Törkeän rikas seos.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tutulla on tuossa ässä satku eli siis lucas ja seos on kuulemma moninkertainen katsastuksessa sallittuun nähden.
Neuvostani on kokeillut toista immua,lucas boksia,suuttimet on kuulemma joku aika sitten tarkistettu,bensanpaineet varmistettu oikeaksi (3.0bar) ja paluulinja ei ole tukossa.Ilmanpuhdistinkin on vaihdettu.Ja vissiin lambdakin toimivaksi mitattu.
Jotta,mitäs seuraavaksi pitäisi ehdotella tehtäväksi?

Edittiä: autoon on myös vaihdettu platinatulpat ja bougin sytytysjohtosarja.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisikohan joku pakoventtiili palanut? Puristuksien mittaus seuraavaksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mertmi kirjoitti:Olisikohan joku pakoventtiili palanut? Puristuksien mittaus seuraavaksi...
Ei ole ainakaan kulkupuolessa kuulemma huomannut mitään erikoista.Eikös tuommoinen palanut venttiili näy aika selvästi kulussa?
Mutta ehdotan tota puristuspaine mittausta seuraavaksi.Vai olisiko ohivuotomittaus parempi?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tomaatti kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Olisikohan joku pakoventtiili palanut? Puristuksien mittaus seuraavaksi...
Ei ole ainakaan kulkupuolessa kuulemma huomannut mitään erikoista.Eikös tuommoinen palanut venttiili näy aika selvästi kulussa?
Mutta ehdotan tota puristuspaine mittausta seuraavaksi.Vai olisiko ohivuotomittaus parempi?
Ohivuotomittauksen minä tekisin..
Tuleekos pakoputkesta bensanhajua?

Sitten vaan paine päälle ja jos näkyy, että vuotaa jossakin niiin kuuntele pakoputkesta jos kohisee niin pakoventtiili vuotaa ja jos kaasuläpän aukaisee ja sieltä kohisee niin imuventtiili. Jos öljykorkin aukaisee ja kohisee niin mäntäpistiäinen
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,bensa kuulemma saattaa haiskahtaa mutta ei edes sytyttele ajaessa CE-valoakaan?
Jos olisi männässä reikä niin varmasti savuttaisi ja veto olisi huonoa joten tässä tapauksessa tuskin kyseessä.
Toiminee kuitenkin tuo CE-valo käynnistyksen yhteydessä ihan normaalisti.
Ja vehjas on vakiopeli vihreillä suuttimilla.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tomaatti kirjoitti:Joo,bensa kuulemma saattaa haiskahtaa mutta ei edes sytyttele ajaessa CE-valoakaan?
Jos olisi männässä reikä niin varmasti savuttaisi ja veto olisi huonoa joten tässä tapauksessa tuskin kyseessä.
Toiminee kuitenkin tuo CE-valo käynnistyksen yhteydessä ihan normaalisti.
Ja vehjas on vakiopeli vihreillä suuttimilla.
Noh ei tuosta ohivuotomittauksesta ole mitään haittakaan! Saat ainakin selvyyden koneesta..

Jos on seetivika venttiilissä niin ei sytytä CE-valoa ;)

Lähinnä voi männänrenkaatkin falskata, kunhan vain kerroin miten on kun tuo venttiilivika olisi aika yleistä..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä kaikki ehdotukset ovat tervetulleita.
Mulla on vähän oma lehmäkin ojassa kun tuota kiesiä aikanaan hänelle kehuin ostettavaksi..Meinas kovasti ostaa toisen merkkisen mutta kait sitten sain saabeja kehumalla pyörtämään päätöksensä. :wink:

Kaveri ajaa muuten todella vähän eikä osannut sanoa bensankulutukseen oikeastaan mitään.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24023
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli ota sie auto lainaan viikonlopuksi..... vaatinee kunnolla kenkää....tulee kuntoon tai kajahtaa kone.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tomaatti kirjoitti:Kyllä kaikki ehdotukset ovat tervetulleita.
Mulla on vähän oma lehmäkin ojassa kun tuota kiesiä aikanaan hänelle kehuin ostettavaksi..Meinas kovasti ostaa toisen merkkisen mutta kait sitten sain saabeja kehumalla pyörtämään päätöksensä. :wink:

Kaveri ajaa muuten todella vähän eikä osannut sanoa bensankulutukseen oikeastaan mitään.
Se lambdakin on semmoinen juttu, ettei mene hukkan jos autolla on ajettu yli 200tkm kun boschin kehoitus vaihtoväliksi on 80-160tkm riippuen automallista.. Yleismallinen bosch maksaa n. 120-160€..

Meinaan lambda vika rikkoi omastani aikoinaan 2 pakoventtiiliä :(
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

nalleolut kirjoitti:eli ota sie auto lainaan viikonlopuksi..... vaatinee kunnolla kenkää....tulee kuntoon tai kajahtaa kone.
Ei asu enää edes samalla puolen suomea.Ja on aika tarkka autostaan joten tuskin edes lainaisi..

Mittauttakoon nyt ensin ne ohivuodot+puristukset jos ovat kunnossa niin täytyy palailla astialle.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

CO arvo siis liian suuri? Palanut pakoventtiili nostaisi HC:ta (palamattomia), mutta CO (häkä) on pelkästään seosriippuvainen eli seos on liian rikas jos sitä on liikaa.
Paljonko liikaa sitä siis on? Katti on rikki vähintään jos kattiautossa pääsee paljonkin CO ja HC yli hylkäysrajojen...

Epäilisin myöskin kuitenkin sitä lambdaa. CE valo ei paljoa sen toiminnasta kerro ja mitenköhän on mitattu..? Lucaksessa on edelleen se titania-lambda kuten olen monesti tolkuttanut joten ei kannata ehdotella niitä Boschin zirconioita sinne tilalle. ;) Motonetistä saa ihan kohtuuhintaan ja on kunnollinen NTK:n anturi eikä nimetön halpamerkki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Nimen omaan co arvot liian suuret.Kuulemma "moninkertaiset" sallittuun nähden.Mitä ne loppupelissä on,en tiedä.Kuitenkaan ei saanut lappua katsastusta varten.
Kait mä sitten voin lähettää postissa sille toisen lambdan kokeiltavaksi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ehjällä lambdalla ja muuten kunnossa olevalla paketilla pitäisi päästä aika lähelle vähäpäästöisen arvoja vaikka katti olisi rikki, mutta ei varmaan ihan läpi asti.

Sitten se perinteisin, eli mites lämpöanturi? Osaa pätkiä joskus myös niinkin ettei CE syty mutta kokoajan kylmärikastus päällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jcarlson kirjoitti: Lucaksessa on edelleen se titania-lambda kuten olen monesti tolkuttanut joten ei kannata ehdotella niitä Boschin zirconioita sinne tilalle. ;) Motonetistä saa ihan kohtuuhintaan ja on kunnollinen NTK:n anturi eikä nimetön halpamerkki.
Hyvä että tuli luetuksi, että on lucasi.. Onneksi korjasit asian :oops:

Tosiaan itselläki oli lambda vika vaikka meni päästöistä läpi.. Oskiloskooppi kun kertoo totuuden :)


Mistään ei tullut ilmi, että menikö tyhjäkäynnillä vai kierroksilla läpi päästöistä?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Törkeän rikas seos.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

jcarlson kirjoitti:
Sitten se perinteisin, eli mites lämpöanturi? Osaa pätkiä joskus myös niinkin ettei CE syty mutta kokoajan kylmärikastus päällä.
Juu,toi unohtu listasta jonka ekaan viestiin kirjoitin,sen käskin vaihtaa ensimmäisenä.
Motonetin kapistus pitäisi olla paikallaan.
Vastaa Viestiin