99:n kaasari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ojeoja
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 22:03

99:n kaasari

Viesti Kirjoittaja ojeoja »

Moro! Kaikkien oppaiden mukaan vm. 83 ysiysissä pitäis olla Zenith-Strömbergin valmistama kaasari. Oman ajokkini kaasuttimessa lukee kuitenkin Solex, malli on 175-CD. Onko kellään tietoa, onko kyseessä silti sama laite. Päältä katsoen ainakin näyttää samanlaiselta.
Saab 99 vm.83
Saab 900i8 vm.88
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99:n kaasari

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

sama kaasutin kyseessä.

saabissa on zenit vaihtunut -84 solex:siin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ojeoja
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 22:03

Re: 99:n kaasari

Viesti Kirjoittaja ojeoja »

Kiitoksia tiedosta. Sitten vaan korjaussarjaa hankkimaan.
Saab 99 vm.83
Saab 900i8 vm.88
krisu50
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Marras 04, 2006 21:04

Re: 99:n kaasari

Viesti Kirjoittaja krisu50 »

ojeoja kirjoitti:Kiitoksia tiedosta. Sitten vaan korjaussarjaa hankkimaan.
hommaa enemmin jostain toinen kaasari. rakenneltiin muutama kaasari eikä millään tahtonut mennä säätöihin. oletko tarkistanut kalvot ja lisä ilma suuttimet,usein jumii ohjaa uimurin ilmaa.
vvvesa
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 11:12

Re: 99:n kaasari

Viesti Kirjoittaja vvvesa »

Sopisiko tämä yhtään tähän topickiin.?

Eli: Mistäköhän etsiä vikaa kun 99:n solexista alkaa muutaman sekunnin käynnin jälkeen vuotaa seulana bensaa ulos ilmeisesti ylivuotoreiästä (kaasuttimen oikealta puolelta ilmanpuhdistimen puolelta katsottuna). Koitin tukkia vuotoa sormella luullen, että reiästä puuttuu jokin ruuvi, ja tämän seurauksena kaasari alkoi vuotaa vastaavasti toiselta puolelta. Kun tukin tuonkin reiän, (yllätys, yllätys!) moottori tukehtui. Neulaventtiili jumissa?
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: 99:n kaasari

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve vaan!

Niin eikös se Solex ole lisenssillä valmistettu Zenith-Stromberg. Eli viimeisinä aikoina nimi muuttui, mutta juuri muuta eroa ei taidakkaan olla.

Niin saattaapi hyvinkin olla kohokammion uimuriventtiili jumissa, mutta venttiili saattaa myös olla kulunut, jolloin se ei enää tiivistä kunnolla. Epätodennäköisempää olisi että uimurin/kohon mekanismi olisi jumissa tai että koho vuotaisi.

Bensassakin on seassa kaikenlaista roskaa ja pölyä, joten kaasutinmallisetkin autot kannattaa varustaa kunnon bensansuodattimella.
SAAB
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99:n kaasari

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kohokin voi vuotaa jolloin tulvii yli uimurikammiosta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99:n kaasari

Viesti Kirjoittaja merlin »

krisu50 kirjoitti:
ojeoja kirjoitti:Kiitoksia tiedosta. Sitten vaan korjaussarjaa hankkimaan.
hommaa enemmin jostain toinen kaasari. rakenneltiin muutama kaasari eikä millään tahtonut mennä säätöihin. oletko tarkistanut kalvot ja lisä ilma suuttimet,usein jumii ohjaa uimurin ilmaa.
no kyllä helpompi rassata vanha kuntoon , noista kaikista käy melko hyvin keskenään osat , omaan otin jonkun volvon kaasaristakin osia , ainut mitä kun vaihtelee niin kannattaa kokeilla että se luisti liikkuu sen kansi tötterön kanssa kunnolla...
96 vm. 1975
Vastaa Viestiin