Turbo Saabin kylmäkäynnistys.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kepa S
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 20:15
Paikkakunta: salo

Turbo Saabin kylmäkäynnistys.

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

Hei, hankittu vm-88 8 vent. turbo Saabi ja kylmä kaynnistys temppuilee. Auto toimii lämpimänä hienosti mutta kylmänä ei meinaa saada käymään, ei edes lupaile... kaveri katseli pellin alle ja huomasi jotkut johdot irti. kun hän ne yhdisti auto käynnistyi heti, kun auto sitten lämpeni ja sillä ajettii niin käynti alkoi ontumaan, saa liikaa pensaa. Osaako joku jo näin suurpiirteisen kertomuksen pohjalta kertoa missä vika? kaveri epäilee jonkun kylmäkäynnistys venttiilin toimimattomuutta, tai joku koneen lämpö haistaja ei toimi, ei siten sulkisi kylmäkäynnistys venttiiliä... vai miten se oli. nyt on käynnistelty siten että kylmänä laitetaan pellin alta johdot kiinni, ovat siinä imusarjan lähellä, kun kone käynyt hetken on johdot irroitettu ja kone toimii.
Muutama muukin asia kiinnostaa tässä turbo Saabissa, paljonko on ahtopainetta nostettu että kone vielä toiminut ja pysynyt yhtenä kappaleena, paljonko mitattu tehoa koneesta/pyöriltä? mulla tässä alkuperäinen intergooleri.. onko noita kapaleinon tasauspyörästön lukkoja sovitettu vm-88 5-vaihteiseen vaihteistoon, miten on toiminut? kyselee uusi turbo harrastaja, Kepa
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Turbo Saabin kylmäkäynnistys.

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kuulostaa juurikin joko vuotavalta kylmäkäynnistysventtiililtä tai vialliselta lämpö-aikakytkimeltä. Eli venttiili puskee bensaa imusarjaan koko ajan.

Kylmäkäynnistysventtiili on siinä imusarjan päällä heti kaasuläpän vieressä.
Lämpö-aika kytkin on termostaatin alla.

Noiden tehtävä on antaa lisäbensaa, kun moottori on kylmä ja startti pyörii.
Testausohje löytyy esim Haynesista.

Tässä on aika hyvä selostus K-jetin toiminnasta:
http://www.scribd.com/doc/3299223/Bosch ... l-?page=40

Saabiinkin pätevä kytkentäkaavio löytyy sivulta 3, kuva 40.
Osa 2 on kylmäkäynnistysventtiili ja 3 tuolämpö-aikakytkin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin