Sen itse säätönappulan voisi laittaa kiinni jonnekin muualle, kuin sen alkup. viereen, ettei tarvisi kojetaulua purkaa.
nimim. Mimmin vastausta odotellessa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mihin sä laitoit ne säätimet? Kuinka suuri operaatio se kokonaisuudessaan oli ja mistä sä löysit tarvittavat tavarat?Mertmi kirjoitti:Meikäläinen tuskastui oman satkun automaattisiin lämmittimiin (-88 jossa ei ole tuota säädettävää) ja laitoin ne manuaalisiksi. Oli niin ärsyttävää, kun kuskinpenkki lämmitti takapuolen kaiken varalta kesäaamujen ainoina viileinä hetkinäkin.
Useimmissa korjaamissani penkinlämittimissä on ollut vastuslankakin poikki. Mitä pehmeämpi penkki, sen helpommin ne katkeaa. Selkänojassa näyttäis kestävän paremmin, kuin istuinosassa. Ei välttämättä tarvitse, kuin kerran painaa polvella penkkiin, niin lanka katkeaa (esim kurottaa autosta jotakin). Muistaakseni omassa satkussani oli lanka mennyt poikki etureunan keskeltä. Eräässä Pösössä oli vastuslangat poikki liki kymmenestä kohtaa (tosi pehmeät penkit). Katkeaman tunnistaa yleensä mustuneesta kohdasta penkin superlonissa. Itse mittailin vastuksen eheyttä paria nuppineulaa ja yleismittaria käyttäen. Työnsin neulan langan eristeen läpi ja mittasin siitä. Liitokset tein juottomalla, ja jos paikassa vastuslanka joutui venytykseen, laitoin väliin pätkän sähköjohtoa jatkoksi. Vastuslanka on kuparia.Muksu kirjoitti:Näin kun säädettävät penkinlämmittimet tulivat puheeksi, niin mistäköhän kannattaisi alkaa vikaa etsimään, kun omani ei toimi lainkaan?
MattiTapio kirjoitti: Jos vaihtaa kuljettajan istuimen säätimellisen istuinlämmittimen kiinteällä termostaatilla (bimetalli-) olevaan tai päinvastoin, on suoritettava kytkentämuutos takapenkin alla olevassa jumpperiliittimessä. (Näin ainakin omassa og -92).
Mimmi kirjoitti:Itse asiassa "kytkin" on reostaatti, eli lämpötilan säädin ja penkissä oleva anturi on löydyttävä ja oltava "oikealla alueella", jotta säädin antaisi lämpöä penkkiin.
Kuulostaa normaalilta, huoneenlämmöllä tarkoitetaan yleensä ~+20C ja mittasit kylmemmässä joten vastusarvon kuuluukin olla isompi. Lämmitinelementin vastusarvokin kuulostaa normaalilta.Teukka.k kirjoitti:ntc-vastus (lämpöanturi) jonka vastus oli noin +15'c lämpötilassa 1250ohmia. Stara tuossa aiemmin mainitsee ntc-vastuksen arvoksi 1060ohmia huoneenlämmössä.