Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JH
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 11:50
Paikkakunta: Otanmäki

Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja JH »

Katsastuksessa tuli huomatus pakkivalon toimimattomuudesta ja remonttipajalla oli havaittu, että vaihdekepin tienoilla oleva "vipu" tai "tappi", jonka pitäisi kytkeä pakkivalo, on jotenkin kulunut tai ei jostain muusta syystä yletä kytkimeen...

Lieneekö se vivusto jotenkin säädettävissä vai pitääkö hankkia uusi komponentti Saab-liikkeestä? Tarvikekaupasta ei tuntunut löytyvän sopivaa osaa.

Tai onko mahdollista tehdä joku patenttiratkaisu omin käsin?

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen :D
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Ainakin Motonetistä löytyy kyseistä katkaisijaa vitosella.
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Jouduin itse moisen ongelman takia viilaamaan pakkivalon anturin rungosta tavaraa pois (prikka oli jo alta otettu pois). Sitä en tiedä saako vivustoa jotenkin säädettyä/väännettyä.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihda se potikka joka kytkee pakkivalon niin ei tarvi ranettaa :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

dimebak kirjoitti:Vaihda se potikka joka kytkee pakkivalon niin ei tarvi ranettaa :wink:
Eihän se mikään potikka ole, vaan tavallinen kaksiasentoinen katkaisija.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aaviita kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Vaihda se potikka joka kytkee pakkivalon niin ei tarvi ranettaa :wink:
Eihän se mikään potikka ole, vaan tavallinen kaksiasentoinen katkaisija.
Mokkula ku mokkula. Osanahan tuo on jo uutena **tun täyspaska joten sitä ei kannata millään lailla yrittää korjata. Tuo nuppi tuossa katkaisijassa on sen verta kuraa teki sen kuka tahansa ja sehän kuluu.

http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/9509480.jpg
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
JH
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 11:50
Paikkakunta: Otanmäki

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja JH »

Joops, en ole vielä itse kurkistanut tuon vivuston ja antureiden anatomiaa. Korjaamolla olivat koittaneet saada pakkivaloa toimimaan ja jotenkin ymmärsin heidän kertomuksestaan, että anturi sinänsä on ihan ok, mutta vaihdevivustossa oleva liikkuva osa, joka painaa kytkintä, olisi jotenkin kulahtanut... Tuosta kuvasta päätellen kuluminen on tosiaan mahdollisesti "tapahtunut" tuosta anturin päästä...

Kunhan lumisatteet antavat vähän myöten, pitää mennä katsomaan oikein paikan päälle sitä keskikonsolin sisustaa. 8O
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä se on se katkaisija joka kuluu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Itselläni oli vivusto ilmeisen varkaus yrityksen takia vääntynyt eikä toiminut uudellakan anturilla joten viilasin sitä anturia kuten edellä kirjoitin ja sain näin pakkivalot toimimaan.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
JH
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 11:50
Paikkakunta: Otanmäki

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja JH »

Nonni, rälläköin toissayönä anturin kierrepäästä muutaman millin metallia poies ja rupesi peruutusvalo syttymään :D
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

JH kirjoitti:Nonni, rälläköin toissayönä anturin kierrepäästä muutaman millin metallia poies ja rupesi peruutusvalo syttymään :D
Juuri näin. Mullakaan ei muu auttanut. Vivusto saanut siipeensä joskus edellisen omistajan aikaan voron toimesta. Toivotaan, että kummallakin toimii tuo "ranetus" nyt maailman tappiin :)
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
JH
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 11:50
Paikkakunta: Otanmäki

Re: Peruutusvalon kytkeytymisen ongelma 900 vm. -86

Viesti Kirjoittaja JH »

Jeps!

Kiitoksia vaan kovasti käytännönläheisestä korjausvinkistä :D :D Nyt pakkivalo on toiminut jo muutaman päivän ajan ihan hyvin eli maailman tappia kohti ollaan vahvasti menossa 8)
Vastaa Viestiin