Pallonivel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuten jo kaikki tiedämme, Saksalainen pallonivel on pitempi ikäinen kuin
ns "halpisnivel" tuosta kuvassa näkyvästä ei ole mitään hajua.

Alla Motonetin näkemys asiasta.
900 V/O/Y/A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1021 12.45
900 V/O/Y/A "Saksalainen". . . . . . . . . . . . . . . .17-1901 24.22

Aikoinaan vaihdoin alapallonivelet ex satkuuni nämä oli Saksalaiset, ja sen ajan
n. 5 - 6 vuotta kun satku minulla oli niin pallonivelien kanssa ei ollut ongelmia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja stara »

italialaiset yms muovipalkein varustetut yläpositioon ( helpompi vaihtaa), tarkista jotta ton ulospainajan kita on riittävän suuri, jotkut ovat liian ahtaita. Noi valua olevat ulospainajan leuat ovat aika heikkoja ja kestävät paremmin kun kita painuu ihan pohjaan. Noita leukoja voi vahvistaa kun hitsaa siihen ulkoreunaan lattaa lisäksi. hyvä tapa on myös kiristää ulospainajaa vain kohtuullisesti ja antaa niveleen jännitys päällä iskua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja juuso »

Motonetin halvemmassa pallonivelessä oli ainakin samanlainen vaalea suojakumi. Myyjä sanoi, että jos pitoautoon niveliä laittaa, niin sitä halvempaa ei kannata miettiä...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja stara »

oliskohan se talvi ja pakkanen joka noita muovisuojuksia lisäksi pohjolassa rassaa, tosin kyllä oikeaa laatukumia olevat kurtut varmaan myös lämpöisemmässäkin enemmän väsytystä kestävät. Orkkisnivelet kun taitaa kestää esim 15 vuotta ja silti kumi voi olla ehjä. Kyllä se osaa kyrsiä, jos isotöisen kurtun ( esim raidetankoon aurauksen säätöineen jne..) vaihtaa ja muutaman vuoden päästä on kurttu silppuna.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

jos siihen halppisniveleen sortuu, niin kannattaa vaihtaa siitä vanhasta nivelestä (siis jos ehjä, ja oikeeta kumia) se kumi ja samalla laittaa kunnolla mossia sisään. niin ainakin ite tein viimeks, vanhan orkkis? nivelen kumi oli kuin uusi, eikä uudessa tarvike nivelessä rasvaa näkynyt nimeksikään... tiedä sit kuin pitkään kestää kuiteskaan, nyt vasta pari talvee alla

muuten alapallonivelen irroitus on suunnitelta päin... kun jouduin ottamaan yläpallonkin irti ja vetarin pois, et sai alapallon mutterin kierrettyy auki, otti muuten mutteri kiinni vetoniveleen, ois voinu saabbi insinööri suunnitella siihen muutaman millin lyhyemmän kierteen, noh lekalla ois lähteny, mut eipä sattunu olemaan, muistan vaan elävästi kun syys sateessa vaihdoin :evil:
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja stara »

carimat kirjoitti: Uskomattoman helppoa tolla on avata, kun vertaa kauan sitten tapahtuneeseen murtohaarukalla avaamiseen, jolloin hirveä työ ja tuska sekä kumi aina tohjona. Sisävetarin maljasta tuli kyllä MoSsit pihalle aivan öljymäisenä litkuna...liekö tuo normaalia ajan myötä. Ei ole ennen moista vastaan tullut.
Murtohaarukan kanssa voi operoida ilman ,että avaa muita elimiä. Jos pallonivelen mutteri on kiristetty liikaa ( kuten taitaa usein käydä) tai kartioliitos on muuten ryytynyt, niin tavallisen timpurin vasaran iskuvoima ei riitä murtohaarukalle. Pitää on joku pajavasara ja silläkin saa mättää tosissaan.haarukan piikit ovat myös turhan pitkiä, kerran mättäsin kilvestä läpi, laikkasin siis piikit lyhemmiksi ja kartiotakin loivemmaksi niin tulee voimaa lisää.
Modasin muuten tuollaisen puristimen siten, jotta se sopii suoraan alanivelen irroitukseen, se toinen puolisko piti hitsailla ihan uusiksi, jotta mahtuu mutterin päälle, tilaa ei ole kuin jotain 6 mm mutterin päällä, mutta se toimii :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mistä toi ulospullautustyökalu?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kaipa ton muovikuorisenkin saa kestämään jos lisää rasvaa ja vaihtaa kumisen suojuksen. :twisted: Älä laita Scantechin nivelestä kumia. Jos siellä on Saabin orggis nivel vanha niin siinä varmaan on vieläkin ehjä kumi.
99T-museopeli
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pallonivel

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie en osta enää muita, kun TRW:tä. Saabin tiskiltä sen sai vielä joku aika sitten 30euroon kappale ja 2 vuoden takuu. Motonetin saksalainen ei kestänyt kun pari vuotta 99:ssä. (Meni väljäksi.) Ei tule toiste niitä. Scantech taasen on ollut pahin fiasko, kun niistä meni ne kumit rikki puolessa vuodessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin