En tiedä noista polttimista, mutta kiinnostuksesta katsoin omasta autosta vm 91 jossa kattoluukun, sähköikkunoiden ja takasähköikkunoiden on/off kytkimet on käsijarrun takana omassa paneelissaan. Ei näyttäisi olevan valaistuja noi kytkimet mun autossa? Onko vm 90:ssä eri paikassa noi kytkimet ja valaistuja vai pitäisikö munkin paneelissa olla valaistut? (jos pitäisi olla valaistut myös 91:ssä niin paneelihan pitää heti avata ja selvittää noi polttimet)petteri75 kirjoitti:Pitäisi vaihtaa seuraavien kytkimien polttimot:
Sähköisen kattoluukun käyttökytkimen polttimo (1 kpl)
Sähköisten lasinnostimien keskikonsolin käyttökytkimet (5 kpl)
Sähköisten lasinnostimien takaovien käyttökytkimet (2 kpl)
Sähkölämmitteisten etuistuimien käyttökytkin (1 kpl)
Kojetaulun valot
Re: Kojetaulun valot / kytkinvalot
Citroen C5, OG900t16
Re: Kojetaulun valot
Penkkien välissä oleville s-lasien napeille, ts. sille katkaisinpaneelille on vain yksi valo. Löytyy, kun lattameisselillä nostaa paketin ylös ja kääntää ympäri. On laitettu aika syvälle joten nokkapihdeillä tai kapeakärkisellä lattameisselillä. Sellainen mutterin näköinen valokanta näkyy, oli muistaakseni 2W.
Viimeksi muokannut dimebak, La Elo 16, 2008 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kojetaulun valot
Kiitokset Mimmille, tuota tuli totta vieköön googletettua jonkin aikaa - tuloksetta.
Oma satku on vm. -90, eli tehty loppuvuonna -89. Kuljettajan puoleisesta turvavyöstä on se punainen PRESS-painike hajonnut, ja sen alla näyttäisi aivan oikeasti olevan kaksi polttimoa, joten olisiko mahdollista, että satkussa olisi käytetty tonnarin kanssa samaa turvavyön lukkolaitetta, mutta sitä vain ei ole kytketty valaistuksi? Olisihan se kieltämättä hienoa, että siinäkin valo loistaisi pimeydessä.
Ilmeisesti tonnarin valokeskipaneelia on käytetty myös satkuissa, tämä taitaa olla hiukan erilainen? Ainakaan itse en osannut löytää isoa poltinmötikkää panelissa. Reostaatti taitaa jäädä avaamatta, ellen saa jostain kolmea pari apukäsiä.
Oma satku on vm. -90, eli tehty loppuvuonna -89. Kuljettajan puoleisesta turvavyöstä on se punainen PRESS-painike hajonnut, ja sen alla näyttäisi aivan oikeasti olevan kaksi polttimoa, joten olisiko mahdollista, että satkussa olisi käytetty tonnarin kanssa samaa turvavyön lukkolaitetta, mutta sitä vain ei ole kytketty valaistuksi? Olisihan se kieltämättä hienoa, että siinäkin valo loistaisi pimeydessä.
Ilmeisesti tonnarin valokeskipaneelia on käytetty myös satkuissa, tämä taitaa olla hiukan erilainen? Ainakaan itse en osannut löytää isoa poltinmötikkää panelissa. Reostaatti taitaa jäädä avaamatta, ellen saa jostain kolmea pari apukäsiä.
Re: Kojetaulun valot
Ainakin tuossa -92:ssa on vain yksi polttimo. Tosin tuossa vakiona ollut paneli oli ihan erinäköinen kuin veljen -91:ssä ollut. Mulla on nyt paikoillaan puhtaasti tonnarista otettu paneli ja siinä oli samalla lailla valo kuin alkuperäisessä oli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kojetaulun valot
Dodiin, nyt on sitten kovasti vihreää valoa. Hommassa meni kyllä jonkin aikaa, kun kaikki hapettuneet kontaktipinnat kävi läpi ja näillä nakkisormilla tuollaisten pikkuosien kanssa näpertely vaati hiukan kärsivällisyyttä. Lopputulos on kyllä ihan hieno, takaovissakin on nyt valaistut sähköikkunoiden käyttökytkimet (aivan uutta allekirjoittaneelle). Keskikonsolin kytkimet ovat vain sen verran kuluneet, että nyt ne tarvitsisi uusia; voisi kokeilla esim. pienikärkisen valkoisen maalitussin kanssa.
Reostaatin kanssa ei sitten ollutkaan niin paljoa onnea. Sen kyllä sai näprättyä auki kohtuullisella menestyksellä, kahteenkin kertaan mutta sitten sain rikottua sen polttimon kiinnikkeet jonka jälkeen ei mikään enää palanut hyvin. Nyt sitten tarvittaisiin uusi harjoituskappale, mutta se onkin sitten viimeinen polttimo mikä ei pala - kaikki muut loistavat.
Satkun valokytkinkonsoli sisältää viisi erillistä katkaisinta, jokaisessa oma polttimonsa joka on juotettu kiinni. Tonnarin kappaleessa on erilainen liitin ja se on muutenkin järkevämpi - yhdellä vaihdettavalla polttimolla. Satkussa tuli lisää vielä sähkökäyttöisen kattoluukun käyttökytkimistä ja em. takaovien sähkölasien napeista.
Polttimoiksi tuli tuolta Partcolta (Pohjois-Haagassa) hiukan alkup. pienempiä polttimoita, 14V 40mA - 14V suositeltiin, koska laturin jännite on korkeampi kuin 12V ja pieni polttimo saattaisi joutua koville. Jossain Saabcentralin sivuilla suositeltiin leikkaamaan vanhat polttimonkarvat vain tarkasti pois ja juottamaan uusi päälle, itse tein näin ja ainakaan vielä auto ei ole palanut oikosulkuun menneistä tinauksista.
Reostaatin kanssa ei sitten ollutkaan niin paljoa onnea. Sen kyllä sai näprättyä auki kohtuullisella menestyksellä, kahteenkin kertaan mutta sitten sain rikottua sen polttimon kiinnikkeet jonka jälkeen ei mikään enää palanut hyvin. Nyt sitten tarvittaisiin uusi harjoituskappale, mutta se onkin sitten viimeinen polttimo mikä ei pala - kaikki muut loistavat.
Satkun valokytkinkonsoli sisältää viisi erillistä katkaisinta, jokaisessa oma polttimonsa joka on juotettu kiinni. Tonnarin kappaleessa on erilainen liitin ja se on muutenkin järkevämpi - yhdellä vaihdettavalla polttimolla. Satkussa tuli lisää vielä sähkökäyttöisen kattoluukun käyttökytkimistä ja em. takaovien sähkölasien napeista.
Polttimoiksi tuli tuolta Partcolta (Pohjois-Haagassa) hiukan alkup. pienempiä polttimoita, 14V 40mA - 14V suositeltiin, koska laturin jännite on korkeampi kuin 12V ja pieni polttimo saattaisi joutua koville. Jossain Saabcentralin sivuilla suositeltiin leikkaamaan vanhat polttimonkarvat vain tarkasti pois ja juottamaan uusi päälle, itse tein näin ja ainakaan vielä auto ei ole palanut oikosulkuun menneistä tinauksista.
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Kojetaulun valot
Heittäisin tähän väliin vielä yhden kysymyksen:
Miten ne mittariston 2 polttimoa saa vaihdettua? Mulla vasen pimeenä, uudet jo ostettu mutta miten sen mittariston saa irti? ja mulla ei todellakaan ole mitkään pianonkorjaajan tai kellosepän sormet.......
Miten ne mittariston 2 polttimoa saa vaihdettua? Mulla vasen pimeenä, uudet jo ostettu mutta miten sen mittariston saa irti? ja mulla ei todellakaan ole mitkään pianonkorjaajan tai kellosepän sormet.......
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Re: Kojetaulun valot
Ei sitä mittaristoa tarvii ottaa irti ainakaan vm-91 satkussa. Ottaa vaan sen etukaiuttimen ritilän pois, ni mittariston polttimot on heti siinä, ja sinne mahtuu isompikin koura kopeloimaan. Mulla oli siinä kaiuttimen ritilän oikeessa reunassa semmonen metallilipare, mikä tuotti vähän tuskaa ennen kuin tajusin et mistä se jumittaa.
-9³ SC 1.8t A5 BioPower Stage1 vm-07-
-900i 16V vm-91-
-900i 16V vm-91-