Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Miten onnistuu muuttaa ikuisesti pahaäänisestä , kalisevasta 2,1 koneesta 2 litrainen.
-89 16 valve elintenluovuttaja auto ois eli käykö muutos siten että pelkkä lohko vaihdetaan ja 2,1 kansi pysyy samana ?eli käykö 2 litrainen lohko 2,1 kanteen ja mikä kannentiiviste sitten???
Vinkkejä kaivataan ko. hommaan.
2 litrainen lohko luonnolllisesti kunnostettan
-89 16 valve elintenluovuttaja auto ois eli käykö muutos siten että pelkkä lohko vaihdetaan ja 2,1 kansi pysyy samana ?eli käykö 2 litrainen lohko 2,1 kanteen ja mikä kannentiiviste sitten???
Vinkkejä kaivataan ko. hommaan.
2 litrainen lohko luonnolllisesti kunnostettan
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Minä tässä juuri tein kyseisen remontin, eli vaihdoin 2.1 alakerran tilalle 2 litraisen.
Se 2.1 kansi käy suoraan 2 litraisen lohkoon. Kannentiivisteeksi pitää laittaa kaksilitraisen tiiviste.
Olen ihan tyytyväinen tähän uuteen koneeseen. Ei kolise enää kylmästartin jälkeen ja katsastuksestakin meni moitteitta läpi.
Tehot ehkä muutamalla hevosvoimalla putoaa, mutta eipä tuota tehoeroa juuri huomaa.
Se 2.1 kansi käy suoraan 2 litraisen lohkoon. Kannentiivisteeksi pitää laittaa kaksilitraisen tiiviste.
Olen ihan tyytyväinen tähän uuteen koneeseen. Ei kolise enää kylmästartin jälkeen ja katsastuksestakin meni moitteitta läpi.
Tehot ehkä muutamalla hevosvoimalla putoaa, mutta eipä tuota tehoeroa juuri huomaa.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Vähän off-topic, mutta ovatko siis muutkin 2,1:set kalisevia? Minä kun luulin jo pahinta omassa...kateudella kuunnellen naapurin 8v:n hiljasta käyntiä.
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
En oo vielä kuullut kalisematonta OG-Saabia. Uutena ollu ehkä hiljaisia.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Toista on ne uudet ooppelit jotka kalisee jo tehtaalta, kun liian pienien mäntien vuoksi valmiiksi väljät koneet...
Tottakai nokkaketju voi pitää vähän ääntä mutta sanoisin että omat og Saabini käy ihan nätisti (c-8v ja t16 molemmat just sisäänajettuja +350tkm.)

Tottakai nokkaketju voi pitää vähän ääntä mutta sanoisin että omat og Saabini käy ihan nätisti (c-8v ja t16 molemmat just sisäänajettuja +350tkm.)

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Sori Saabistit jos käsititte väärin...
Tarkoitin että käyttyä täysin kalisematonta 2,1 ei oo olemassakaan...Sori sori....









----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Ei me loukkaannuttu.
Johtuuko tuo kalina sitten porauksesta / pienemmät varat vai onko jätetty isommat toleranssit?
Johtuuko tuo kalina sitten porauksesta / pienemmät varat vai onko jätetty isommat toleranssit?
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Ohi aiheen menee tämäkin, mutta jatketaan, kun kerrankin aihe on esillä.
Tänään viimeksi tuumailin, että mikähän mahtaa olla erona 2.0 ja 2.1 koneissa.
Alfamerin oppaan mukaanhan ainoa rakenteellinen ero on kolme millimetriä suurempi sylinterin halkaisija.
Epäilin jo että omassa 2.1:ssä on jotain pahasti vialla, ääni on karhea myös lämpimänä.
Ei siis ilmeisesti syytä huoleen?
Onko koneen vaihto ainoa keino hiljentää tuota karheutta?
Auttaisiko Forten huuhtelu?
Tänään viimeksi tuumailin, että mikähän mahtaa olla erona 2.0 ja 2.1 koneissa.
Alfamerin oppaan mukaanhan ainoa rakenteellinen ero on kolme millimetriä suurempi sylinterin halkaisija.
Epäilin jo että omassa 2.1:ssä on jotain pahasti vialla, ääni on karhea myös lämpimänä.
Ei siis ilmeisesti syytä huoleen?
Onko koneen vaihto ainoa keino hiljentää tuota karheutta?
Auttaisiko Forten huuhtelu?
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
onko jakoketju vaihdettu autoosi milloin ja paljonko on kilometrejä takan?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Koeajoin taannoin erään noin 350tkm mittarissa olevan 2.1:n eikä kalissut. Outoa, mutta totta. Liekkö ollutkin 2.0 keulalla? 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
itsekin olen ollut tekemisissä useamman 2,1 moottorin kanssa ja mitään ylimääräistä ääntä en ole kuullut kuin kuluneen jakoketjun kahinan yhdessä näistä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Olen juuri hankkinut auton, joten tehdyistä huoltotoimenpiteistä en tiedä.antti.hakamaa kirjoitti:onko jakoketju vaihdettu autoosi milloin ja paljonko on kilometrejä takan?
"Täydellinen huoltokirja" eli öljyt on ainakin vaihdettu.
Kilometrejä 146 000.
Pitäisiköhän jossain tietyssä km-määrässä tarkistaa nokkaketjun kireys?
Yritin Autodatasta etsiä mutten löytänyt mainintaa.
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
ei sitä kireyttä tarvitse tarkastaa.
ketju rupea kylmällä koneella pitämään rahisevaa/kahisevaa ääntä kun se rupee tulemaan vaihto kuntoon. yleinsä tämän ikäisissä saabeissa jakoketju kestää sen 300tkm ennen kuin tarvitsee vaihtaa.
omaan ketju vaihdettiin 340tkm kohdalla ja se ei vielä silloinkaan äänellyt pahemmin.
ketju rupea kylmällä koneella pitämään rahisevaa/kahisevaa ääntä kun se rupee tulemaan vaihto kuntoon. yleinsä tämän ikäisissä saabeissa jakoketju kestää sen 300tkm ennen kuin tarvitsee vaihtaa.
omaan ketju vaihdettiin 340tkm kohdalla ja se ei vielä silloinkaan äänellyt pahemmin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Kyllä mulla ainakin pörisee kone hyvin ilman mitään kalinoita ja rahinoita, siis 2,1 vapari
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Muuttaminen 2,1;stä 2 litraiseksi
Ei se kalina mikään yleinen Saabin ominaisuus ole, ainakaan oman kokemuksen mukaan. Volvot kalisee, ei Saabit.