madallussarja motonetista?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja toms »

Tunnustan.... :oops: että lesjöforssin madallussarja on tilattu ja tullutkin ja odottaa tallissa ja Bilstein sportti iskarit tilattu ja odottelen tulemista....

Entinen alusta Saabin oma sportti-paketti jouset + kallistuksen vakaajat ja iskarit sassin Sport touringit mallia- Aero ym alustoille tarkoitetut. Nyt vanhoilla iskareilla kilsoja takana 50 000 km.

Mielestäni näilläkin sasseilla etupään palautus vaimennus liian löysä.

Siksi Bilsteinit ja uudet jouset ( vanhoilla jousilla tahkottu se 500 000 km)

Pintakova oli näilläkin vanhoilla vermeillä että en odota mukavuutta kyllä yhtään lisää koska uuden madallus-sarjan etujouset on jäykemmät.

Millaiset mitat teillä lesjön- madallusalustasarjan omistavilla on vanteen reunasta suojan reunaan ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nyt vasta tuli mileen että eihän minulla muuten olekkaan lesjöt, aluksi sain moiset motonetista, auto oli niilä pari senttiä kallellaan ja sitten sain kilenit tilalle...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja jupu »

Kyllähän jousituksen AINA muodostaa jousi+iskunvaimennin+jousittamaton massa, joten kun nuo sovittaa kohdilleen ajo tarkoitukseen (mukavaa/kivaa/lujaakivaa/superlujaakivaa) niin siitähän se lähtee... ja hinta menee myös saman kaavan mukaan :( .
Mutta kyllä lesjön jouset on SOPIVIEN iskareiden kanssa ihan kohtuu hyvät, tosin takapään jouset ei kehua ansaitse siltikään, pitäisi olla hieman pidemmät ainakin 5D autossa muuten menee turhan alas ja on hieman "pomppu" herkkä, tosin jos vielä vähän jäykemmät iskarit auttaisi, tiedä häntä...
EI Saabia...tällä erää.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tullut kans huomattua, että Lesjöön mad.jouset takana ainakin liian löysät. Ja varsinkin tossa 5d mallissa. Asiaa tietysti voisi parantaa näillä Saabin lisävaruste ns. ilmapusseilla, mitkä tuloo takajousien sisälle. Jäärata Satkussa sellaiset on ja tuo kyllä huomattavasti lisää jämäkkyyttä takapäähän.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei kannata laittaa ilmapusseja lesjöjen seuraksi. Minulla oli tuo yhdistelmä käytössä juurikin lesjöjen huonon kuormankantavuuden takia. No, noilla sitten pystyikin lastaamaan kontin täyteen tavaraa ja perä laski vain pari senttiä. Eikä pusseissa edes ollut painetta! Normi ajossa takapää tuntui lähinnä olevan yhtäpuuta. Joustosta ei juurikaan voinut puhua. Syy tuohon näytti olevan se, että ilmapussi on niin korkea, että se täyttää koko jousen pituuden auton ollessa pyörillään. Ja koska pussi on kohtuu tuhtia kumia, niin se ei enään jousta juuri mitään.

Motonetin kuormajousia voisi joskus kokeilla.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja jus »

99:ssä on alla Kilen-madallusjouset. Edessä Monroe-kaasut, takana Sachs. Takajousien yläpäässä on ylimääräiset 10 mm kumilevystä leikatut rinkulat. Alusta on kova, ei erityisesti pompi, menee kurveissa vähemmällä kallistelulla kuin vakioalustalla. Yleensä nopeudet kuitenkin sen verran maltillisia ettei ole ongelmia pompuista vauhdissa. Paremmin en osaa tuntumaa arvioida. Joku osaava saisi mielellään koeajaa tuon ja kommentoida esim. iskareiden riittävyyttä.

Takapenkki tai kontti kuormattuna perä tulee mukana töyssyistä huomattavasti mukavammin. Kantavuus takana riittää mainiosti, testattu neljä äijää takapenkillä eikä roiskeläpät edes raapineet (läpät tosin sentin-pari lyhennetty).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

mikkoimp kirjoitti:nyt vasta tuli mileen että eihän minulla muuten olekkaan lesjöt, aluksi sain moiset motonetista, auto oli niilä pari senttiä kallellaan ja sitten sain kilenit tilalle...
Taitaavat olla samaa tavaraa eri paketissa...
http://www.hlgroup.fi/fi/ajankohtaista/ ... 90506.html

Itselläni on edelleen hakusessa, mikä Kilenin / Lesjön jousista vastaa tätä Motonetin aikoinaan myymää jousta:

900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681

Eivät ainakaan varaosatiskillä osanneet kertoa :(

Toisaalta, jos selailee Lesjöforsin nettisivua http://automotive.lesjoforsab.com/autom ... &s=javacat, niin onko Convertiblen kohdalta löytyvä jousi:
COIL SPRING FRONT SAAB Front axle: 40 778 03
saman tyyppinen jousi?
900T16 Classic -93
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mikkoimp kirjoitti:nyt vasta tuli mileen että eihän minulla muuten olekkaan lesjöt, aluksi sain moiset motonetista, auto oli niilä pari senttiä kallellaan ja sitten sain kilenit tilalle...
Melkoista "laadunvalvontaa" tehtaalla..
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tilasin paikallisen varakirin kautta Kilen-setin turboon ja paketissa olleen lapun ovat Lesjöforsin tekemät, mukana oli mm. Lesjöforsille myönnetty Tüv-hyväksyntä.

Tuntuma noilla on ihan sama kuin 99:n Lesjöforsseissa, sama setti ku on mutta eri paketissa. Voisin väittää, että 99:ssä keula toimii paremmin KYBin Gas-a-justeilla. Toisaalta 99:n keula on kevyempi kuin satkussa mutta kuitenkin. Takapää tuntuu samalta, kun molemmissa on samanlaiset Sachsit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja toms »

Tänään vaihdettu Bilsteinit eteen ja jouset ja keula on nyt 20 milliä ylempänä "madallus" lesjön-jousilla. Entisillä oli vanteen reunasta etusuojan reunaan 140 millii ja nyt 160 mm , Bilsteinit on mukavan pintapehmeet mutta ottaa isot heitot makeesti. Ihan ku ois autoo vaihtanut sassien jälkeen. Nillä melko kivireki-kova.
Kokeilen vielä huomenna vanhoilla matalemmilla mutta heiman löysemmillä saabin sport-alustan jousilla et kummat paremmat ja jos lesjöt paremmat niin pitää lyhentää et saa vielä laskettua 20 milliä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja toms »

Palattu takas vanhoihin etujousiin ja ne on paremmat kuin lesjöt.
Nyt alla olevat on : 9 kierrosta , 16,3 mm lanka ja vanteenreunasta suojanreunaan 14 senttiä . Nää jää eteen alle yhdessä sportti - bilsteinien kanssa.
Laitan infoo sit mikä tuli ku takapää on koluttu.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja toms »

Takapää koluttu läpi ja siis ei voi kun suositella Bilsteinejä.
Mukavat mutta tukevat.
Tietyillä alustoilla ja montuilla äänekkäämpi eli tietyllä tavalla "kolahtelee" tms. mitä ei esim. sasseilla tehnyt mutta nam....

Mukulakivikaduillakin menee asiallisesti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Laittakee etuiskarien alapäihin kovemmat puslat niin jo rupiaa pelaamaan. Pienikin välys on pyörän päästä mitattuna mahoton.
Eisole poika mikhään.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja toms »

Yläpää on kriittisempi ja antaa enemmän periksi kuin alapää...
Edessä ja takana.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: madallussarja motonetista?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mistäköhän tuota madallussarjaa nyt saisi ogsatkuun kun motonetti ei tunnu enää myyvän?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin