Katsastustarkastus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja venakko »

Olen ensi viikolla viemässä Saabini (900c) katsastukseen. Pakokaasutestin otatan etukäteen niin saa tarvittaessa säätää seoksen kohdilleen. Kysyisin Saabisteilta mitä kohtia autosta kannatta ja voi tarkistaa ennen katsastusta itse. Ruostetta ei ole ja auto kulkee kuin juna. Jarrutkin ottavat napakasti eli suurta pelkoa ei liene ole läpipääsyn suhteen.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

venakko kirjoitti:Olen ensi viikolla viemässä Saabini (900c) katsastukseen. Pakokaasutestin otatan etukäteen niin saa tarvittaessa säätää seoksen kohdilleen. Kysyisin Saabisteilta mitä kohtia autosta kannatta ja voi tarkistaa ennen katsastusta itse. Ruostetta ei ole ja auto kulkee kuin juna. Jarrutkin ottavat napakasti eli suurta pelkoa ei liene ole läpipääsyn suhteen.
Ainakin lyhyetvalot, pitkätvalot, parkit, vilkut, rekisterikilven valot, tyytti, pyyhkijöiden toiminta myös ajovalojen jos paikallaan.
Tuo rekisterikilven valohomma on jäänyt mieleen kun muutama päivä katsastuksesta huomasin CS:sän sokkovalopaneelin olevan keskisaumasta auki!
Ei auttanut näköjään katsastus"pojan" kämmensivu sytyttämään toista lamppua mutta sen paneelin sai rikki ja kehoituksen uusintanäytöstä: oikea raidetangonpää,vasen parkki ja rekisterikilven valo :cry: !

-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja venakko »

Auto katsastettu ilman huomautuksia. Pakokaasulapun otin etukäteen. Mittauksessa oli co yli kuusi kun sallittu on 3,5. Huoltoasemalla säätivät arvon kahden paikkeille ja nyt auto kulkee huonosti, joten pitänee taas säätää rikkaammalle. Kuinka monen Saabistin autosta kaasutin pitää erikseen säätää katsastus ja ajosäätöön?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

venakko kirjoitti:Kuinka monen Saabistin autosta kaasutin pitää erikseen säätää katsastus ja ajosäätöön?
Aika monen... :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä siinä kaasarissa vikaa on jos CO on 6 ja ei kulje kun on säädetty kohdilleen.
Neula vaihtoon ainakin..

Ei ehjään autoon tarvitse erikseen katsastussäätöjä ja ajosäätöjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jcarlson kirjoitti:Ei ehjään autoon tarvitse erikseen katsastussäätöjä ja ajosäätöjä.
Näin on, kaasarissakin on kuluvia osia.(ihme kyllä?) Kannattaa ennemmin korjata itse vikaa kuin kompata säädöillä ja ajaa bensakrematoriolle haisevalla autolla. :)
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja venakko »

Nyt on säädetty co hieman yli kolmen ja auto kulkee hyvin. Pitänee ruveta harkitsemaan kaasarin huoltoa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No juu, oikeassahan jcarlson on tuossa. Vanhemmissa -80 luvun alun kaasaripeleissä on kone joskus kaivannut hieman rikkaampaa seosta, kuin tuo 3,5 sallima raja. Esim 4,5, joka ei vielä ole aivan järkyttävä arvo. Muistelisin c-mallissa olevan aina Pierburgin ja siihen saa vielä jotain osia Motonetistakin, vaikka kato alkaa käydä sielläkin.

Jostain syystä olen yleensä päässyt hieman pienempään polttoaineenkulutukseen matka-ajossa, kun kaasari on säädetty hieman "katsastusarvoa" rikkaammalle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja venakko »

Vai niin. Voisiko neulan kuluminen aiheuttaa sellaisen ilmiön, että co arvo ei pysynyt vakiona vaan heitteli 1,7 ja 2,2 välillä mittauksen aikana?

edit: Laitoin neulan tilaukseen. Onko sen vaihtaminen vaikeaa Pierburgiin? Strömbergiin löysin vaihto-ohjeita haulla. Pitää taas säätää seos vaihdon jälkeen uudelleen.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mielestäni kannattaa heti kerralla kaikki saatavilla oleva kaasariin vaihtaa kun vaihtamaan alkaa, ei sitten tarvi moneen kertaan aukoa vaan saa kerralla sitten toimivan!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

pakaasujen säätö

Viesti Kirjoittaja tehave »

0,5 sinolia lähestyhjään tankkiin
annetaan käydä asemanpihalla kunnes lämpö on niin ylhäällä kuin se vain nousee,
haetaan vuoronumero,
jatketaan kaasuttelua ja valmistaudutaan ottamaan kehuja päästöistä.

nim. kylmällä koneella ekan kerran
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja venakko »

Kyselin tuossa osia kaasuttimeen ja siellä oli saatavana huoltosarja, johon kuuluu tiivisteet, kalvo ja uimurin neulaventtiili.
Lisäksi olisi saatavana säätöneula ja suutinputki erikseen.

Mitkä näistä ovat kaasuttimessa sellaisia osia jotka ainakin kannattaisi vaihtaa uuteen jos rupeaa kaasaria roplaamaan? Säätöneula ja suutinputki olivat suunnilleen huoltosarjan hintaisia.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Katsastustarkastus

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kaikki nuo kannattaa vaihtaa jos kulunut kaasari ja jos haluaa hyvän.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin