900i -88 Missä lämpöanturi ??? ja [b]Nykii lämpöisenä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

mcfeast kirjoitti:
tuomas kirjoitti:Tai sitten ongelma voi olla lämpöaikakytkin. Siihen pitäisi löytyä alfameristakin ihan mittausohjeet, jotta voi tarkistaa vastukset yleismittarilla.
Vai voiko sittenkään, eikös tuo lämpöaikakytkin vaikuttaisi lähinnä käynnistyvyyteen kun se määrää suihkutetaanko ryyppysuuttimesta bensaa kun moottoria käynnistetään?
Jos se määrää että suihkutetaankin koko ajan ja/tai jos kylmäkäynnistyssuutin vuotaa niin oireet ovat juuri tuollaiset että kylmänä lähtee mutta lämmettyään meinaa tukehtua.

Alkuperäiselle kyselijälle: kun kone alkaa pykiä niin koitahan nyppästä johto irti tuosta kylmäkäynnistyssuuttimesta (4)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

...ja mittaa vielä että tuleeko kone käydessä ohjauspainventtiilin liittimelle (ekassa kuvassa liitin numero 2) virtaa, jollei tule niin tarkista kumpi puuttuu, plus vai miinus. On meinaan noitakin tullu vastaan että sähkö puuttuu, silloin toimii vaan koneen lämpötilan mukaan jolloin jää liian rikkaalle.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

qaw kirjoitti: Jos se määrää että suihkutetaankin koko ajan ja/tai jos kylmäkäynnistyssuutin vuotaa niin oireet ovat juuri tuollaiset että kylmänä lähtee mutta lämmettyään meinaa tukehtua.
Kauan jaksaa suihkutteleva kylmäsuutinlegenda elää k-jetistä puhuttaessa. Tuolle mötikällehän tulee plussa starttimoottorilta joten ei liene kovin todennäköistä, että suihkuttelisi bensaa ajon aikana. Lisäksi tuossa on vielä varotoimena se, ettei suutin voi olla auki 10s pidempään. Vuoto on mahdollinen mutta eikös silloin suutin vuoda, oli siinä sähkötöpseli tai ei, kun bensanpaineet puskevat läpi. Korjatkaa jos jollain parempaa tietoa. Tämä siis ei koske taas niitä (harvinaisia) autoja joissa on tuo mertmin mainitsema rikastustoiminto, yleensä i8k -90 mallit?
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

mcfeast kirjoitti:
qaw kirjoitti: Jos se määrää että suihkutetaankin koko ajan ja/tai jos kylmäkäynnistyssuutin vuotaa niin oireet ovat juuri tuollaiset että kylmänä lähtee mutta lämmettyään meinaa tukehtua.
Kauan jaksaa suihkutteleva kylmäsuutinlegenda elää k-jetistä puhuttaessa. Tuolle mötikällehän tulee plussa starttimoottorilta joten ei liene kovin todennäköistä, että suihkuttelisi bensaa ajon aikana. Lisäksi tuossa on vielä varotoimena se, ettei suutin voi olla auki 10s pidempään. Vuoto on mahdollinen mutta eikös silloin suutin vuoda, oli siinä sähkötöpseli tai ei, kun bensanpaineet puskevat läpi. Korjatkaa jos jollain parempaa tietoa. Tämä siis ei koske taas niitä (harvinaisia) autoja joissa on tuo mertmin mainitsema rikastustoiminto, yleensä i8k -90 mallit?
Fakta on että emännän autossa oli kuvatunlaiset oireet, siis kylmänä käynnistyy hyvin ja lämmettyään pätkii & ei käynnisty enää. Kylmäkäynnistyssuuttimesta piuha irti ja homma pelaa.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

baas009 kirjoitti:http://personal.inet.fi/koti/jarisorvali/letkusto.jpg

Letkut menee kyllä oikeisiin paikkoihin.

Eikös tuo alipainekellon letku mene justiinsa väärään paikkaan. Tuosta reijästä ei alipainetta saa kuin kaasuläppää raottamalla. En tiedä onko sen suurempaa merkitystä, mutta alipaine on kuitenkin "rauhallisempaa" läpän jälkeen(vaikuttaisko nykimiseen yms.).
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tolleen se meikäläisenkin 900i:ssä on letkutettu ja homma pelaa. (Paitsi että se EGR venttiili putkineen meni metallinkeräykseen jo kuukausi sitten.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Viesti Kirjoittaja baas009 »

Nyt alkaa rauhallistakin kaveria "nyppii"......

Laitoin uuden puolan, pyörijän ja jakorasian kannen----> ja ei kun nytkyttää vaan :evil:

Alkaa oleen "takki" tyhjä.

Kylmä-sprayllä jäähdyttelin sytkä-boxia, ei vaikutusta.

Auto seisoi pihassa muutaman (n.2-3h) niin sen jälkeen nykimätöntä menoa n. 40 sek. jonka jälkeen alkoi taas nypyttään, siis selkeästi jokin paikka kun lämpenee, niin alkaa oireileen.

Eikö tosiaan mikään moottorilämpötilan anturi sotke sytkiä ??

Reilumman kaasuttelun jälkeen putkessa paukkuu, niinkuin jokin tulpista olis unohtannu sytyttää.

Taikka jos laskettelen jyrkkää mäkeä alas moottori jarrutuksella, niin putkessa paukkuu.
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Sytkät...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Tuntuis nyt olevan myöhäisellä jos putkessa paukkuu.. Mutta mikäs säätää sen myöhäselle, on visaisempi juttu. Mutta nyt tuntuis vika olevan just tossa?
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt jo ihmetyttää nuo jutut. Onko muuten nokka-akselin ajoitus tarkastettu? Tuossahan taannoin taisi olla sellainenkin tapaus, että nokan ajoitus oli pielessä, eikä auto pelannu lainkaan niinkuin olisi kuulunut olla. Entä se sytytysennakko? Minä ainaskin olen kokeillut sitä surutta korvakuulolta, jos autossa on ongelmia. Usein tehtaan ilmoittama ohjearvo ei toimi, vaan sitä pitää vähän "soveltaa". Seosmittauskaan ei taitaisi tehdä pahaa... Onko kaikki imupuolen vuodot varmasti kurissa? Onko egr-venttiili olemassa? Mun satkussa egr:n laipasta tiivisteen välistä veti niin paljon ilmaa, että sen tulppauksen jälkeen seokset meni rikkaalle ja yli lain sallimien arvojen :) Kun niitä imusarjan tiivisteitä korjailit, niin varmaan vaihdoit myös venttiilikopan reiässä olevan tiivisteen? Ite kokeilisin nuiden letkujen vaikutuksia irroittamalla niitä nopeesti ja laittamalla vaikka sormen tulpaksi kuunnellen tasautuuko käynti. Letkujen lyttyyn puristelu voi johtaa haprastuneiden letkujen uusimiseen. Ainiin, olitkos mitannut tulpanjohdot? Hiilijohdot on semmosia paskiaisia, että ne vikaantuessaan pätkii sitten ihan kunnolla sitä sytytystä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kuuluukos tuon ohjauspaineensäätimestä tulevan alipaineletkun mennä myös läppäkoteloon vai peräti ennen kaasuläppää vai peräti imusarjassa oleviin muoviliittimiin?

Onko kukaan koskan kokeillut onko kyseisillä paikoilla mitään eroa, ja tarvitseeko kyseinen laite ollenkaan alipainetta, vai onko pelkästään ahtopaine tärkeää....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Viesti Kirjoittaja baas009 »

No niin nukutun yön jälkeen kerätään taas releet läjään......

Vaihdettuja osia:

Puola
Jakajan kansi
Pyörijä
Tulpanjohdot
Tulpat (vanhat olivat kaikki samnlaisesti tasaisen ruskeat ja karstattomat)
Alipainesäätimen letku
Ventt.kopan letkujen tiivisteet
Imusarjan letkujen tiivisteet
Ilmansuodatin

Lisäksi on tarkistettu letkujen kunto
ilmamäärämittari puhdistettu/säädetty
kaasuläpästö puhdistettu
virranjakaja purettu tarkistettu vastapainojen jousisto (toimii normaalisti)

Kylmpä sprayasin sen boschin boxinkin, mutta ei apua.

tulikohan nyt kaikki mainittua...???

Seosta säädetty laihemmalle ja rikaammalle "laihoin tuloksin" :lol:

Ennakkoa säädetty korvakuulolta aste-tolkulla, ja ei juuri vaikutusta.

Vika alkaa kun lähden aamulla liikkeelle ajettuani n. 5km alkaa nytkyttäminen.

Eilen auto seisoi muutaman tunnin (2-3h) parkissa jonka jälkeen lähdin het startin jälkeen ajamaan....n. 40s ajettuani alkoi nykiminen taas.

Siis joku paikka kun lämpenee niin alkaa oireilu.....hemmetin hemmetti....

Alfamerin kirjasen mukaan boschin boxille mene mittaustieto moottorin lämpötila mittaukselta....Epäilyttävää....hmmm...jäljet johtavat......

Taas viikonloppu edessä, aikaa tutkia vähän enempi ongelmaa.

Viikonloppuja vain kaikille ja kiitoksia jo tähän astisista vinkeistä ja spekuloinneista.

ps.

Kyllä nää klubifoorumit on tajuttoman hyvä keksintö.
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuolla jo aikaisemminkin kyseltiin, että mikä lienee bensapumpun ja filtterin kunto? Onko tietoa milloin vaihdettu vai ovatko originaaleja? Filtteri vaikuttaa vähän epätodennäköisemmältä (luulisi nykivän myös kylmänä jos filsu tukossa), mutta bensapumppu saattaa hyvinkin olla syypää, jos alkaa jo kaikki sytytksen osat uusittu :) Tsemppiä vianetsintään!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun tuossa ei ole "ohjausboksia". Sytkän pääteasteen jännitteet mitattu? Puolalle tulee hyvä jännite (yli 11volttia)? Sytkän pääteasteen maadoitus kunnossa (päätteen vieressä)? Moottorin maadoitukset ja maadoitus syylärin luona koriin kunnossa? Jos nuistakaan ei löydy mitään, niin seuraavaksi nappaisin venttiilikopan auki ja katsoisin että nokka-akselin ajoitusmerkki osuu nollaan samaan aikaan kuin vauhtipyöränkin. Entä tankin huohotus toimiiko? Senhän voi testa ajamalla ilman tankinkorkkia testit, jos pelaakin tuon jälkeen niin sehän tarkoittais sitä, että vetää tankin "lommolle". Se bensapumpun epäileminenkään ei varmasti ole turhaa, tuoton ja paineiden mittaus voisi olla ihan hyvä tehdä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Jos paukuttaa putkessa niin silloin viittaisi liikaan bensaan. Tarkista nyt kuitenkin ohjauspainesäätimen liittimen navoista että tuleeko sitä virtaa vai ei. Jos ei tule niin silloin liian rikkaalla (mitä ei saa seosruuvilla säädettyä) ja kone ei toimi juuri lainkaan.
Myös lisäsuuttimen liitintä kannattaa kokeilla irti, voi nimittäin olla että anturi joka sitä ohjaa on sen verran rikki että käynnistyksessä toimii ok mutta jää "päälle" käynnistyksen jälkeen.
Jos nämäkään ei auta niin sitten vaan testailemaan toisella ohjauspainesäätimellä jospa siinä olisi vikaa.
Ja alfamerin mainitsemaa moottorin lämpötila-anturia/ohjainboksia ei 8V:ssä ole, ellei ole katalysaattorilla (lambda ohjattu). Joten se siitä.
Ei muuta kuin mittailemaan :)
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miten se ryyppysuuttimen virta voi jäädä päälle, kun maadoitus tulee siltä lämpöaikakytkimeltä ja plussa tulee starttimoottorilta. Jos suutin jää päälle, niin silloinhan starttikin jää päälle. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin