Saab 900 16v turbo Aero

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

ng900aero kirjoitti:Mimmin Aeroa 2 vrk lainanneena (josta kiitokset hänelle) sanoisin että autossa ei ollut mitään joka viittaisi ajokilometrimäärään, itselläni oli samanikäinen Aero jolla oli ajettu aidosti 120tkm ja erona näiden välillä oli se että Mimmin oma oli vakaampi ajettava ja se oli varusteltu sillä tavalla kuin auton tulee ollakin ;)
Kun on kyseessä kunnolla läpikäyty ja huollettu auto kun niin on aivan sama vaikka olisi 2 miljoona kilometriä mittarissa ;)
Tässä Aerossa ei ole mitään vikaa.
Harmi kun et päässyt koestamaan sitä italo-aeroa sen jälkeen, kun iskarit, pallonivelet yms menivät vaihtoon. Ainoa mikä jäi, oli raidetangon sisempien nivelien vaihto, sen jälkeen alustassa ei olisi ollut enää jäljellä vaihdettavaa.

Opetus? Vaihdetaan niitä alustan kuluvia osia, laitetaan iskareiksi hiukan laadukkaammat ja käytetään 4-pyöräsuuntauksessa. Kyllä kulkee.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petteri75 kirjoitti:
Harmi kun et päässyt koestamaan sitä italo-aeroa sen jälkeen, kun iskarit, pallonivelet yms menivät vaihtoon. Ainoa mikä jäi, oli raidetangon sisempien nivelien vaihto, sen jälkeen alustassa ei olisi ollut enää jäljellä vaihdettavaa.

Opetus? Vaihdetaan niitä alustan kuluvia osia, laitetaan iskareiksi hiukan laadukkaammat ja käytetään 4-pyöräsuuntauksessa. Kyllä kulkee.
Juu Aeron iskarit ym. osat mahtoivat olla alkuperäiset, olihan siinä tiettyä huojumistaipumusta havaittavissa, mutta olin ajellut noilla luppuunkuluneiolla og-Saabeilla tuota ennen niin ei ollut oikein vertailupohjaa jämäkkään satkuun. Varmasti ajettavuus muuttui toisenlaiseksi teettämiesi remonttien myötä.
Luotin katsarin lausuntoon alustan hyväkuntoisuudesta, mutta ei katsastuksessa kovin tarkkaa analyysiä voida tehdä.
Muutenhan se oli kokonaisuutena aika helmipeli ja kohtuullisen ruosteeton niinkin vanhaksi Saabiksi ;)
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Pakko mainita, kun tuossa ketjun alussa ihmeteltiin niitä plyysipenkkejä Aerossa, niin syynä voi muiden lisäksi olla se, että nahkat on perkeleen kylmät talvella (tietysti ennen berberinlämmittimen mukaantuloa) verrattuna plyyshiin. Kaikille kun ei tuo ulkonäkö aina merkitse kaikkea. :roll:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Juha96 kirjoitti:
Daword kirjoitti:saab T8 vm88 ollut samassa perheessä 8-9v huollot tehty just eikä melkein ruostetta ei ole yhtään. 5000-6000tkm välein öljyt vaihdettu. osaa on vaihdettu aina kun on ollut tarvis... madallus sarja uusine iskareineen laitettu, vetarit vaihdettu sekä paljon muuta, ei tupakoitu ja penkit ja sisusta täysin virheetön, uusi mp3 soitin...jne
Kuulostaa vaalimisen arvoiselta löydöltä! Kai aiot pitää sitä kuin kukkaa kämmenellä?


auto haettu ja oli odotettua paremmassa kunnossa... ja kun hintakin mukavasti alta tonnin...

kyl sitä täytyy nyt kunnos pitää...
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

ng900aero kirjoitti: Juu Aeron iskarit ym. osat mahtoivat olla alkuperäiset, olihan siinä tiettyä huojumistaipumusta havaittavissa, mutta olin ajellut noilla luppuunkuluneiolla og-Saabeilla tuota ennen niin ei ollut oikein vertailupohjaa jämäkkään satkuun. Varmasti ajettavuus muuttui toisenlaiseksi teettämiesi remonttien myötä.
Luotin katsarin lausuntoon alustan hyväkuntoisuudesta, mutta ei katsastuksessa kovin tarkkaa analyysiä voida tehdä.
Muutenhan se oli kokonaisuutena aika helmipeli ja kohtuullisen ruosteeton niinkin vanhaksi Saabiksi ;)
Samma här, loppuunkuluneiden iskarien lisäksi kuvaan kuuluu ehdottomasti myös loppuunkulunut kytkin (=kova käyttää ja ottaa alhaalla) ja hiukan huojuva kulku (=takapään puslat ja/tai raidetanko väljä). Niin kuin taisi tulla aikanaan mainittua, iskariremontin jälkeen oli vaikea uskoa, että kytkin voi olla niin mukava. Kyllä useampi 900:nen ansaitsisi uutta osaa alle..varsinkin jos vekottimessa on kallistuksenvaimentajat ja pakosarjassa pieni puhallin kiinni :)

Kiva vekotin se Aero oli ja itse asiassa taloudellinen - sitä on nyt ikävä, kun tuohon M5:een pitäisi teettää etupään alustaremppa. E34:ssa on tukitankoa ja tukivartta jonkiseltaan paljon ja jokaisessa 50€:n pusla kiinni. Ja Bilsteinin iskarit taisivat maksaa vajaat 300€ silloin -03, tuollahan ei saa edes puolikasta EDC-iskunvaimenninta!

Ja jotta ei menisi totaalisen OT:ksi, niin totta kai nahka on pakkasella epämukava, suorastaan jäätävä varsinkin jos penkinlämmitin ei toimi. Mutta se on ehdottoman tyylikäs, itse ainakin menin pilalle tuon em. Aeron jälkeen kun en osannut enää nähdä itseäni ostamassa autoa ilman nahkaverhoilua. Nyt sitä on ovissakin :)

Jos jollain lähti taas og900 Aero-kuume nousuun, niin muistuttaisin että hyvää ei saa halvalla. Itse myin auton alle puolella siitä, mitä minulla vekottimeen kokonaisuudessaan paloi kiinni ja moni pitäisi sitä varmasti kalliina "madalletusta melkein-normi-T16-saappaasta", vaikka se olikin ruosteeton (kiitos ng900aeron Italian-hakumatkan). Hintapäivittelyyn se kuitenkin aina menee.. :roll:
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

Ovien ja takaluukun sisällä on tehtaan jäljiltä paperilappu, jossa kerrotaan luukkujen määränpää. Siellä on auton alustanumero ja Aeron tapauksessa myös "AERO". Ovet kun on rei'itetty valmiiksi helmoja varten. Löytyy siis ottamalla ovipahvin irti.

Lapun puute ei välttämättä tuomitse autoa jälki-Aeroksi, jos se on purettu jo kertaalleen atomeiksi kunnon uudelleenmaalausta varten. Saabilta ei löydy tietoa noin vanhoista, että sen selvittäminen, onko auto T16 vai Aero, on aika hankalaa.

Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

petteri75 kirjoitti: Itse myin auton alle puolella siitä, mitä minulla vekottimeen kokonaisuudessaan paloi kiinni
Sehän nyt on ihan sanomattakin selvää ettei vanhasta "harrasteajoneuvosta" saa sijoittamiansa rahoja pois.
Vai meinasitko olla ensimmäinen jolta onnistuu 8O :?:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

moksu kirjoitti:
petteri75 kirjoitti: Itse myin auton alle puolella siitä, mitä minulla vekottimeen kokonaisuudessaan paloi kiinni
Sehän nyt on ihan sanomattakin selvää ettei vanhasta "harrasteajoneuvosta" saa sijoittamiansa rahoja pois.
Vai meinasitko olla ensimmäinen jolta onnistuu 8O :?:

niin jos nyt lasketaan kaikki rahat mitä korjauksiin sun muihin kuluu niin harvasta autosta saa omiansa pois.

mutta jos puhutaan puhtaasta osto hinnasta ja sen jälkeisestä myynti hinnasta niin varmasti monestikkin voi saada paremman hinnan autostaan kuin on itse joutunut maksamaan.

itselleni luvattiin juuri tänään 1250e autostani... vaiks se ei itelle kustantanut kuin 700e kieppeil :wink:

mutta vaikee on luopua autosta ku on kuiteskin hiukan ehtinyt "kiintymään" vai onko se sitä saapismi sairautta? :roll:
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Joo pelkkä osto/myynti-hinta on ihan eri asia :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

moksu kirjoitti:Joo pelkkä osto/myynti-hinta on ihan eri asia :wink:
onhan se ihan toinen juttu joo :)
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: Saab 900 16v turbo Aero

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

suunnitelen itsekkin ostavani joskus tuollasen 900 t16 aeron projektiksi.

ASIAAN:
onko kukaan rakentanut tuommosesta t16 omasta moottorista jotain likemmas 500hv katusleepperia,
onko aivan mahdoton ajatus rakentaa noihin lohkoin sellaista taikka saada katsastuksesta läpi?
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 16v turbo Aero

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nähny 16 tappisesta koneesta otettavan melkein 500hv....livenä....

siis saab
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Saab 900 16v turbo Aero

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

vwkupla6 kirjoitti:suunnitelen itsekkin ostavani joskus tuollasen 900 t16 aeron projektiksi.

ASIAAN:
onko kukaan rakentanut tuommosesta t16 omasta moottorista jotain likemmas 500hv katusleepperia,
onko aivan mahdoton ajatus rakentaa noihin lohkoin sellaista taikka saada katsastuksesta läpi?
http://www.ake.fi

Onhan noita kait tehty, mutte ne on hyshys -juttuja
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 16v turbo Aero

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tiettävästi on rakennettu 500hv B202-koneita, mutta satkussa haasteeksi muodostuu voimansiirto ja etenkin vaihdelaatikko. Speedpartsin 4000 euron laatikon päivityssarjan luvataan kestävän "vain" 400hv... http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_v ... 9-93.shtml

Eski
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Saab 900 16v turbo Aero

Viesti Kirjoittaja toms »

speedpartsin loovassa ei sitte taida olla synkroja ??? ainakaan kuvista päätellen.
Mitenhän kuoret kestää ? Kokilli-valettu + vahvikkeita ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin