Pyöränlaakerin voitelu 99:ssä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Pyöränlaakerin voitelu 99:ssä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tuli tuosta painelaakerin voitelu topicista mieleen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=73811

itselläni on vanhemmilla pyöränlaakereilla varustettu 99 vuodelta 77, ja toinen takapyörä alkoi ulisemaan, ensin hyvin hiljaa, sitten parissa päivässä voimistui merkittävästi.

eli ihan vakiojuttu tuon ikäisissä tupliksissa jotka joutuvat päivittäiseen käyttöön useamman kuukauden ja tuhansien kilometrien ajaksi. omien saabieni kohdalla olen huomannut, että suurilla nopeuksilla ajaminen (>120) saattaa myös laukaista tuon ulinan.

otin takapyörän pois ja avasin rasvakupin. kannen takana oli suht reilusti vanhaa kovettunutta vaseliinia. ruiskutin sprayrasvaa sinne, ja laitoin vielä päälle mobilin sinistä notkeata vaseliinia ja ilahduttavaa on ollut se, että ulinan voimistuminen on loppunut, nyt tuhannen kilometrin jälkeen ulina on edelleen siedettävissä rajoissa, joissain nopeuksissa sitä ei huomaa, ei siis yhtään kasvanut rasvausoperaation jälkeen, mahdollisesti jopa aavistuksen vaimentunut. voitelin sitten tietysti toisenkin takapyörän laakerin siinä toivossa että kestäisi pidempään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Pyöränlaakerin voitelu 99:ssä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kannattais käyttää auki, puhdistaa kunnolla ja laittaa kokonaan uudet rasvat laakeriin jos ei näy tarpeettonta kulumaa. Laakeria ei kannata kiristää liikaa vaan laakeri pitää jättää löysälle, tämän varmasti jo tiesit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pyöränlaakerin voitelu 99:ssä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Laakerin kiristämisellä tarkoitat ilmeisestikin napamutterin kiristämistä. Juu, korjaamokirjassa on muuten ohjeistettu napamutterin kiristys kolmivaiheiseksi: ensin n. 20x tiukemmalle kuin oikea kireys, sitten löysätään, sitten lopuksi vasta oikeaan "momenttiin" joka on tosiaan hämmästyttävän pieni (oliko jotain 2,5 Nm?).

Nyt on auki käytetty ja uusi laakeri sisällä. alkoi se jurina käymään hermoille ja loistokaveri tarjoutui tekemään vaihtotyön. Ei vanhassa silminnähden kulumaa näkynyt äkkiseltään, ei sitä kyllä suurennuslasilla katsottukaan.

Aika kovettunutta oli se alkuperäinen vaseliini siellä, eli tuo on kyllä ehdoton huoltokohde (rasvojen vaihto) jos meinaa vanhalla autolla ajaa enemmänkin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin