Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Tässäpä kävi ilmi että Pierburgin kaasuttimeen ei saa enää kaikkia osia ainakaan Motonetistä.

Ainakin suutin ja uimurikammion venttiili sekä alakannen tiiviste olivat poistuneet valikoimasta.

Mutta mistä vielä saa osia tähänkin kaasuttimeen?

Entä miten on laita Zenith&Stromberg kaasutinten osien kanssa, kun ovat vielä vanhempaa mallia?

Siis vieläkö yksikaasariseen saa osia ja entä tuplakaasariseen?
SAAB
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Muistaakseni olen ostanut Zenith-kaasuttimeen jotain osia, en vain muista mitä osia ja mistä :lol: Tuosta on kuitenkin aikaa n. pari vuotta. Mutta luulisi että saa, kysyy vain oikeasta kaupasta. Ainakin jostain kaasutinekspertti-liikkeistä.
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nyt alkaa olla viimeiset hetket käsillä... Speedpartsilla on poistomyynnissä Pierburgin huoltosarja, jossa suutin, neula, kalvo, uimuriventtiili ja pohjan tiiviste. Hintaa PCS:llä n 22€. Kannattaa tilailla pois, jos aikoo vielä kaasaria huoltaa.
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/15,1006.jpg

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

G-mies kirjoitti:Nyt alkaa olla viimeiset hetket käsillä... Speedpartsilla on poistomyynnissä Pierburgin huoltosarja, jossa suutin, neula, kalvo, uimuriventtiili ja pohjan tiiviste. Hintaa PCS:llä n 22€. Kannattaa tilailla pois, jos aikoo vielä kaasaria huoltaa.
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/15,1006.jpg

Matti
biltemas on sarja 10.99 johon ei kuulu neula eikä suutin ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JeremyH
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 03:52
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Uutena Saabistina olen ihmeissäni tuon Pierburg-Zenith-Stömberg-Mikälie 175CDUS:n kanssa. (vasta toinen 900:nen. Eka kaasari)

Mistä siihen mahtaisi saada tiivisteitä yms. osia?
Etenkin kohokammion tiivisteelle olisi tarvetta. En välttämättä viitsisi ostaa koko huoltosarjaa, kun tarve nyt vain yhdelle tiivisteelle. (kun minä hölmö menin tilaamaan neulan yms. sellaisesta paikasta josta ei sitä tiivistettä sitten saanutkaan)

Lisäkysymys:
Eikö saabeissa ole imusarjan ja sylinterinkannen välissä tiivistettä?
900 1987
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja mart96 »

on imusarjan ja kannen välissä tiedysti tiiviste-Motonetissa oli ihan hyllytavaraa ja jotain 3-4 euroa.Nimenomaan kaasarimalliin on Motonetissa-itse etsin 8V turboon ja ei löytyy valikoimasta. Ostin tiivistepahvia ja tein itse.
Samaa voisit kokeilla sen kaasaritiivisteen kohdalla, jos se alunperin oli pahvia..
Kaasutin ekspertti on semmoinen firma, joka lähettää postissa tiivisteita
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu kannattaa muistaa, että tuota kaasaria on käytetty myös mm. Jaguarissa..
http://www.englishparts.com/productSear ... Term=cd175
(haittapuolena on, että tuolta joutuu sitten tilaamaan vähintään 100 taalalla..)

Täältäkin saa jotain osia:
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... Groups=908

Saksasta saa V**vo/Saab osia myös
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... 5/1018570/
Näkyy olevan kunnostettuja kokonaisia kaasareitakin myynnissä

Motosta saa tosiaan tuon imusarjan ja kannen välisen tiivisteen.
Näyttää sielä vielä joitain muitakin osia olevan saatavilla
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Zenith Strombergien huoltosarjoja saa Kaasutinexpertiltä. Olen itse vasta ostanut sieltä Ysiysiini tuplakaasarien korjaussarjat. Heiltä kannattaa kysellä myös noita Pierburgin korjaussarjoja. Katselin listat läpi, enkä nähnyt kuin muutaman Pierburgin sarjan, mutta luulisin henkilökunnan osaavan auttaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
JeremyH
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 03:52
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Taidan kokeilla tuota experttiä ensimmäisenä :roll:
(koska sieltä varmaan saa molemmat: imusarjan ja kohokammion tiivisteet)


kummastuttaa vaan että motonet myy H-moottoriin imusarjan tiivistettä kohdassa moottorin tiivisteet, mutta B-moottoriin se onkin vesipumppujen joukossa. 8O

No, motonetista minä ne ekat kilut tilasin, saa nähdä mitä sieltä tulee, niin tilaan sen jälkeen alan liikkeestä loput ja uudet väärien tilalle.

Edit:
Mitäköhän mallia tämä mun kaasari sittenkin on?
Kaasarin päällä lukee Stromberg 175CDUS, mutta noissa teesalaman linkittämissä ulkomaan sivuissa myydään symmetristä kohokammion tiivistettä, mulla on epämääräisen muotoinen.
Tälläinen:
Kuva
900 1987
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja teesalama »

JeremyH kirjoitti: Mitäköhän mallia tämä mun kaasari sittenkin on?
Kaasarin päällä lukee Stromberg 175CDUS, mutta noissa teesalaman linkittämissä ulkomaan sivuissa myydään symmetristä kohokammion tiivistettä, mulla on epämääräisen muotoinen.
Onko kansi kolmella vai neljällä ruuvilla kiinni?

Jonkinlainen manuaali:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/2_description.pdf
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja okaalto »

JeremyH kirjoitti: Mitäköhän mallia tämä mun kaasari sittenkin on?
Kaasarin päällä lukee Stromberg 175CDUS, mutta noissa teesalaman linkittämissä ulkomaan sivuissa myydään symmetristä kohokammion tiivistettä, mulla on epämääräisen muotoinen.
Eikös nämä Saabin kaasarit ole olleet Stromberg 175 CD ja Pierburg 175 CDUS.
Mun mielestä on kai? olemassa myös Stromberg 175 CDUS-malli, mutta se ei kai ole vakiokamaa Saabissa?
[edit: väärä kuva poistettu]
JeremyH
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 03:52
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

teesalama kirjoitti:Onko kansi kolmella vai neljällä ruuvilla kiinni?
Kolmella.
V*lvo ohjeista löysin maininnan että tätä olisi kahdella erilaisella kohokammion pohjalla.
http://www.scribd.com/doc/8480255/Pierburg-DVG-175-CDUS
Tuolta sivu 7
okaalto kirjoitti:Eikös nämä Saabin kaasarit ole olleet Stromberg 175 CD ja Pierburg 175 CDUS.
Mun mielestä on kai? olemassa myös Stromberg 175 CDUS-malli, mutta se ei kai ole vakiokamaa Saabissa?
Kuva
900 1987
JeremyH
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 03:52
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

No eipä tietenkään ole expertillä tuota minun tarvitsemaani uimuri/kohokammion tiivistettä :(
Eikö suomessa muka ole muita liikkeitä jotka myisivät kaasuttimien osia?
Alkaa tuntumaan vähän joka auton kanssa (tällä hetkellä työn alla Saab, M-B, Ford ja Toyota) että kaikki osat joutuu tilaamaan ulkomailta. Koita tässä sitten suosia kotimaisia kun myyvät pelkkää "ei oota".
900 1987
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos kyseessä on paperi- tai kuitupahvitiiviste, niin ainahan sen tietysti voi tehdä itse. Onko sulla kaasari jo avattuna? Meinaan, että näkisit, mistä materiaalista se tiiviste on tehty. Arvioit sen tiivisteen paksuuden mukaan uuden tiivisteen paksuuden (on varmasti vähän litistynyt aikaa myöden) ja hankit arkin tiivistepahvia tai -paperia. Jollekin vähän ohuemmalle paperille sitten jäljennät kaasarin tiivistepinnan joko naputtelemalla vasaralla kaasarin päälle laitettua paperia hieman tai lyijykynällä paperia hangaten, jolloin tiivisteen ääriviivojen pitäisi piirtyä. Sitten tarvit enää girugin veistä ja tarkkaa kättä ja leikkelet mahdollisimman tarkan sapluunan. Sovittele sapluunaa paikoilleen ja kun se on tarpeeksi hyvä, voit sitten sen avulla piirtää tiivistearkille uuden tiivisteen. Kannattaa muuten ostaa hyvä veitsi askarteluliikkeestä. Ja tiivistearkissa on varmasti materiaalia harjoittelua varten. Kyllähän tuollaista vähän monimutkaisempaa tiivistettä jonkin toven näpertelee -etenkin, kun siitä pitää saada siisti- mutta saatpahan silti tiivisteen n. yhden illan toimitusajalla. Eikä varmasti hinta päätä huimaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pierburg kaasuttimen osat ja vähän Zenith&Stromberginkin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuli muuten tällainenkin vaihtoehto mieleen: Jos joku viitsii skannata tuon kyseisen tiivistepinnan ja lisäksi kuvatakin ja lähettää skannin ja kuvan mulle, niin voisin tietokoneella piirtääkin sopivan sapluunan. Luulisin, että ihan tavallisella kotiprintteri/skannerilla saa tuosta tiivistepinnasta ihan hyvän kuvan. Varmaan joitain päämittoja tarvisin myös, jotta saan kuvat asemoitua koneella oikein. Tuollainen viivapiirros syntyy kyllä suht nopeasti, mutta sen verran toimitukseen kannattaa varata aikaa, että sovitukseenkin jää mahdollisuus. Voin sitten sapluunapiirroksia lähetellä sähköpostitse tarvitseville -ja tämä siis siinä tapauksessa, että tiivisteestä tulee hyvä!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin