900 mäennousukyky

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
duster73
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 20:59

900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja duster73 »

onko saabit millaisia noin talvella,lähinnä tuo mäen nousu kiinnostaa.eli mulla on tällä hetkellä käyttiksenä -84 fiat supermirafiori.todella hyvä auto sinänsä,mutta ongelmia tuli viime talvena kun muutettiin.elikkäs nykyään asutaan keskellä isoa mäkäe,niin tolla ei meinannut aina päästä edes pihalta,takapotku kun on.
nyt olis sitten tiedossa yks -88 turbo sedan,mutta ei mitään kokemuksia saabeista.lumessahan nuo vissiin menee vaikka kuin hyvin,mutta miten hyvin tolla pääsee liikkeelle keskeltä mäkeä?vai ostanko nelikon suosiolla.
ei haittaa jos muutakin tietoa sais tuosta laitteesta,tuollaista yleistä siis.
Fiat Supermirafiori 2,0tc -84
Plymouth Duster 360 -73
Ford Taunus 17m turnier p5 2,3 -68
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Valiant -65
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

duster73 kirjoitti:onko saabit millaisia noin talvella,lähinnä tuo mäen nousu kiinnostaa.eli mulla on tällä hetkellä käyttiksenä -84 fiat supermirafiori.todella hyvä auto sinänsä,mutta ongelmia tuli viime talvena kun muutettiin.elikkäs nykyään asutaan keskellä isoa mäkäe,niin tolla ei meinannut aina päästä edes pihalta,takapotku kun on.
nyt olis sitten tiedossa yks -88 turbo sedan,mutta ei mitään kokemuksia saabeista.lumessahan nuo vissiin menee vaikka kuin hyvin,mutta miten hyvin tolla pääsee liikkeelle keskeltä mäkeä?vai ostanko nelikon suosiolla.
ei haittaa jos muutakin tietoa sais tuosta laitteesta,tuollaista yleistä siis.
Isäni vaihtoi Fiat 131 Mirafiori 1600 S:n (vm.79 muistaakseni) uuteen Saab 900GLi:hin kevättalvella 1984 eikä mäennousu ainakaan huonontunut, vaikka kyseinen Mirafiori oli varustettu lukkoperällä. Saabeja onkin siitä lähtien ollut perheessä jatkuvasti vähintään yksi, joskus kolmekin.
Nelivetoiselle tuokaan ei tietysti vedä vertoja, mutta itselläni ei ainakaan ole noita ongelmia ollut sen enempää manuaalivaihteisten kuin nykyisen automaatinkaan kanssa.
20 vuotta vanha turbosaabi kannattaa tutkia tarkoin, on varmasti paljon ajettu, on mahdollisesti viritelty, todennäköisesti ruostettakin löytyy jostain. Etsi-toiminnolla löytyy tarkemmin, faqistakin jotain.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja neville »

Hanki neliveto.Mielestäni vanhempien Saabien nousukyky ei ole kaikkein parhaimpia.Johtunee etupään pienistä joustovaroista.Mutta yllätys:peruuttamalla menee melkein mihin vain!Harvempi sitä niin päin kyllä normaalisti isoja mäkiä ylös ajelee. Toki tavalliset mäet vetää huipulle saakka etuperinkin,ja hyvä auto niin talvi,kuin kesäkäytössä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja jus »

Vm -87 ja vanhemmissa voi käyttää etupyöriin vaikuttavaa käsijarrua kiperissa paikoissa jarruttamaan sutimaan pyrkivää pyörää, esimerkiksi siinä keskeltä mäkeä liikkeellelähdössä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos pienirenkaisella takavedolla koetut ongelmat eivät olleet ihan katastrofaalisia, niin uskoisin että 15 tuumaisilla pyörillä varustettu etuvetoinen auto tuo sen riittävän parannuksen etenemiskykyyn. ennen saabeja minulla oli fiat uno -84 ja sunbeam avenger -78, ja kyllä saab 99:n etenemiskyky oli aika huikeaa edellisiin verrattuna.

joskus on tuntunut siltä että oikein paksussa lumessa on kaposilla 165 renkailla päässyt parhaiten eteenpäin. lisäksi automaattivaihteisuuden olen kokenut mukavaksi vaikeissa olosuhteissa etenemiseen, ei tarvitse säätää kuin yhdellä polkimella.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja neville »

Ei millään pahalla,mutta etenemiskyky ja mäennousukyky ovat hieman eri asioita.Tuota jälkimmäistä täällä kyseltiin.Ensimmäisestä olen kanssasi samoilla linjoilla.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

NG900 (eli GM-aikakauden 900 poikittaismoottorilla vm.94 alkaen) automaattilaatikolla yllätti minut nousemalla varman eleettömästi pitkän, jyrkän ja lähes peili-iljanteisen mäen. Kävellen en olisi siitä ylös päässyt enkä millään takavetoautolla. NG900:ssa on sähköohjattu automaattilaatikko ns. winter-toiminnolla, joka lähtee suoraan kolmosvaihteella liikkeelle luistattaen momentinmuunninta ultrapehmeästi.

Eivät nuo NG-satkutkaan enää hinnan kiroissa ole, hintaero hyväkuntoiseen ja vähäruosteiseen 1988-mallin turbosatkuun on olematon, esimerkiksi: http://www.nettiauto.com/1954710
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
duster73
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 20:59

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ehkä se ero ei jollekkin ole iso,mutta kun on työttömänä ja kuukausitulot o jotain 500 euron luokkaa,niin kyllä se vaan tuntuu...sillä tuo supermirkkukin pitäs ensin saada myytyä pois.
Fiat Supermirafiori 2,0tc -84
Plymouth Duster 360 -73
Ford Taunus 17m turnier p5 2,3 -68
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Valiant -65
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Juha96 kirjoitti:Eivät nuo NG-satkutkaan enää hinnan kiroissa ole, hintaero hyväkuntoiseen ja vähäruosteiseen 1988-mallin turbosatkuun on olematon
Niin, siis tarkoitin tuolla sitä, että jos 1988-mallin OG-turbosatku on hyväkuntoinen ja vähäruosteinen, niin siinä tapauksessa hinta on useinkin samaa luokkaa halvimpien NG-satkujen kanssa - huippukuntoinen OG-turbo voi maksaa enemmänkin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
duster73
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 20:59

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja duster73 »

no on siinä vähän sitäkin,et jos haluan vectran ni ostan sit suosiolla opel vectran.
Fiat Supermirafiori 2,0tc -84
Plymouth Duster 360 -73
Ford Taunus 17m turnier p5 2,3 -68
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Valiant -65
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minulla oli 900i -88 melkein kuusi vuotta käytössä. Mielestäni tuossa 900:ssa oli varsin mainiot ominaisuudet huonoillakin teillä ajaessa. Etenkin mutkaiset soratiet, joilla on vain yleisrajoitus ovat aina olleet mieluista taivalta saabien puikoissa. 900 ei tehnyt tähän poikkeusta. Ostin tuohon 900:aan heti seuraavaksi talveksi uudet hakkapeliitta 2 renkaat, joten sekin tietenkin vaikutti ajopelin etenemiseen. H-koneen maamoottorimaiseksi haukuttu vääntävyys ja helppo kaasun hallinta on minusta ollut myöskin hyvä ominaisuus heikommissa pito-olosuhteissa. Vaikka alustaa tuossa ylempänä moitittiin joustovarojen lyhyydestä, niin annan kuitenkin kiitosta alustan toiminnasta tilanteissa, jolloin pyörien pito vaihtelee. Kulkusuuntaa ei tarvitse yleensä ratilla korjata. Joissakin muissa autoissa vetely on melkoisen ikävää niin talviliukkailla kuin riittävillä tehoilla asfaltillakin...

Muistan erään kerran kun mentiin isolla porukalla huonon tien päässä olevalle mökille. Tiepohja oli talvipolanteinen ja suvikeli pehmitti tien mössöksi. Ajopeleinä oli toyota hiace pikkubussi, joku maasturi ja minun saabi. Maasturi toki selvisi yhdestä jyrkimmästä mäestä ihan leikiten, 900 meni kanssa, mutta hiace jäi sinne mäen alle. Se sitten jatkoikin reissuaan maasturin perässä narun jatkeena. :)

Umpihangessa ajaessa 900:n eteneminen loppui yleensä sen jälkeen, kun pohja alkoi piirtämään hankea. Eli maavaran puiteissa menee umpisessa.

Tuosta renkaiden leveydestä Luca taisikin jo mainita. Omakohtaisella kokemuksella saabikkaaseen kannattaa tosiaan laittaa talveksi kapeat renkaat, mikäli ajaa huonoilla teillä enemmälti. Itellä on 99turbossa talvikiekkoina 185/65R15, 900:ssa oli tuota edellämainittua ja myöhemmin 195/60R15. Paksummassa hangessa ajaessa tuo leveämpi rengas käyttäytyy aika erikoisesti. Keula humpsahtelee vedättäessä, elikkä lunta pakkautuu renkaiden alle enemmän ja tosiaan kaasua painaessa keula putoaa alemmas. Myöskin ohjattavuus on jo noinkin pienellä leveyserolla selkeästi heikompi. Kokonaisuudessaan pidin siltikin leveämmästä renkaasta, koska en ole joutunut ajamaan huonosti auratuilla teillä juurikaan. Leveämpi rengas on puhtaalla nk. normaalilla talvisella tiellä osoittautunut paremmaksi ajaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Saabilla pääsee aivan hyvin mäelle ja tosiaan kuten aikaisemmin jo mainittu niin takaperin vaikka mihin kukkulalle.
Mulla on ollut 2 subarua, legacy ja impreza. Nelikko on aina nelikko mutta jos esim. subarua havittelet niin vasen takapyöränlaakeri (80tkm), kytkin (120tkm) ja jakohihna rullineen oltava kunnossa muuten alkaa hintaa tulla. Pellit ja pohja paperia ellei suojattu. Myös tasauspyörästönöljy oltava alkuperäistä kallista, jotkut ovat säästösyistä vaihtaneet atf tilalle mutta käyttöikä kyllä lyhenee.
Nelikko Audeissa menee alustan puslat kaikkineen vaihtoon noin 200tkm.
Saabia itsekin havittelen/pidän juuri siksi että menee melkein missä vain ja käyttökulut inhimilliset.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900 mäennousukyky

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kupari kirjoitti:Saabia itsekin havittelen/pidän juuri siksi että menee melkein missä vain ja käyttökulut inhimilliset.
Tonnilla-parilla saanee jo ihan toimivan nelivetovehkeen. Siihen loppuu etenemisongelmat. Ihan sama millä vajaavetoisella ajelee, etenemiskyky yms. talviajo on nelivedolla aivan toisesta maailmasta. Piste.

Nimimimerkillä viime talvena vain pari-kolmee kertaa hilattu Saab mäestä ylös Pajerolla. Ainakin meitin shittymaasturi (siis Pajero) menee pelkällä takavedollakin helevetin paljon helpommin ja pidemmälle ylämäkeen kuin og900.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin