99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

#544
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kysytäänpäs täällä kun Kauppa-osiossa sitä ei voi tehdä...

Mitä eroa on osilla 5325 ja 5326? Eli miten muuttuu ensimmäinen pätkä 99-sedanissa vuodesta -80 vuoteen -81?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Pekka Valtanen kirjoitti:Kysytäänpäs täällä kun Kauppa-osiossa sitä ei voi tehdä...

Mitä eroa on osilla 5325 ja 5326? Eli miten muuttuu ensimmäinen pätkä 99-sedanissa vuodesta -80 vuoteen -81?
Hiukan on nyt ristiriitaista kun eikö tuo mallivuosi -80 ollut viimeinen 99 turbolle? Toiseksi ihmetyttää että tuossa listassa (ketjun 1.viesti) on -78 99sedan kun sitä on tietääkseni tehty vain 79-80 (siis turboa)? :roll:

Edit: hämärästi muistelen että noissa olisi ollut sama tuo etuputki molemmissa (sedan ja combi) mutta ainoastaan se viimeinen osa putkesta (takapöntön jälkeen) on sedanissa erilainen ja ihan silmällä tuolta "Hieman mallikuvaa…"
http://picasaweb.google.com/petri.tyrkk ... 8041902626 ...katsottuna väittäisin että tuo cc:lle mainittu putken loppuosa (5331) on juurikin sedanin loppuputki eikä combin niin kuin teksti väittää. :roll:

Edit 2:Eli melkein uskallan väittää että molemissa turbo 99 malleissa (sedan & combi coupe) oli tuota viimeistä osaa lukuunottamatta aivan samanlainen tuo pakoputki.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: 99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Viesti Kirjoittaja hatami »

Etuputkia oli 3 ja 4 pulttisilla laipoilla turbosta, vanhemmat oli 3 pulttisia. Vm 80 oli yleensä 4 pulttiset.
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

hello

koitetaan vastailla parhaimman tietämyksen mukaan...
99T:ä tehtiin todellakin vm78-80...
Ekaa vm -77 EMS-Turboa tehtiin 100 kpl koe erä "kaikkien koe ajettavaksi" ja näistä tuli aikoinaan kolme Suomeenkin.

-81 malli juontaa juurensa siihen että vm80 ei alun perin enään pitänyt tehdä, mutta 900:n ja 900T:n lanseeraus kaikille markkinoille ei ollut vielä edennyt joten niitä alettiin tekemään, näytti kuitenkin että ylijäämää alkoi tulla, niin nämä muutettiin oikealta puolelta ohjattaviksi, ja myytiin Englantiin vuosimallina -81, teknisesti siis täysin vm80.
vm78 kaikilla korimalleilla (2,3 ja 4d) oli eniten tehty 99T, 79 oli jo selvästi vaisumpi ja vain em. 900 esittelyn varmistelua.

Tiedot on pääosin valmistajan luettelosta jolla on tehty myös globaalia kauppaa.. Myöskin koodaus on aivan sama Motonetin listoilla.
vm80 oli vain Sedanina, alkupäätä (78-79) sai siis useampana versiona, etupäässä kait sedania(-79). 78-79 erot on siis lähinnä takapäissä, mutka-putki 5331 on kyllä cc:n, vastaava kun on 900 cc:ssä, kuva yleensä voi olla "sinne päin" muutta kyllä noi putket livenä nähneenä kuva on aikas kohdallaan.
78-79 ja 80:n erot (5325 ja 5326)on mainitut 3- ja 4- (vm80)pulttinen turboon kiinnittyminen (80:ssä 900:n kanssa yhtenäisen Turbon vuoksi, taas 81- tuli satkuun 3-pulttinen turbo).

Kovin on ollut hiljasta pakoputkien kysyntä, tässä saa kait kohta haudata koko kimppatilaus hankkeen ja sitä myöten noi loppujämät jääväet pitkin suomenmaata hyllyihin happaneen.. :?
#544
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

vähä lisäselvennystä tähän aiheesen kirjoittelin ja uppasin ilmoitusta..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=75928

syyskokuskessa voi vielä tulla tiedustelemana ja tekemää tilauksia sitten alan tilaamaan putkia..
#544
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Petri Tyrkkö kirjoitti:.. mutka-putki 5331 on kyllä cc:n, vastaava kun on 900 cc:ssä, kuva yleensä voi olla "sinne päin" muutta kyllä noi putket livenä nähneenä kuva on aikas kohdallaan.
Juu sori, muistikuvani ovat parinkymmenen vuoden takaa ja tuossa 5332 putkessa vain näytti että tuota putkea on tuon viimeisen kiinnityspisteen jälkeen niin pitkästi että sedanissa tuo tulisi jo yli autosta mutta sedanissa taitaa kiinnistyskohta sitten olla kauempana perästä kuin mitä cc:ssä.
Petri Tyrkkö kirjoitti:78-79 ja 80:n erot (5325 ja 5326)on mainitut 3- ja 4- (vm80)pulttinen turboon kiinnittyminen (80:ssä 900:n kanssa yhtenäisen Turbon vuoksi, taas 81- tuli satkuun 3-pulttinen turbo).
Tuotapa en osannut ajatellakaan että olisi erilaisilla laipoilla nuo putket noissa 99 turbon eri vuosimalleissa ja korimalleissa joten sori kun nyt aivan perättömiä lausuntoja toin tähän ketjuun! :oops:
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99/900 B-Turbo (myös vanha H-Turbo) NOS Pakoputkia!

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

keskikonsoli kirjoitti:
Petri Tyrkkö kirjoitti:.. mutka-putki 5331 on kyllä cc:n, vastaava kun on 900 cc:ssä, kuva yleensä voi olla "sinne päin" muutta kyllä noi putket livenä nähneenä kuva on aikas kohdallaan.
Juu sori, muistikuvani ovat parinkymmenen vuoden takaa ja tuossa 5332 putkessa vain näytti että tuota putkea on tuon viimeisen kiinnityspisteen jälkeen niin pitkästi että sedanissa tuo tulisi jo yli autosta mutta sedanissa taitaa kiinnistyskohta sitten olla kauempana perästä kuin mitä cc:ssä.
Petri Tyrkkö kirjoitti:78-79 ja 80:n erot (5325 ja 5326)on mainitut 3- ja 4- (vm80)pulttinen turboon kiinnittyminen (80:ssä 900:n kanssa yhtenäisen Turbon vuoksi, taas 81- tuli satkuun 3-pulttinen turbo).
Tuotapa en osannut ajatellakaan että olisi erilaisilla laipoilla nuo putket noissa 99 turbon eri vuosimalleissa ja korimalleissa joten sori kun nyt aivan perättömiä lausuntoja toin tähän ketjuun! :oops:
ei tässä mitää, näin näitä asiota saadan selviteltyä, muisti kun sellainen värkki... (enkä sitten väitä että itsekkin olisin 100% oikeassa tässäkään..)
toi takaputki on muuten tuon ikäisissä muutenkin kamalan näköinen asennus orggiksenakin ja monissa cc:ssä on pää selvästi muotoutunut maakosketuksissa..
#544
Vastaa Viestiin