900i -88 Missä lämpöanturi ??? ja [b]Nykii lämpöisenä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

900i -88 Missä lämpöanturi ??? ja [b]Nykii lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja baas009 »

No niin tulipa sitten rekistöröityä klubiin, kun hommasin uuden pienokaisen (900i).

Aikani selailin näitä palstoja, kun vauvallani on "hikka".

Hommasin tuon alfamerin kirjasen, josta etsiskelin lääkettä hikkaan, mutta sieläkään ei kerrottu, missä sijaitsee lämpötila-anturi, joka vaikuttaa ruiskun ohjaukseen, ja onkohan se samainen anturi joka ohjailee mittariston lämpömittaria????

Omistin tässä jokin aika takaperin erään ruisku renaultin, jossa oli samantyylinen ongelma=> eli: lähti käyntiin ja kävi kylmänä, mutta kun lämpes niin ei suostunut käymään kunnolla ja siihen kun vaihdettiin moottorin lämpötila-anturi niin johan rupes pelaamaan.

No nyt taikka jo ostettaessa 900i -88 ongelma samantyylinen:

Käynnistän kylmän koneen (hyvin käynnistyy) ja lähden liikkeelle toimii hyvin....kunnes n. 5km:n ajon jälkeen alkaa nyppimään ikävästi...matalilla kierroksilla suorastaan heittää raviksi....tänään seurailin mittaristossa olevaa lämpötila asteikkoa....ja kas kas sehän tekee välillä "pilkkimistä" alaspäin....missähän sijaitsee noin fyysisesti anturi joka siihen vaikuttaa ja mahtaakohan vaikuttaa myös ruiskun ohjaukseen ????

Kyselin merkki korjaamolta kyseisen anturin hintaa, onneksi istuin jo valmiiksi kun hinnaksi ilmoitettiin 85 €, joten ei nyt viittis ihan turhanpäiten vaihella noita antureita.

Ai niin ja trakistettujen juttujen lista:

- v-jakajan alipainesäädin tarkistettu (toimii)
- v-jakajan pyörijä/kansi tsekattu
- tulpat tsekattu
- letkuvuodot tsekattu ja huonokuntoiset uusittu
- ruiskusuuttimien tiivistekumit uusittu (oli huonokuntoiset)
- imusarjan kumitiivisteet uusittu
- määräventtiili putsattu ja tsekattu (liikkuu hienosti tosin oli paskainen)
- ilmansuodatin uusittu


tsekkaamatta:

- ennakko
- tulpan johdot(näyttää uudehkoilta)
- puola
- lisäilma venttiili
- no se saamarin anturi joka on nyt kyllä pääepäilty
- suuttimien suihku kuvio

Lisää ehdotuksia......
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: 900i -88 Missä lämpöanturi ??? ja [b]Nykii lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

8 Venttiilisissä ei ole varsinaista lämpöanturia, vaan rikastamisesta huolehtii ohjauspainesäädin. Tuo on se mötikkä termostaattikotelon tienoilla johon menee kaksi letkua. Ohjauspaineet voi mittauttaa/säädättää jossain pajalla tai toinen vaihtoehto on kokeilla toista säädintä, esim. minulla on yksi ylimääräinen. Kokeiluehdotuksiin lisäisin vielä polttoainesuodattimen vaihdon ja seoksen säädön.

Mittariston lämpöanturi maksaa taas muutaman euron eikä sillä ole tekemistä ruiskujen kanssa, sijaitsee koneen päässä virranjakajan suunnalla,menee yksi sähköjohto. Hidas pilkkiminen voi varmaan johtua myös huonosta termarista (ei saabilta ostettu?).
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Tai sitten ongelma voi olla lämpöaikakytkin. Siihen pitäisi löytyä alfameristakin ihan mittausohjeet, jotta voi tarkistaa vastukset yleismittarilla.

Tuo sijaitsee imusarjassa keskellä imupukien välissä, tai sitten termarikotelon alapuolella syylärin ja moottorin välissä.

maksaa muistaakseni 50e motonetistä.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

tuomas kirjoitti:Tai sitten ongelma voi olla lämpöaikakytkin. Siihen pitäisi löytyä alfameristakin ihan mittausohjeet, jotta voi tarkistaa vastukset yleismittarilla.
Vai voiko sittenkään, eikös tuo lämpöaikakytkin vaikuttaisi lähinnä käynnistyvyyteen kun se määrää suihkutetaanko ryyppysuuttimesta bensaa kun moottoria käynnistetään?
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Viesti Kirjoittaja baas009 »

Kuva

Siis mikään kuvassa olevista töpseleistä ei vaikuttanut millään lailla vaikka stökkelin repäisi irti ???

Anturin 1 resistanssi 30 ohm - 70 ohm.... normaali ???
Anturin 2 resistanssi ??? alle 100 ohm. joka tapauksessa.
Anturin 3 resistanssi n. 48 ohm.

ilmamäärämittari säädetty alfamerin kirjasen mukaan, tulpat vaihdettu jne jne....

Sumuttelinpa tulpanjohtoihin/virranjakajaan vettäkii, ei vaikutusta...

puolan 1 & 15 napojen välinen resistanssi 1.2 ohm.
napojen 15 & keskinapa 7.49 Kohm.
samoin 1 & keskinapa.

auto senkuin nykii.......

Oudon heikko imu kylläkin lähtee pillistä joka menee jakajan alip.säädölle????

siis huomattavasti heikompi, kuin imusarjasta ventt.kopalle.....

Alkaa oleen t-itse miehen paukut lopussa.....aaaarrrghhhh..

huoh......ostaisko joku pikku vik.vik.vik.vikaiseeeeenn saabin halvalla ;)
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Nykii lämpöisenä...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Kuulostaisi kyllä vuodolta imupuolella. Voisko olla, että joku imupuolen letku on haurastunut niin että kylmänä lähtee kyllä käyntiin mutta kun letkut ja putket lämpiää alkaa reikä vuotamaan.

Ekaksi tarkennus että onkos se 8 vai 16 tappinen, ja onko tiedossa onko vaihdettu pa pumppua ja /tai filtteriä? Näiden kunto vaikuttaa aikas lailla tommoseen käytökseen.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Vielä...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

elikkä kälikkä, tästä aiheesta on muuten kirjailtu paljonkin viimeaikoina palstalla, käytä hakua ja pistä vaikka "nykii 900i" hakusanoiksi ja rajaa tähän 90/99/OG900 alueeseen.

Kyllä se vika löytyy lopulta (ei nimittäin ole UXM enää v*ttuillut, huomenna vaihdan vielä varmuuden vuoksi ne bougicordin piuhatkin...) Tsemiä etsintään!
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Ei mikään töpseli kyllä noista pitäisikään vaikuttaa nykimisiin, k-jetronikilla ei ole juuri sähkön kanssa tekemistä. Ohjauspainesäädin vaihtoon tai pajalle mitattavaksi/säädettäväksi niin kyllä luulisi taas toimivan, bensasuodatin on toinen hyvä arvaus.
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Viesti Kirjoittaja baas009 »

No onhan ihmeellinen värkki, kun on noinkin paljon "ylimääräisiä" osia, kun kaikki kolme(3) stökkeliä oli yht.aikaa irti niin auto se vaan käydä puksutteli ?!?!?! mitä hiivattia ne siellä oikein yleensäkään tekee, jos ne ei vaikuta millään lailla käyntiin ???

ai niin ostaessani bilikan tankkasin tankin täyteen ja kas kas kulutushan oli rapeet 12.5L/100km.....hieman nälkäinenkin haluaapii saabini olla.

No ei ihan vrt.kelpoinen vielä kun tuli rutosti nurkka-ajoa ja se vähäinenkin maantieajo motarilla n.140-150 km/h.

Saakos tuota ilmamäärä mittarin alla olevaa isoa tiivistettä mistään muualta kuin merkkiliikkeestä ??? tarkoita sitä tiivaria joka on niiden kuuden torxi ruuvin "takana".
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

baas009 kirjoitti:No onhan ihmeellinen värkki, kun on noinkin paljon "ylimääräisiä" osia, kun kaikki kolme(3) stökkeliä oli yht.aikaa irti niin auto se vaan käydä puksutteli ?!?!?! mitä hiivattia ne siellä oikein yleensäkään tekee, jos ne ei vaikuta millään lailla käyntiin ???
No, selitetäänpäs nyt mitä nuo "sörkkelit" on.

1. Lämpöaikakytkin. Startatessa tuo kytkin päättää ryypytää konetta ryyppysuuttimella, jos kone on kylmä. Ryypytys lopetetaan, jos starttimoottoria pyöritetään noin kymmenkuntasekuntia yhtäsoittoa (tarkoitus estää moottorin hukkuminen bensaan, jos kone ei yskäise käyntiin heti).

Lämpöaikakytkimen toista nastaa voidaan käyttää lisäksi kylmän moottorin lisärikastukseen jo koneen käydessä. Sieltä löytyy joistakin malleista sellainen noin 40mm halkaisijaltaan oleva pyöreä mötikkä, johon menee kaksi abikoliitintä ja alipaineletku. Tämä palikka antaa ryyppysuuttimella pulssittaista sumutusta, jos imusarjan alipaine muuttuu äkikseltään. (Tämän laitteen toiminta ilmenee jännänä auton "tehokkuutena" heti kylmäkäynnistyksen jälkeen. Auto tuntuu hyökkäilevän pienestäkin kaasun painalluksesta etenkin 1-vaihteella. Muutaman minuutin päästä tuo käytös häviää, kun moottori on ehtinyt lämmetä ja lämpöaikakytkin katkaisee virtapiirin tuosta kytkennästä. Näin ainakin omassa 900i:ssäni.)

2. Ohjauspainesäätimen lämmitysvastus. Tuohon tulee virta, kun kone käy. Virta tulee bensapumpun releeltä. Tarkoitus säätää seosta laihemmalle moottorin lämmetessä ja vastus hiukan nopeuttaa säätimen lämpenemistä. Vastusarvo on osapuilleen 30ohmia.

3. Lisäilmaluisti. Tässäkin on lämmitysvastus sisällä. Laite jäähtyessään avaa kanavan, joka päästää ilmaa kaasuläpän ohi. Kylmäkäynnistyksessä siis tyhjäkäynti on korkeampi tuon lisäilman ansiosta. Luistin aukko lähtee pienenemään bimetallivastuksen kääntäessä sitä lämmön mukaan. Vastus nopeuttaa kääntymistä, mutta moottorin lämpeneminen on käsittääkseni pääasiallinen säätöperuste aukon pienentämiseen.

Sitten ongelmaan. Mie omasta 900i:stä löysin sen kummittelevan näennäisen toimivan puolan. Kokeilisin kyllä varmasti ehjää puolaa tuohon autoon ensimmäisenä. Puolassa oleva katkos voi tehdä sellaisia oireita, että kylmänä auto pelaa hienosti ja puolan lämmetessä katkeama kasvaa tai kontakti häviää ja kipinä huononee mitä pidemmälle auto ajetaan. Seosten mittauskin voisi tulla kysymykseen, mutta jos kipinä on hukassa ei seosten kanssa pelleilystä ole mitään hyötyä...

Sytytysjohtojen resistanssit olisi kanssa hyvä mitata. Ohjeellisesti pyörijä n. 1,2kohm, puolanjohto 2-4kohm, tulpanjohdot hieman pituudesta riippuen 4-5kohm luokkaa. (Olikohan ohjearvo 5,6kohm/metri, eli tuosta voi laskea johdon pituudelle arvon)

Ainiin, sen virranjakajan alipainekellolle lähtevän letkun kuuluu olla selkeästi imusarjan puolella. Tarkoitan sitä, että jos se on kytketty EGR:lle tarkoitettuihin liittimiin, en ihmettelisi outoa käytöstä. Elikkäs siellä kaasuläppäkotelossa on kolme liitintä. kaksi lähekkäin olevaa, joihin kuuluu mennä t-kappaleen kautta letkut ja t-kappaleesta egr:n ohjausventtiilille imusarjan keskelle sylinterikannen kupeeseen (semmonen vihreä). Tuosta ohjausventtiilistä menee letku imusarjan alla olevalle EGR-venttiilille. Sitten autossa katottuna taempana on yksinäinen liitin, jossa tuo virranjakan letku on kiinni. Pitäisi melkein kuva jostain etsiä, että olisi helppo ymmärtää.
Viimeksi muokannut Mertmi, Ke Heinä 14, 2004 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Voi elämän karut kävyt...... Onko tuo tosiaan niin, että tuo lisäilmaluisti on auki, kun kone on kylmä?!?!? Mulla se on kylmänä just kiinni ja oon aatellu et se aukee ja on niin kauan auki, kun sinne tulee virtaa lämpökytkimen läpi.....

Oon meinaan etsikellyt uutta lisäilmaluistia ja motonetin heppukin sanoi et ei löydy enää ees boschin luetteloista.... purkaamo tavaraa siis.... :cry:


Vois sit ottaa sen irti ja koittaa säätää sen uudelleen, jos sen kerta pitää toimia toisinpäin(on kyl ollu aina kiinni kylmänä).... Vaikke se säätökään siitä uutta tee, mut enempää sitä ei varmasti rikki saa jos se nytki toimii väärinpäin....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, siis reiän läpi voi katsoakin, että se on kylmänä auki. Käy purkaamosta ostamassa toinen tilalle. Senhän voit testata vaikka romiksella, kun kytket liittimiin 12volttia ja seuraat, lähteekö luisti kääntymään kiinni. Yleensähän se jumittuu auki, ja tyhjäkäynti jää korkeelle, vaikka moottori lämpenee. Voihan sitä vanhaa koittaa liuottaa jollakin sinolilla tms. liuottimella ja toivoa sen alkavan liikkua.

Niin ja kaasuläpän perussäätöhän oli kertauksena niin, että stoppariruuvia auki niin paljon, että ruuvi ei nojaa läpän vastinpintaan. Sitten käännetään ruuvia siihen asti, kun läppä alkaa kääntyä. Tästä vielä puolikierrosta eteenpäin. Tyhjäkäynninsäätöhän tapahtui siitä läppäkotelon kyljessä olevasta M6 ruuvista, joka on mutterilla lukittu (10mm kanta)...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Sabat on kyllä kivoja kärryja, kun joka päivä löytää ja/tai saa tietää jotain uutta..... :P

Kotona mielentkiintoiset testisäädöt ja sitten luultavasti autopurkaamolle mars.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Viesti Kirjoittaja baas009 »

Kuva

Letkut menee kyllä oikeisiin paikkoihin.

Moottorijarrutuksessa pakoputkessa "pötsähtelee" tai jos polkaisee kierrokset äkkiä hetkeksi korkealle ja hellää, niin putkessa paukkuu ???

Tulpanjohdot on sitten suosiolla vaihdettu.

Niin se puola on kuin onkin vielä vaihtamatta.....

Tulpat olivat tasaisen vaalean ruskeat, mutta karstattomat.

Seoksia säädetty "rikkaammalle", mutta ei vaikutusta käyttäytymiseen paitsi tyhjä kierrokset nousivat hieman ja kun tarpeeksi nosti niin tukehtu koko roina.

Ennakkoa kokeiltu ruuvata "korva kuulolta" , ja testattu välissä, ei havaittavaa hyötyä.

Siis auto käyttäytyy edelleen kuin kenguru, kun hieman lämpenee ????

Voiskos se ohjainboxi siellä kuskin puolen lokarissa ruveta lämmettyään oikuttelemaan edellämainitulla tavalla ???

Ja kulutus tuollaiset kohtuulliset 12.5L/100km ja 45km/matka....eli matka-ajossa.
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

baas009 kirjoitti:http://personal.inet.fi/koti/jarisorvali/letkusto.jpg


Moottorijarrutuksessa pakoputkessa "pötsähtelee" tai jos polkaisee kierrokset äkkiä hetkeksi korkealle ja hellää, niin putkessa paukkuu ???

Tulpanjohdot on sitten suosiolla vaihdettu.

Niin se puola on kuin onkin vielä vaihtamatta.....
Sekä puola, että sytytysyksikkö voivat oireilla em. tavalla ja testaamiskeinot ovat valitettavan vähäiset.. kokeilla toisilla varmasti toimivilla.



Vaan niin sitä itsekkin taas liityttiin illan mittaan käyntihäiriöisten kerhoon, vetää ja kulkee mainiosti sen mitä pitääkin 1.3bar ahdoilla mutta tyhjäkäynti on kuin todella kireänokkaisessa moottorissa.

Tänään kaljaa ja huomenna tutkitaan.. :wink:

Edit: Imagetagit url tageiksi..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin