.

Tärkeimmät osat lienevät juurikin nuo stefat, neula ja kohokammion venttiili. Kaikki kaasuttimen osat kannattaa puhdistaa kunnolla, varsinkin jos on Strömberg niin saa sen ihme heiluri häksäväkättimen toimimaan moitteetta jolloin kohokammion tuuletuksen säädöstä saa tarkemman. Ja tietenkin ohjekirjan mukaiset perusäädöt, kun ruuvaa kaasuttimeen ja sen päälle mittareiden kautta seoksen säätö ennen baanalle paluuta niin pitäisi pelittää hyvin.

Seoksissa kannattaa tähdätä 2.5 CO-arvoon. Ja ei kannata ruuvata yhtään lisää, se ei tee mitään muuta kuin lisää bensan kulutusta. Vaikutus nykimiseen pintakaasulla on em. huollon jälkeen vain opittuja tapoja :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
juhoaalto
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 16:31
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja juhoaalto »

Kiitoksia kaikille neuvoista. Lähden asioimaan varaosakauppaan. Tuli oltua Euroopan kiertueella muutaman päivän, niin piti hieman hiljaiseloa foorumeiden suhteen...
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko kaasuttimessa tarpeeksi vaimennin öljy?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
juhoaalto
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 16:31
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja juhoaalto »

Kyllä siellä pitäisi olla. Voin tietty vielä kalvon vaihdon yhteydessä asian tarkistaa, mutta tänään tuli vaihdettua sytytysjohdot, tulpat, virranjakajan kansi sekä pyörijä ja nyt pelaa todella hienosti. Ihan kuin vääntöäkin olisi tullut lisää...
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikäköhän nyt avuksi....?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hienoa :D
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin