Otti ja paukahti satkusta kuskinpuolen etuylätukivarsi poikki. Rengas taittui linkkuun sisäänpäin ja siirtyi noin 10 cm eteenpäin ripustuksen pettäessä.
Ja tämä vasenpuolihan kun on juuri se hauskempi puoli korjata, kun konetta pitäisi purkaa pirusti pois edestä että saisi osan vaihdettua. Tämä onnistuisi kyllä mutta mistä uusi osa ??? Mistä noita tukivarsia voi vielä löytää? Harakiriputkat ja Motonet ei myy etuYLÄtukivartta, alatukivartta löytyy kyllä. Purkaamot samoin, ei löydy. Tosin, en ihan mielellään tukivartta kyllä ostaisikaan purkaamolta. Melkolailla kaikki varmasti samanlailla ruosteessa valmiiksi jos sattuisi löytämään.
Mistä siis kannattaisi lähteä hakemaan uutta tukivartta ???
Etuylätukivarsi
Etuylätukivarsi
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Etuylätukivarsi
Tuossa kohtaa varmaan tarkistaa ensi töikseen että muut ripustuksen kiinnityspaikat on pysyny paikoillaan sekä auton muutkin ruostepaikat että auton korjaamisessa on jotain järkeä.
Noita on yleisesti ottaen vähän käytettynäkin tarjolla koska tosiaan vaativat koneen poiston.
Eikun katteleen halpoja varaosa-autoja.
Tai kyllä sieltä päinkin löytyy joku harrastaja jonka takapihalta moista pääsee purkaan...
Noita on yleisesti ottaen vähän käytettynäkin tarjolla koska tosiaan vaativat koneen poiston.
Eikun katteleen halpoja varaosa-autoja.
Tai kyllä sieltä päinkin löytyy joku harrastaja jonka takapihalta moista pääsee purkaan...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Etuylätukivarsi
Näköjään sitten pitää ruveta hommailemaan muutama kappale noita tukivarsia jemmaan, kun ovat noin kiven alla. Lähitulevaisuudessa kun suunnitteilla ostaa hieman parempi satku harrastepeliksi tuon ikälopun vanhuksen tilalle. Jos siinä sattuu siis olemaan tukivarret happamat, voi heti heittää uutta osaa alle.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Etuylätukivarsi
hitsattuhan ei virallisesti kelpaa katsastettavaan ajoneuvoon ja poikittaiset hitsit väsyvät nopeasti uudelleen , Off- road peliin pitäisi panna kunnon tuki esim kulmaraudasta sinne tukivarsiprofiilin sisään ja soveltaa pitkittäisiä hitsejä lisäksi. Joku taannoin kertoili vaihtaneensa tuon ilman moottorinpoistoa laikkaamalla runkopeltiä auki ( taisi siinä olla koneen nostoa sivukannakkeeltaankin ja ehkä laturin poistoa??) ja hitsasi sitten saumat takaisin kiinni ( tosin en muista kumpi puoli oli kyseessä)
Viimeksi muokannut stara, Ma Syys 01, 2008 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Etuylätukivarsi
Äskettäin itse tehneenä:
- vasen pyörä ilmaan ja irti, jousi ja iskari pois
- moottori vasemmalta tunkin varaan
- moottorin vasen tuki kaikkine kiinnikkeineen pois
- moottori tunkilla vasemmalta puolelta niin ylös kuin nousee!
- öjysuodatin jalkoineen pois
- öljyn mittatikkuputki pois (taipuu kyllä sen verran, ettei ihan pakko)
- laturi pois, itse otin kiinnityslevynkin, mutta voi juuri onnistua ilmankin
Ja sitten se tukitanko pois sisälokasuojan aukosta ylätukivarren alapuolelta,
ja lopuksi se kannas katkaistaan toisesta päästä ja taivutetaan sivuun,
NIIN johan mahtuu ylätukivarsi pois ja paikalleen!
Aika ahtaita paikkoja, monennäköistä työkalua tuli soviteltua; eräs käyttökelpoisin on räikkäväännin!
Kyllä se siitä!
- vasen pyörä ilmaan ja irti, jousi ja iskari pois
- moottori vasemmalta tunkin varaan
- moottorin vasen tuki kaikkine kiinnikkeineen pois
- moottori tunkilla vasemmalta puolelta niin ylös kuin nousee!
- öjysuodatin jalkoineen pois
- öljyn mittatikkuputki pois (taipuu kyllä sen verran, ettei ihan pakko)
- laturi pois, itse otin kiinnityslevynkin, mutta voi juuri onnistua ilmankin
Ja sitten se tukitanko pois sisälokasuojan aukosta ylätukivarren alapuolelta,
ja lopuksi se kannas katkaistaan toisesta päästä ja taivutetaan sivuun,
NIIN johan mahtuu ylätukivarsi pois ja paikalleen!
Aika ahtaita paikkoja, monennäköistä työkalua tuli soviteltua; eräs käyttökelpoisin on räikkäväännin!
Kyllä se siitä!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
Re: Etuylätukivarsi
Hyvin selvitetty työvaiheet.MSaab kirjoitti:....
Sen verran mitä on olen joutunut satkua remppailemaan, on kaikki asiat autossa suunniteltu mielestäni melko hyvin myös korjaamista silmälläpitäen. Siis melkoisen helppoja homma kuin homma, verrattuna joihinkin muihin merkkeihin esimerkiksi.
Mutta tämä tukivarsihomma kyllä on aika yllättävää, nyt kun tähän ensimmäisen kerran törmäsi. Onpa kyllä suunniteltu melkoinen hässäkkä tuosta.
En missään muussa autorempassa ole törmännyt tilanteeseen, että noin paljon täytyisi purkaa tavaraa pois edestä/koneen nosto pois, kun haluaa tukivartta vaihtaa. Mutta ei se mitään.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Etuylätukivarsi
ranskalaiset osaa myös saman homman, että kun joku pitää vaihtaa niin puoli autoa pitää purkaa.
täältäkin löytyisi useampikin suht hyvä kappale noita ylä tukivarsia jos jollain tarvetta niin voi lattaa yv:tä.
täältäkin löytyisi useampikin suht hyvä kappale noita ylä tukivarsia jos jollain tarvetta niin voi lattaa yv:tä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918