Saab 900 16v turbo Aero
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma Loka 20, 2008 15:58
Re: Saab 900 16v turbo Aero
En tiennyt, että missä topicissa oisin kysynny.Eli onko 900 joissa on turbo ja 16 venaa niin noita aero malleja?Olen lukennut kaikki saab-tiedot ym , mutta en meinaa saada millään selvää vastausta.
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Turbo ja 16v ei välttämättä ole aero. Enemmän niitä on tehty ihan "tavallisia" täyspaineturboja sekä matalapaineita kuin aeroja. Aero on lähinnä varustelutaso joka sisältää erikoisemmat helmat ja puskurit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Miten erottaa aito 900Aero feikistä:
Auton vuosmalli: Aeroja valmistettiin 1984-1993 (rekisteröintivuosi ja valmistusvuosi on kaksi eri asiaa).
Korimalli: Aero aina 3-ovinen combi.
Vaihteisto: Aerossa aina 5-vaihteinen manuaalivaihteisto (poikkeus tähänkin tosin löytyy).
Moottori: Aerossa aina Turbo16-kone.
Aeron vakiovarusteisiin kuuluivat myös
- leveät muovihelmat korin sivuilla
- kallistuksenvaimentimet
- kolmipuolaiset alumiinivanteet
- cruise
- kattoluukku
- nahkasisusta pitäisi myös oll vakiona, mutta eipä silti ole kaikissa...
Jos kaikki nämä kohdat täsmäävät, niin sitten voi vielä tarkistaa vaikkapa ovipahvin takaa löytyvästä lapusta, että onko helmat asennettu tehtaalla...
Eski
Auton vuosmalli: Aeroja valmistettiin 1984-1993 (rekisteröintivuosi ja valmistusvuosi on kaksi eri asiaa).
Korimalli: Aero aina 3-ovinen combi.
Vaihteisto: Aerossa aina 5-vaihteinen manuaalivaihteisto (poikkeus tähänkin tosin löytyy).
Moottori: Aerossa aina Turbo16-kone.
Aeron vakiovarusteisiin kuuluivat myös
- leveät muovihelmat korin sivuilla
- kallistuksenvaimentimet
- kolmipuolaiset alumiinivanteet
- cruise
- kattoluukku
- nahkasisusta pitäisi myös oll vakiona, mutta eipä silti ole kaikissa...
Jos kaikki nämä kohdat täsmäävät, niin sitten voi vielä tarkistaa vaikkapa ovipahvin takaa löytyvästä lapusta, että onko helmat asennettu tehtaalla...
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Loka 21, 2008 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Vaihteisto:Eski kirjoitti:Miten erottaa aito 900Aero feikistä:
Vaihteisto: Aerossa aina manuaalivaihteisto (poikkeus tähänkin tosin löytyy).
Moottori: Aerossa aina Turbo16-kone.
Eski
Onko tosiaan saanut ruksata aeronkin kohdalle tomaatin?Mielestäni jenkkilässäkään jossa aero on SPG ei ole saanut koskaan tomaatilla?
Moottori:
Eikös sveduissa ollut aero T-8?
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Olen kuullut huhuja tehdastekoisesta automaatti-Aerosta, joten ilmeisesti sellainenkin on ollut mahdollista.
T8-Aeroa ei ole olemassa, vaan viimeiset T8-koneet laitettiin Aeroa ulkoisesti muistuttavaan koppaan, jota kutsuttiin T8-speciaaliksi. Näissä speciaaleissa ei ole myöskään kaikkia muita Aero-varusteita, kuten kallistuksenvakaajia, cruisea yms.
Eski
T8-Aeroa ei ole olemassa, vaan viimeiset T8-koneet laitettiin Aeroa ulkoisesti muistuttavaan koppaan, jota kutsuttiin T8-speciaaliksi. Näissä speciaaleissa ei ole myöskään kaikkia muita Aero-varusteita, kuten kallistuksenvakaajia, cruisea yms.
Eski
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Jees,spessujahan ne svedujen t-8 aerot olivat. ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Ja oliko Aeroissa vielä vakiona Sport-alusta, jolloin auto oli hiukan vakiota matalampi? Ainakin tuo 900 T16 lentää hiukan korkeammalla kuin ex-Aeroni. Turbon vakioalusta on kyllä mukavampi, tosin ei sekään mikään lentävä matto ole..
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Paitsi ne muutamat T8-speciaalit, jotka olen nähnyt on ollut myös vakaajat ja cruise.Eski kirjoitti:T8-Aeroa ei ole olemassa, vaan viimeiset T8-koneet laitettiin Aeroa ulkoisesti muistuttavaan koppaan, jota kutsuttiin T8-speciaaliksi. Näissä speciaaleissa ei ole myöskään kaikkia muita Aero-varusteita, kuten kallistuksenvakaajia, cruisea yms.
Aitojen aerojen kohdalla nuo nahkapenkit mennee jotensakin niin, että ensimmäisissä vuosikerroissa on aina nahat ja -90 lähestyessä sai myös ilman nahkoja. Myös sähkölasit löytyy kaikista vuosimalleista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Njoo, saattoi olla että muistikuvani T8-speciaalin vakiovarusteista meni sitten pieleen...
Aerossa oli tosiaan myös 10 mm matalampi sport-alusta, mutta monessako 15-25 vuotiaassa autossa on orggisalustapalikat paikallaan, onkin sitten toinen juttu...
Eski
Aerossa oli tosiaan myös 10 mm matalampi sport-alusta, mutta monessako 15-25 vuotiaassa autossa on orggisalustapalikat paikallaan, onkin sitten toinen juttu...
Eski
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Noh,eiköhän niihin spessuihinkin ole voinut ruksia varusteita lisää.Meinaan just noita vakionopeudensäätimiä yms.
Tuskin on myyjä/tehdas ollut pahoillaan lisä optioista..![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tuskin on myyjä/tehdas ollut pahoillaan lisä optioista..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Tähän soppaan vielä lisäksi, että ´91-´93 oli Turbo S, eli Aero joka oli ilmeisesti vähän sellaista lopunhenkeä. Perässä logo TurboS ja rekisteriotteessa Aero. Varusteina likipitäin kaikki mitä 3-ovisiin T16 malleihin sai. Paitsi automaatti.
Mun autossa (1991TurboS) nahkapenkit jossa mokkapalat reunoissa, edessä sähkösäädöt. Myös AC oli heti alkujaan.
Kaikille varmaan selvää, mutta mainitaan vielä että kyseessä ei ole 900S matalapaineversio.
Mun autossa (1991TurboS) nahkapenkit jossa mokkapalat reunoissa, edessä sähkösäädöt. Myös AC oli heti alkujaan.
Kaikille varmaan selvää, mutta mainitaan vielä että kyseessä ei ole 900S matalapaineversio.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Joissakin Aasian maissa on myyty lähes pelkästään automaattilaatikolla aero/turboS malliatomaatti kirjoitti:Vaihteisto:Eski kirjoitti:Miten erottaa aito 900Aero feikistä:
Vaihteisto: Aerossa aina manuaalivaihteisto (poikkeus tähänkin tosin löytyy).
Moottori: Aerossa aina Turbo16-kone.
Eski
Onko tosiaan saanut ruksata aeronkin kohdalle tomaatin?Mielestäni jenkkilässäkään jossa aero on SPG ei ole saanut koskaan tomaatilla?
Moottori:
Eikös sveduissa ollut aero T-8?
#961
Re: Saab 900 16v turbo Aero
Specialissa on etu- ja takavakaajat, muttei cruisea ruotsalaisten mukaan. Ja noin on meikäläisenkin kärryssä. Ja käsittääkseni myös Lehtosen nyt viimeksi tuomassa - noin päältä silmäillen...suorsa kirjoitti:Paitsi ne muutamat T8-speciaalit, jotka olen nähnyt on ollut myös vakaajat ja cruise.Eski kirjoitti:Näissä speciaaleissa ei ole myöskään kaikkia muita Aero-varusteita, kuten kallistuksenvakaajia, cruisea yms.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi