Jousilautaset
Jousilautaset
Katsastusmies löysi seuraavat viat : vasen alapallo ja ulompi raidetangon pää, oikea yläpallo ja lisäksi kummallakin puolella hammastangon kumit ja jousilautaset pitää uusia. Onko minkälainen homma tämä jousilautasten vaihto, onko jossain ohjeet vai pitääkö viedä korjaamolle ? Nuo muuthan on helppo vaihtaa, mutta jousilautasista ei ole mitään kokemuksia...
p.0400740065
Saab 900i16v 2.1 -93
Saab 900i16v 2.1 -93
Re: Jousilautaset
Älä vie korjaamolle.Jousilautanen on kiinnitetty vain yhdellä 19mm kantaisella pultilla,joten et kaipaa kovin paljon apuvälineitä,parin avaimen lisäksi ainoastaan jousipuristimet.
Viimeksi muokannut neville, Ti Loka 14, 2008 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jousilautaset
Ja kannattaa sitten muistaa hommata uudet mutterit pulttien päihin ennen työn aloittamista, ne oli ainakin meikäläisen OG900:ssa itselukittuvia ja uudelleenkäyttö on vähän niin ja näin. Eivät montaa kolikkoa maksa.neville kirjoitti:Älä vie korjaamolle.Jousilautanen on kiinnitetty vain yhdellä pultilla,joten et kaipaa kovin paljon apuvälineitä,parin avaimen lisäksi vain jousipuristimet.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jousilautaset
mulla on uusia pallonivelen pultteja hyllyssä....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jousilautaset
Käykö mitkä tahansa jousipuristimet, joku väitti joskus, että pitää olla erikoistyökalut ?
p.0400740065
Saab 900i16v 2.1 -93
Saab 900i16v 2.1 -93
Re: Jousilautaset
Mullapas on pallonivel pultteineen ja ulompi raidetangonpää ylimääräisenä! Samoin molemmat raidetangon sisäpäät ja uudemman tehostimen tiivistesarja ylimääräisenä! Kun ei ole enää saabia mihin laittaanalleolut kirjoitti:mulla on uusia pallonivelen pultteja hyllyssä....
Ei ollut kovin rankka homma mun entiseen lautasen vaihto ja tuli jousetkin samalla uudet, oli muutenkin sama homma kuin sullakin eli pallonivel ja raidetangonpää joten oli helppoa kun jokatapauksessa piti purkaa.
Etsi sellaiset jousipuristimet että kierretanko tulee alaspäin.
Viimeksi muokannut Kupari, Ti Loka 14, 2008 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Jousilautaset
Ite vaihdoin ihan bilteman kaksi koukkusilla. Olise vähän hidasta puuhaa mutta onnistu.tapileppä kirjoitti:Käykö mitkä tahansa jousipuristimet, joku väitti joskus, että pitää olla erikoistyökalut ?
Ja suosittelen hommaamaan uudet pultitkin jos sattuuvat poikki menemään kun irrotat jousilautasia.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Jousilautaset
Motonetissä...
JOUSILAUTANEN SAAB 900 79--93
Jousen alatuki
900 Etujousen alalautanen vasen/oikea. . . . . . . . . . . 65-20430 13.90
JOUSILAUTANEN SAAB 900 79--93
Jousen alatuki
900 Etujousen alalautanen vasen/oikea. . . . . . . . . . . 65-20430 13.90
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Jousilautaset
kuten olen jo monta kertaa mainostanut, niin noi bilteman ja muiden haratsujen "vakiopuristimet " on lähinnä tarkoitettu mcphersson eri erillisjousituksille, koska niissä vieteriä puristetaan vasta irrallaan, jolloin tilaa on.
900 mallista jousitusta kun ei kuulemma ole juuri missään, kleinbussissa kuulemma vain?
MUTTA, sen vakiopuristimen saa toimimaan aika hyvin kun laikkkaa vääntiön irtii ja kääntää toimimaan toisinpäin (eli hitsaa katkaistun vääntiön toiseen päähän), jolloin ruuvi alapäästä kierrettäessä painuukin alaspäin eikä ylöpäin kuten vakiossa.
Jos nysvää jollain kepuleilla puristimilla niin kandee nostaa alatukivarren alta ensin pyörää ylös, näin puristimilla ei tarvitse nysvätä niin pitkää matkaa.
Puristimilla pitää olla 2 tartuntakouraa jousen molemmin puolin, muuten voi käydä hassusti. Jouset ovat aika arvaamattomia, jos ote alkaa liukumaan ja voimaa niissä on monta sataa kiloa kasaan painettuna. Se kun potkaisee polveen niin on "jutut" pikkasen aikaa pois mielestä.
900 mallista jousitusta kun ei kuulemma ole juuri missään, kleinbussissa kuulemma vain?
MUTTA, sen vakiopuristimen saa toimimaan aika hyvin kun laikkkaa vääntiön irtii ja kääntää toimimaan toisinpäin (eli hitsaa katkaistun vääntiön toiseen päähän), jolloin ruuvi alapäästä kierrettäessä painuukin alaspäin eikä ylöpäin kuten vakiossa.
Jos nysvää jollain kepuleilla puristimilla niin kandee nostaa alatukivarren alta ensin pyörää ylös, näin puristimilla ei tarvitse nysvätä niin pitkää matkaa.
Puristimilla pitää olla 2 tartuntakouraa jousen molemmin puolin, muuten voi käydä hassusti. Jouset ovat aika arvaamattomia, jos ote alkaa liukumaan ja voimaa niissä on monta sataa kiloa kasaan painettuna. Se kun potkaisee polveen niin on "jutut" pikkasen aikaa pois mielestä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Jousilautaset
Itse en lähtisi edes yrittämään ilman tällaista puristinta:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5289.jpg
Eski
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5289.jpg
Eski
Re: Jousilautaset
Aivan helppo homma on 2kpl tavallisilla 2-koukkuisilla jousipuristimilla, on tullut tehtyä jo useita kertoja, ei mitään ongelmaa. Sen verran kärsivällinen vaan pitää olla että puristaa melko paljon kasaan jos on kyseessä esim. vaparin vakio etujousi joka on aika pitkä. Hommaa helpottaa ja nopeuttaa jos mahtuu pulttipyssyllä kiristämään/löysäämään puristinta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Jousilautaset
Onpas.....900 mallista jousitusta kun ei kuulemma ole juuri missään
Fiat 124 ja Lada...
Ja se on nimeltään poikittainen kaksoiskolmio tuenta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Jousilautaset
Isot pojat on minulle kertoneet että joissain nopeissa urheiluautoissa,sekä formuloissa käytetään vastaavan periaatteen jousitusta.En tiedä lienevätkö oikeassa.Jotain näyttää asiasta löytyvän vaikkapa hakusanalla "päällekkäiset kolmiotuet".
Re: Jousilautaset
Onhan tuota käytetty aika yleisestikin, perusrakenteen lisäksi ei tosin ole rata-autojousituksilla hirveästi yhteistä normi OG900:n kanssa.
Tilansäästösyistä poikittaiskoneisissa etuvetoisissa yleensä kuitenkin McPherson.
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_wishbone
Tilansäästösyistä poikittaiskoneisissa etuvetoisissa yleensä kuitenkin McPherson.
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_wishbone
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jousilautaset
harmi vain ettei moista ole tavan kuolevaisen mahdollista hankkia....tai ehkä rahallahan saa kaikkea....Eski kirjoitti:Itse en lähtisi edes yrittämään ilman tällaista puristinta:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5289.jpg
Eski
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659