K-jet ja "kireänokka"

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Nyt utelisin faktoja ton ruiskun soveltuvuudesta viritys nokkien kanssa.
Elikkäs tarkoitus olisi asentaa (tod. näk. saabista otettu) k-jetti erääseen toiseen moottoriin (vapari) jossa on 305 asteen nokat n11mm nostolla (tietysti ei nuo arvot kerro nokan "kireyttä" selvästi). varoiteltu on että ei toimi määräjakajan lautanen alakierroksilla kun viri nokan takaputkut sotkee sen toimintaa.

Mutta miten homma menee? jos joku on vapari saabbia viritellyt k-jetin kanssa, käyttökokemuksia, ongelmia jne saa kertoa :P

Fiksuhan virittäisi kiinni sähköruutan, mutta unohdetaan ne nyt tälläkertaa :roll:
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

k-jetin ongelma tulee tosiaan kun käyttää oikein jyrkkää nokka tyhjäkäynnin muodossa, varsinkin jos pitää laskea ohjauspainetta alaspäin. Mikäli sähköruuta ei käy niin sitte kaasarit 2x45 tjsp.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja toms »

Ihan samaa mieltä. K-Jetti ei toimi kireellä nokalla. Syystä tästä ite päädyin poistamaan ruiskut aikoinaan 99 ;stä ja korvasin ne 2x 45 DCOE Webereillä ja kyllä lähtee !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla oli Saapukan k-jet tuossa Mantan maamoottorissa ja nokkana 290 ja 11mm toimi hienosti .308 ast ja 11.8mm ei toiminut.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Mulla oli Saapukan k-jet tuossa Mantan maamoottorissa ja nokkana 290 ja 11mm toimi hienosti .308 ast ja 11.8mm ei toiminut.
oliko "oikeet" virinokat vai vakiosta hiotut? mulla vakioista täyttämättä hiotut (tulis siis fiatin TC koneeseen), niin ei ne kovin jyrkät todellisuudessa oo... voi ehkä toimiakkin, nostot on välyksien kanssa jotain 10,5mm

Olikos se niin et k-jetissä on vain se yks ainut seos ruuvi, se siis säätää sen läpän jousen esikireyttä?

Aikomus ois tehä erillisillä läppärungoilla (38mm moottoripyörän patteri) kun semmoiset varastossa on.

Kaasarit jätän siks pois laskuista et semmoiset maksaa aika paljon (uutena), käytettynä en oikein uskalla ostaa, jos ei ole täysin varma et on varmasti ehyet.. noita k-jet osia ois tarjolla puoli ilmaseks/ilmatteeks, mut en viiti ruveta värkkäämään, ennunkuin saan infoo et miten toimii virikoneessa
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja V-M »

308 oli hiottu ja 290 kent camin tekemä. 308:lla ei saanut tyhjäkäyntiä toimiin alle 1500rpm. 290:lla tyhjä käynti nätisti 700-800 kohdalla. K-jetissä on vain yksi ruuvi. Esipainetta voi muuttaa siitä sivussa olevan mutterin alta lisäämällä/vähentämällä alusrikkoja.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni tommonen erillisillä kaasuläpillä olevalla systeemillä k-jettikin toimisi paremmin kireässä koneessa. Kokemusta ei tietenkään ole. Läppien synkronointi on sitten luultavimmin melko "hauska" homma...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Nyt vkl kasailin tota viritelmää, ongelmaksi meinaa tulla ettei määräjakalle oo tilaa..
Toimiskohan tuo laite 90astetta käännettynä, niin mahtuisi olemaan hyvin ja saisi määräjakajalta kaasuläpälle järkevän putken.

onko se läpän vastapaino vaan "vaimennin", eikös bensanpaine jäykistä sitä läppää pääasiassa.
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: K-jet ja "kireänokka"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olet toki oikeassa, että bensanpaine vastustaa läpän liikkumista. Kuitenkin siinä on lisäksi ongelma, että läpän liikkumiseen vaikuttaa muutkin asiat. Jos löytäisi jousikuormitteisen mallin siitä määräjakajasta, niin ehkä voisi toimia vinossakin. Ainakin nuo mitä saabeissa on, on varustettu vastapainolla, joten maanvetovoimaa tarvitaan valitettavasti ja tästä johtuen ei varmasti tule toimimaan kyljellään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin