Takapenkin tuhkakuppi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Takapenkin tuhkakuppi

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kokeilinpa sitten eilen uteliaisuuttani irroittaa takapenkkiläisten tuhkakupin (En polta, eikä autossani polteta). Irtosihan se helposti. Takaisinlaitto osoittautuikin hankalammaksi. Ohjekirjassahan asia on hienosti neuvottu parilla lauseella, mutta en saanut niillä neuvoilla kuppia takaisin.
Saan kyllä kupin "paikalleen", mutta se ei toimi niinkuin pitäisi. Minkälaista liikesarjaa ja koreografiaa pitää noudattaa, jos haluaa saada tuhkakupin kunnolla takaisin paikalleen?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

jos nyt kyseessä on 900nen niin siinä kun on ne kaksi metalli väkästä, ne laitetaan siihen aika reunalle ja sitä joutuu painamaan alas päin että se loksahtaa paikalleen.

Tai ainakin jotenkin noin. Antakaa nyt muutkin ohjeita kun on aika vaikee selittää.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuhkakupissa olevia liuskoja ei kuulu pujottaa niihin pitkittäisiin uriin mitkä keskikonsolissa näkyy, vaan ne jäävät konsolin etureunassa olevin jonkinnäköisiin pieniin poikittaisiin uriin (liuskat toimivat jousina, niiden alareunan ei ole tarkoitus liikkua). Kun liuskoille on löytynyt sopivan tuntuinen ura, paina ja työnnä kupin alaosaa keskikonsolia kohtia, ehkäpä jopa kiinni saakka, ja sitten mahd. painat kuppia vielä alaspäin että saat kupin yläreunassa olevan pykälän keskikonsolin yläreunan alle, avot, pitäisi toimia niinkuin uutena.

Vielä en ole yhtään rikkinäistä mekanismia nähnyt, vaikka välillä siltä tuntuukin kun on väärin asennettu
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Juu, satkuhan tässä on nyt kyseessä, unohtui mainita. En saanut loksahtamaan paikalleen, vaikka kuinka yritin. Huomasin, että jouset pääsevät liikkumaan hieman sivusuunnassa, olisikohan sillä jotain merkitystä :?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

joo sitä saa painaa yllättävän kovasti.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo tuhkakuppi repsottaa lähes jokaisessa satkussa, jonka tiedän. Nyt pitäis saada ihan seikkaperäiset asennusohjeet, jos kerta ne ei olekaan rikki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Takapenkin tuhkis

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Joo, ne pitää pistää näin että kun ne jouset muistuttaa etäisesti "T"-kirjainta niin T:n yläosa (?) pitää jäädä kotelon ulkopuolelle ja "I" mene siitä hahlosta. Sitten vain painetaan kuppi kiinni. Eikös tommonen ole kaikissa 900/99 malleissa?

Joissain tosiaan vaikuttaa että kuppi on rikki, kun jouset on painettu kasaan tai väärin paikoilleen. Tällöin niitä voi vähän aukaista ja laittaa kupin oikein paikoilleen.

Klaukkalassa tarjotaan (halvalla :) OG900:sen tuhkiksenasentelua :)))
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Voisin koittaa ottaa videota tässä lähipäivinä. Aloitan samalla videomuotoisen korjausopas-pankin :). Kuka kuvaa lämppärin hanan vaihdon tai tekniikan vaihdon ? :D
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Videopankki

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Toihan oli hyvä idea, ei mitään FAQ:ta vaan kuvat/videopankki joissa on mukana kunnon ärräpäät kun pultti pyörähtää tyhjää, katkeaa sisälle tai Biltema(tm) avain murtuu ja seuraavaksi murtuu joku pikkuluu kädessä :)

Mä voin kuvata APC:n kolvauksen kun on seuraavana työlistalla.. ;)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Erittäin mainio idea, todellakin...
on ollut itselläni jo jonkin aikaa työn alla. Mm. apc-modifiointi, säätötoimenpiteet, ahdinkompleksin komponentit (oireet, viat, korjaaminen, testaaminen) yms. kaipaisivat kyllä selkeitä kuvallisia ohjeita käytännön kokemuksien lisäksi.
Kyllä tietoa nytkin löytyy, mutta se on huomattavasti hajanaisempaa...
Tästä voisi kehittää samantien jonkun suuremman yhteisen projektin jotta aihekokonaisuudesta tulisi riittävän kattava?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään muuten välähti miten se kuppi tulee. :idea:
Voi että miten noloa, kun luulin sen olevan rikki. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Mertmi kirjoitti:Tänään muuten välähti miten se kuppi tulee. :idea:
Voi että miten noloa, kun luulin sen olevan rikki. :oops:
Koin samanlaisen valaistumisen eilen. :lol: Homma helpottuu huomattavasti, kun ei tunge jousien päitä keskikonsolin sisälle :D
Tulipa samalla "korjattua" omani lisäksi isän satkusta repsottava tuhkakuppi.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo. Meikäläisen yritys korjata äitikän käytössä olevasta 900S:stä se tuhkis kariutui siihen, että jouset ovat menneet poikki. Olen tosin saamassa eräältä klubitoverilta varaosan lähiaikoina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin