Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Aku P
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:12

Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ehtoota kaikille

Piti rekkautua Saab-palstalle sisään, täällä kun näkyisi olevan mukavasti tietoa tuosta kaasuttimien aatelisesta, Stromberg 175:sta.

TOsin tässä minun tapauksessa kaasari on kiinni mersussa, mutta samanlainen laitehan se on.
Ongelmana on kylmäkäynnistys. Ohjeenahan on painaa kaasu kerran pohjaan, vapauttaa se ja sitten vaan kääntö avaimesta.
Aiemmin auto onkin lähtenyt näin ihan muitta mutkitta. Nyt tilanne on toinen: ohjeen mukaan toimien kone pyörii ja vähän lupailee mutta ei lähde käyntiin. Vasta, kun sekaan antaa kaasua reippaanlaisestii, mylly käynnistyy. Ensi sekunneilla kone pyrkii "booaamaan" ja kakomaan, kaasulla sen saa pidettyä käynnissä. Sitten moottori jää käyntiin mutta tuhottoman pienille kierroksille. Ajoon lähtiessä vetää kyllä hyvin 8O Hetken lämmittelyn jälkeen kierrosluku alkaa hitaasti nousta ja käynti vakautuu. Muuten kone vetää hyvin, päästöt ovat kunnossa ja lämpimänä starttaa heti. Tyhjäkäynti kuumanakin tosin on aika alhainen...

Kaasarissa on öljyä ja kalvokin vaikutti aivan ehjältä. AUto on vuodelta -84 ja ajettu noin 260 tkm.

Mistäs jatketaan vianhakua?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kuulostaisi siltä, että automaattiryypyn mekanismi takertelee, tai sen bimetallijousi on väsähtänyt / poissa säädöistään.

Saabissahan kaasutin on muuten sama, mutta ryyppyä operoidaan manuaalisesti kabiiniin vedetyllä vaijerilla.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Aku P
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:12

Re: Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juha96 kirjoitti:Kuulostaisi siltä, että automaattiryypyn mekanismi takertelee, tai sen bimetallijousi on väsähtänyt / poissa säädöistään.

Saabissahan kaasutin on muuten sama, mutta ryyppyä operoidaan manuaalisesti kabiiniin vedetyllä vaijerilla.
Kappas, tuota käsiryyppyjuttua en tiennytkään. Luulin, että kaikki nämä on "puoliautomaattisella".

Niin, vika on ilmennyt kun auto on seissyt tallissa pitkiä aikoja. :|
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko kaassuttimessa tarpeeksi vaimennin öljyä ja kalvo kunnossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Aku P
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:12

Re: Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Viesti Kirjoittaja Aku P »

antti.hakamaa kirjoitti:onko kaassuttimessa tarpeeksi vaimennin öljyä ja kalvo kunnossa?
Kalvo on silmällä katsottuna ja sormin kokeiltuna ehjä, öljyä voi olla korkeintaan hiukan liikaa.
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Viesti Kirjoittaja merlin »

vika on automaatiryypyssä...
96 vm. 1975
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

merlin kirjoitti:vika on automaatiryypyssä...
Joo, mekanismi ehkä takertelee ja saattaa olla poissa säädöistään. Korvaa se käsikäyttöisellä tai laita kuntoon. Putsaus, herkistely, kevyt öljyäminenkin ehkä. Mersun korjaamokäsikirjasta löytyis varmaan tieto, missä asennossa jousen tulee jossain tietyssä lämpötilassa olla.

Toisaalta, jos oireet ilmenevät lähinnä pitkän seisonnan jälkeen, voi olla kyse ihan vain nykybensiinin ominaisuudesta: osa bensasta haihtuu kaasuttimen kohokammiosta ja jäljelle jääneissä tisleissä on muuttunut koostumus.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Aku P
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:12

Re: Stromberg 175, kylmäkäynnistys takkuilee

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jopa on vikkelä palsta tämäkin, kiitoksia :D

Joo, kyllä tarkoitus on tuo pitää ihan automaattiryypyllisenä, käytännössä entisöity harraste/sunnuntaiajeluauto on kyseessä. Eli kaasarin puruksi menee, ellei sitten käyttö norjista systeemejä.
Vastaa Viestiin