T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Terve,
Taas olis pientä ongelmaa satkun kanssa. Sain just laitettua uudet
k-jetin pensasuuttimet kiinni. Vaihdoin myös uudet tulpat. Auto oli peruspaineilla
0,7 ja toimi todella hienosti.
Sitten nostin ahdot yhden kilon tuntumaan ja pienelle testilenkille. Kevyellä
pintakaasukiihdytyksellä paineet 0,8-0,9 paikkeille ja sitten kuuluu koneesta pieni
rasahtava/rahiseva ääni ja meno hyytyy nopeasti. Olin onneksi tunnustelemassa
painekestoa joten painoin kytkimen heti pohjaan, kone kävi ihan normaalisti
tyhjäkäyntiä. Kotiin ajeltiin todella rauhassa. Rasahduksen hetkellä laajakaista
näytti lukemaa 1,2-1,3. En oikein usko laihaan seokseen, koska ennen suuttimien
vaihtoakin vedin läppä auki pitkiä vetoja ilman ongelmia ja siis tuolla yhden kilon
paineella.
Tällä hetkellä alipaineilla ajettaessa ei ole mitään ongelmaa, vetää nätisti eikä
nyi. Mutta kun kiihdyttää kevyesti pienilläkin paineilla niin nykii aina hetkittäin.
Eikös bentsiiniongelmat tuntuisi sitten jo alipaineellakin? Boschin uusi pumppu on
vaihdettu pari vuotta sitten. Virranjakajaa epäilisin syylliseksi, kun se alkaa
olemaan ainut vanha orggisosa. Kellon kalvo ei kuitenkaan vuoda, ja jakajan
sisältä kuuluu liikkeen ääniä kun imee tai puhaltaa jakajan letkuun.
Mitäs mieltä te olette, mikä autoa vaivaa? Villejä arvauksia kaivataan. En keksi
mittään järkevää selitystä paitsi tuon virranjakajan. Btw, jos jollain on toimivaa
T8 jakajaa niin voisin ostaa pois liikkumasta!!!
Taas olis pientä ongelmaa satkun kanssa. Sain just laitettua uudet
k-jetin pensasuuttimet kiinni. Vaihdoin myös uudet tulpat. Auto oli peruspaineilla
0,7 ja toimi todella hienosti.
Sitten nostin ahdot yhden kilon tuntumaan ja pienelle testilenkille. Kevyellä
pintakaasukiihdytyksellä paineet 0,8-0,9 paikkeille ja sitten kuuluu koneesta pieni
rasahtava/rahiseva ääni ja meno hyytyy nopeasti. Olin onneksi tunnustelemassa
painekestoa joten painoin kytkimen heti pohjaan, kone kävi ihan normaalisti
tyhjäkäyntiä. Kotiin ajeltiin todella rauhassa. Rasahduksen hetkellä laajakaista
näytti lukemaa 1,2-1,3. En oikein usko laihaan seokseen, koska ennen suuttimien
vaihtoakin vedin läppä auki pitkiä vetoja ilman ongelmia ja siis tuolla yhden kilon
paineella.
Tällä hetkellä alipaineilla ajettaessa ei ole mitään ongelmaa, vetää nätisti eikä
nyi. Mutta kun kiihdyttää kevyesti pienilläkin paineilla niin nykii aina hetkittäin.
Eikös bentsiiniongelmat tuntuisi sitten jo alipaineellakin? Boschin uusi pumppu on
vaihdettu pari vuotta sitten. Virranjakajaa epäilisin syylliseksi, kun se alkaa
olemaan ainut vanha orggisosa. Kellon kalvo ei kuitenkaan vuoda, ja jakajan
sisältä kuuluu liikkeen ääniä kun imee tai puhaltaa jakajan letkuun.
Mitäs mieltä te olette, mikä autoa vaivaa? Villejä arvauksia kaivataan. En keksi
mittään järkevää selitystä paitsi tuon virranjakajan. Btw, jos jollain on toimivaa
T8 jakajaa niin voisin ostaa pois liikkumasta!!!
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Bensan ohjauspaineventtiili joka 8 venttiilisissä Turbo malleissa vastaa myös lisärikastamisesta, voisko olla että tuo kalvo olis ottanut siipeensä?Tremolo kirjoitti:Terve,
Taas olis pientä ongelmaa satkun kanssa. Sain just laitettua uudet
k-jetin pensasuuttimet kiinni. Vaihdoin myös uudet tulpat. Auto oli peruspaineilla
0,7 ja toimi todella hienosti.
Sitten nostin ahdot yhden kilon tuntumaan ja pienelle testilenkille. Kevyellä
pintakaasukiihdytyksellä paineet 0,8-0,9 paikkeille ja sitten kuuluu koneesta pieni
rasahtava/rahiseva ääni ja meno hyytyy nopeasti. Olin onneksi tunnustelemassa
painekestoa joten painoin kytkimen heti pohjaan, kone kävi ihan normaalisti
tyhjäkäyntiä. Kotiin ajeltiin todella rauhassa. Rasahduksen hetkellä laajakaista
näytti lukemaa 1,2-1,3. En oikein usko laihaan seokseen, koska ennen suuttimien
vaihtoakin vedin läppä auki pitkiä vetoja ilman ongelmia ja siis tuolla yhden kilon
paineella.
Tällä hetkellä alipaineilla ajettaessa ei ole mitään ongelmaa, vetää nätisti eikä
nyi. Mutta kun kiihdyttää kevyesti pienilläkin paineilla niin nykii aina hetkittäin.
Eikös bentsiiniongelmat tuntuisi sitten jo alipaineellakin? Boschin uusi pumppu on
vaihdettu pari vuotta sitten. Virranjakajaa epäilisin syylliseksi, kun se alkaa
olemaan ainut vanha orggisosa. Kellon kalvo ei kuitenkaan vuoda, ja jakajan
sisältä kuuluu liikkeen ääniä kun imee tai puhaltaa jakajan letkuun.
Mitäs mieltä te olette, mikä autoa vaivaa? Villejä arvauksia kaivataan. En keksi
mittään järkevää selitystä paitsi tuon virranjakajan. Btw, jos jollain on toimivaa
T8 jakajaa niin voisin ostaa pois liikkumasta!!!
Oletko tutkinut tämän ohjauspaineventtiilin toiminnan?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Tuolle ohjauspainesäätimen kalvon puhkeamiselle on jo melkoisen hyvä todennäköisyys. Tosin lisärikastuksen toiminnan kyllä näkee kapeakaistalambdastakin. Omassa 99turbossa ahtopainerikastus tulee peliin yli 0,2bar ahdoilla.
99:stä meni kerran ihan yllättäen virranjakajasta pyörijä rikki. Se yksinkertaisuudessaan alkoi viskomaan kipinää sieltä jostakin rakosesta. Pyörijässä oli sellainen hiiltynyt reikä. Uusi pyörijä korjasi asian.
Eräs klubitoveri taannoin kertoili muuten täällä foorumilla, että hänen 900 oli tehnyt oudon vetojen hyytymisen kiihdytyksessä. Matkanteko päättyi totaaliseen koneen sammumiseen. Olivat aikansa etsineet vikaa ja konehuoneesta ei löytynyt mitään näkyvää vikaa, kunnes kekkaisivat katsoa virranjakajan sisään. Pyörijä oli mennyt tohjoksi. Syyksi löytyikin moottorin etukannatinkumin väsyneisyys. Virranjakajan kansi pääsi kopsahtamaan konepeltiin, jolloin pyörijä sai kipeää. Virranjakajan kiinnitysklipsut kuitenkin huolehtivat, ettei kansi lähtenyt paikaltaan.
Muuten, on toi melkoisen laihat heittänyt, jos 1,2 näytti seokseksi?
99:stä meni kerran ihan yllättäen virranjakajasta pyörijä rikki. Se yksinkertaisuudessaan alkoi viskomaan kipinää sieltä jostakin rakosesta. Pyörijässä oli sellainen hiiltynyt reikä. Uusi pyörijä korjasi asian.
Eräs klubitoveri taannoin kertoili muuten täällä foorumilla, että hänen 900 oli tehnyt oudon vetojen hyytymisen kiihdytyksessä. Matkanteko päättyi totaaliseen koneen sammumiseen. Olivat aikansa etsineet vikaa ja konehuoneesta ei löytynyt mitään näkyvää vikaa, kunnes kekkaisivat katsoa virranjakajan sisään. Pyörijä oli mennyt tohjoksi. Syyksi löytyikin moottorin etukannatinkumin väsyneisyys. Virranjakajan kansi pääsi kopsahtamaan konepeltiin, jolloin pyörijä sai kipeää. Virranjakajan kiinnitysklipsut kuitenkin huolehtivat, ettei kansi lähtenyt paikaltaan.
Muuten, on toi melkoisen laihat heittänyt, jos 1,2 näytti seokseksi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Ohhoh, tulipas kämmi tuon seosluvun kirjoittamisessa. Eli seokset oli 12-13 kun veto loppu outoon ääneen
Eli lambdana noin 0,8.
Ohjauspaineen säädin alkaa rikastamaan seosta just tossa 0,2 bar paineissa, eli kyllä se tuntuisi toimivan. Sen kalvo vuotaa hiukan kun kokeilin isolla lääkeruiskulla painaa painetta. Eli ilma ei häviä kuin tyhjään...

Ohjauspaineen säädin alkaa rikastamaan seosta just tossa 0,2 bar paineissa, eli kyllä se tuntuisi toimivan. Sen kalvo vuotaa hiukan kun kokeilin isolla lääkeruiskulla painaa painetta. Eli ilma ei häviä kuin tyhjään...
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Pitänee tarkastaa tuo pyörijä, ei oo iso vaiva. Nyt alkaa vika pahenemaan, nykii jatkuvasti, eikä ajaminen ole ollenkaan mukavaa
Saas nähdä koska jättää kokonaan tien varteen...

Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Vika pahenee vain, rytkyttää niin perhanasti.
Vaihdettua osaa:
-pyörijä (uusi)
-virranjakajan kansi (uusi)
-ohjauspaineen säädin
Todettu toimivaksi:
-startatessa antaa kipinää kaikille pytyille (testattu johto maihin)
-lähtee nätisti käymään kylmäna sekä kuumana
-kylmä- ja ahtorikastus toimii
-ennakko säätyy oikein, 20 astetta EYKK 2000 kierroksella (1 pytyn johto)
-määränjakajan lautanen liikkuu kevyesti eikä rahnaa reunoihin
Todettuja ongelmia:
-ajoituslampulla tarkastettuna kolmospytty jättää välillä välistä
-2 ja 4 pytyt välkytti ajoitusvaloa vähän miten sattui
-hovihuoltaja kuunteli konetta ja totesi että lyö läpi jossain jakajan sisällä kun kuuluu napsuntaa (samaan aikaan kone kävi perhanan huonosti)
Hall-anturi tuntuisi toimivan oikein ainakin startatessa ja ykköspytyn kohdalla, mutta muuten on jotain pahasti pielessä. APUA, IDEOITA! Olisko jakajassa jotain sellaista kohtaa joka voisi auheuttaa tälläisiä ongelmia?
Toimivaa jakajaa saa tarjota!
Vaihdettua osaa:
-pyörijä (uusi)
-virranjakajan kansi (uusi)
-ohjauspaineen säädin
Todettu toimivaksi:
-startatessa antaa kipinää kaikille pytyille (testattu johto maihin)
-lähtee nätisti käymään kylmäna sekä kuumana
-kylmä- ja ahtorikastus toimii
-ennakko säätyy oikein, 20 astetta EYKK 2000 kierroksella (1 pytyn johto)
-määränjakajan lautanen liikkuu kevyesti eikä rahnaa reunoihin
Todettuja ongelmia:
-ajoituslampulla tarkastettuna kolmospytty jättää välillä välistä
-2 ja 4 pytyt välkytti ajoitusvaloa vähän miten sattui
-hovihuoltaja kuunteli konetta ja totesi että lyö läpi jossain jakajan sisällä kun kuuluu napsuntaa (samaan aikaan kone kävi perhanan huonosti)
Hall-anturi tuntuisi toimivan oikein ainakin startatessa ja ykköspytyn kohdalla, mutta muuten on jotain pahasti pielessä. APUA, IDEOITA! Olisko jakajassa jotain sellaista kohtaa joka voisi auheuttaa tälläisiä ongelmia?
Toimivaa jakajaa saa tarjota!

Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Johto jakajan liittimeltä sinne Hall-anturilta meni rikki, aiheutti pätkimistä, nykimistä ja käynnistymättömyyttä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 02#p485502
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 02#p485502
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Kokeile toisella jakajalla, jossei nuo jus:in neuvot auta. Siis lähinnä tulee mieleen väljä jakaja. Kokeilitko jo jakajan akselin välyksen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Akselin pituussuunnassa liikkuu jonkun 1-1,5 millin verran, poikittain vain sen verran että tunteen sormissa piennen naksauksen eli ei juuri ollenkaan.
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Tutki ne Hall-anturin johdot jakajan sisällä, kuten yllä ehdotin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
En saanut sitä liitinrungon lukkotappia irtoomaan, oli vissiin stanssattu kiinni. Hall-anturin liittimen irroitin, mutta johdot oli ehjät. Siis ainakin tosta kohdasta mistä jus:lla oli hiertynyt piloille. Muutenkin jakaja pyöri kevyesti ja säädin siirsi hall-asetelmaa ihan mallikkaasti. Sivuttaisvälystä ei ole tällä hetkellä lainkaan.
Voisikos määränjakaja olla mätä, ainakin tota roskan mahdollisuutta on puitu.
Voisikos määränjakaja olla mätä, ainakin tota roskan mahdollisuutta on puitu.
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Tuossa minun autossani olevassa jakajassa liitinrunko on jakajan kuoressa kulmikkaalla U-muotoisella jousimetallista prässätyllä levyllä, joka näkyy tässä kuvassa oikeassa laidassa liitinrungon ja ympyränmuotoisen jousirinkulan välissä:Tremolo kirjoitti:En saanut sitä liitinrungon lukkotappia irtoomaan, oli vissiin stanssattu kiinni.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... kaja2.html
Ei kai se voi olla stanssattu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Ah, ymmärsin väärin. Siis liitinrunko oli tosiaan tolla peltijousella kiinni. Tuolla venakopan päässä on sellainen pieni jousi kierretty pyörittimen ympärille. Sen alla on myös sellainen tappi joka vissiin tarttis irrota että akselin saa vedettyä läpi rungosta.
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Joo, se tappi on tehty pyörittimen reikään kovin tiukalla sovituksella, vaikea saada pois niin siististi että olisi uudelleenkäytettävissä. Siltikin turha purkaa siitä päästä jos ei ole uutta stefaa ja laakeriholkkia hollilla.Tremolo kirjoitti:pieni jousi kierretty pyörittimen ympärille. Sen alla on myös sellainen tappi joka vissiin tarttis irrota että akselin saa vedettyä läpi rungosta
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: T8 satkussa pientä nykimisongelmaa
Vika korjattu! Syynä taisi olla sittenkin vanhat tulpanjohdot. En ollut vaihtanut puolalle menevää johtoa viime vaihdon yhteydessä
Nyt kaikki on uutta ja pelittää tosi hyvin.
Kiitos kaikille avusta, tulihan tarkastettua muitakin paikkoja samalla. Nyt vain kovaa ajoa

Kiitos kaikille avusta, tulihan tarkastettua muitakin paikkoja samalla. Nyt vain kovaa ajoa
