Saab 90, uudet kesärenkaat, Neuvoja viisaammilta!
Saab 90, uudet kesärenkaat, Neuvoja viisaammilta!
Eli lyhykäisyydessään tilanteeni on seuraava:
-Nyt alla 4-5 kesää ajetut kumit, ja sen oloiset. Uudet tarttis saada.
-Ongelma: Auto syönyt eturenkaiden (etenkin oik. puol.) ulkoreunat "sileestoneiksi"
-Paineet pidetty kohdallaan
-Auraukset katsottu viime kesänä. Ilmeisesti kampperille ja kasterille ei tehty mitään.
- edestä katsottuna renkaat näyttäisivät liioitellen olevan
\ / <-noin. Iskareille ei ole tehty myöskään mitään.
-Mahdolliseksi syyksi tarjottu myös palloniveliä.
-kun ratin kääntää tarpeeksi (siis reilusti), auto rupeaa voimakkaasti yliohjaamaan, jota seuraa yleensä voimakas "PAM" ääni kun toinen eturenkaista ikäänkuin "hyppää tyhjää" paikallaan eli haluaisi mennä tavallaan lujempaa kuin toinen.
-kaikki edelläolevat syyt mielestäni jossain määrin vaikuttavat renkaiden kulumiseen.
KYSYMYS: Missä järjestyksessä kannattaisi edetä?
1.Ensin uudet renkaat, jonka jälkeen mahdolliset huollot (ja mitkä niistä) etupäähän epätasaisen kulumisen estämiseksi ->kuinka nopeaan uudet kumit menevät pilalle?
vai
2.Ensin etupää kuntoon (vanhoilla epätasaisilla renkailla) ja sitten uudet renkaat alle ->voiko vaikuttaa niin että säädöt uusille renkaille menevät täten pieleen ja epätasainen kuluminen jatkuu?
vai
3.Ensin uudet pallonivelet (jos syy niissä), sitten uudet renkaat joidenka jälkeen kulmien säätö.
Kiitos neuvoistanne jo etukäteen!
-Nyt alla 4-5 kesää ajetut kumit, ja sen oloiset. Uudet tarttis saada.
-Ongelma: Auto syönyt eturenkaiden (etenkin oik. puol.) ulkoreunat "sileestoneiksi"
-Paineet pidetty kohdallaan
-Auraukset katsottu viime kesänä. Ilmeisesti kampperille ja kasterille ei tehty mitään.
- edestä katsottuna renkaat näyttäisivät liioitellen olevan
\ / <-noin. Iskareille ei ole tehty myöskään mitään.
-Mahdolliseksi syyksi tarjottu myös palloniveliä.
-kun ratin kääntää tarpeeksi (siis reilusti), auto rupeaa voimakkaasti yliohjaamaan, jota seuraa yleensä voimakas "PAM" ääni kun toinen eturenkaista ikäänkuin "hyppää tyhjää" paikallaan eli haluaisi mennä tavallaan lujempaa kuin toinen.
-kaikki edelläolevat syyt mielestäni jossain määrin vaikuttavat renkaiden kulumiseen.
KYSYMYS: Missä järjestyksessä kannattaisi edetä?
1.Ensin uudet renkaat, jonka jälkeen mahdolliset huollot (ja mitkä niistä) etupäähän epätasaisen kulumisen estämiseksi ->kuinka nopeaan uudet kumit menevät pilalle?
vai
2.Ensin etupää kuntoon (vanhoilla epätasaisilla renkailla) ja sitten uudet renkaat alle ->voiko vaikuttaa niin että säädöt uusille renkaille menevät täten pieleen ja epätasainen kuluminen jatkuu?
vai
3.Ensin uudet pallonivelet (jos syy niissä), sitten uudet renkaat joidenka jälkeen kulmien säätö.
Kiitos neuvoistanne jo etukäteen!
"SaabAna"
Rikkinäisen pallonivelen ei pitäisi Saabissa aiheuttaa pyöräkulmiin muutosta, kuluvat pystysuunnassa. Veikkaisin pyöräkulmien olevan päin prinkkalaa, jos kuluvat ulkolaidasta. Väliin kysymys, oletko ostanut auton vasta vai oletko omistanut sen kuinkakin kauan? Nimittäin mulla 99:ssä (sama etupään rakenne kuin 90:ssä) meni renkaat \ /, kun kokeiltiin veljen OGsataseen noita mun madallusjousia. Tällöin siis minun 99:ssä oli 99:n vakiojouset alla. Siis veikkaisin, että autossasi on joskus ehkä ollut madallusjouset ja nyt pyöräkulmat ovat niiden jäljiltä poskellaan.
Ja mitä rengaspaineisiin tulee, niin tänä kesänä ostin Kumho EcstaKH11 renkaat kokoa 195/60R15-88V ja aluksi paineet oli hiukkasen hukassa. Aluksi pidin uusiorenkaita pitäessäni tottuneeseen 2,3 ja 2,1 barin paineisiin ==> keula veteli aivan ku koneessa olis tehoa yli 200 hummaa. Paineen lisäys huononsi, joten laskin paineita ja ku mittarin viisari rupes näyttään 1,9 baria, niin auton kulku asettu.
Ja mitä rengaspaineisiin tulee, niin tänä kesänä ostin Kumho EcstaKH11 renkaat kokoa 195/60R15-88V ja aluksi paineet oli hiukkasen hukassa. Aluksi pidin uusiorenkaita pitäessäni tottuneeseen 2,3 ja 2,1 barin paineisiin ==> keula veteli aivan ku koneessa olis tehoa yli 200 hummaa. Paineen lisäys huononsi, joten laskin paineita ja ku mittarin viisari rupes näyttään 1,9 baria, niin auton kulku asettu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Auto on ns. "Perintökalleus", ollut suvussa koko ajan ja perheessämmekin vuodesta 90. Muistaakseni se on tuota oikean pyörän etureunaa ainakin viimeiset 6 vuotta krahnuttanut. En usko että pappavainaa on aikanaan mitään erikoisjousia säästäväisenä miehenä asennuttanut
Jos itse pitäisi mennä veikkaamaan niin uskoisin, että \ / takia renkaat kuluvat, kun nuo kulmatkin kyllä katsottiin ja laitettiin viime vuonna, mutta sivukallistukselle ei tehty mitään (kuulemma säädettävä todella hankalasta paikasta). Pitäisiköhän tuo sittenkin vaan tehdä.
Miten tuo pallonivelien kuluminen muuten tuntuu? Klappina vai tärinänä vai miten?
Renkaina alla on toistaiseksi tuo etupyörien osalta huonoksi päässyt sarja
Goodyear Eagle 185/65R15, paineet on olleet edessä ja takana 2,1.
Miksi muuten saabin ohjekirjassa suositellaan eteen 0,1 baria pienempää painetta kuin taakse. Maalaisjärkeni mukaan etupainosessa autossahan tilanteen pitäisi olla toisin päin?
-on tässä taas ihmetelty
kiitos!

Jos itse pitäisi mennä veikkaamaan niin uskoisin, että \ / takia renkaat kuluvat, kun nuo kulmatkin kyllä katsottiin ja laitettiin viime vuonna, mutta sivukallistukselle ei tehty mitään (kuulemma säädettävä todella hankalasta paikasta). Pitäisiköhän tuo sittenkin vaan tehdä.
Miten tuo pallonivelien kuluminen muuten tuntuu? Klappina vai tärinänä vai miten?
Renkaina alla on toistaiseksi tuo etupyörien osalta huonoksi päässyt sarja
Goodyear Eagle 185/65R15, paineet on olleet edessä ja takana 2,1.
Miksi muuten saabin ohjekirjassa suositellaan eteen 0,1 baria pienempää painetta kuin taakse. Maalaisjärkeni mukaan etupainosessa autossahan tilanteen pitäisi olla toisin päin?
-on tässä taas ihmetelty

"SaabAna"
Osta uudet renkaat ja käytä niissä oikeita rengaspaineita. Renkaiden kulumisessakin on eroja, joten on vaikea sanoa tarkemmin syytä ulkoreunojen kulumiseen. Tuo asiahan ei sinänsä ole mikään vieras tämän sukupolven saabien keskuudessa, että renkaat kuluvat tuollatapaa. Viimekesänä tehty aurauksen tarkastus on voinut olla jo myöhäistä, jos arvot ovat olleet aiempina kesinä pielessä. Etupyörät oikein säädettyinä ovat yläreunoista ulompana, kuin alareunoista. Ehkä olisi syytä käyttää auto vielä kerran kunnollisesti tehdyssä pyöräkulmien tarkastuksessa, josta saat ihan kirjallisen raportin muistoksi. Yleensä ne katsastussedät antaa niitä hylättyjä saabien nivelistä paljon ennemmin, kuin renkaat ehtivät kulua (kerran vuoteen halvoilla nivelillä) ja nivelet muutenkin menevät nopeasti väljäksi suojakumin hajotessa. Halpojen pallonivelien laatu on suorastaan säälittävää, kun suojakumit eivät kestä puolta vuotta pidempään, joten niveletkin on vähän väliä paskana. Kannattaa siis panostaa laatuun, kun uusii niveliä (Saab/TRW). En kuitenkaan usko, että pyörien väärä kuluminen johtuu nivelistä. Väljistyneet nivelet paljastuu yleensä kolahteluina kuopissa ja huonona ajettavuutena.
Jyrkässä käännöksessä nämä saabit sortavat etupyörillään, eli se renkaiden luisuminen on aivan normaalia. Muunmuassa tällä ohjausgeometrialla saabit onkin saatu puskeviksi, jonka perusajatuksena on ollut turvallisuus. Hitaammissa nopeuksissa puskeva auto on turvallisempi, koska se ei muutu niin herkästi yliohjaavaksi kovemmissakaan nopeuksissa ja toisaalta puskemalla tapahtunut ulosajo on paljon turvallisempi tapa poistua hallitsemattomasti tieltä, kuin kylki edellä.
Jyrkässä käännöksessä nämä saabit sortavat etupyörillään, eli se renkaiden luisuminen on aivan normaalia. Muunmuassa tällä ohjausgeometrialla saabit onkin saatu puskeviksi, jonka perusajatuksena on ollut turvallisuus. Hitaammissa nopeuksissa puskeva auto on turvallisempi, koska se ei muutu niin herkästi yliohjaavaksi kovemmissakaan nopeuksissa ja toisaalta puskemalla tapahtunut ulosajo on paljon turvallisempi tapa poistua hallitsemattomasti tieltä, kuin kylki edellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kun ostin vuonna 2001 -88 mallisen satkun, siinä oli toinen eturengas ulkokehältä aivan kalju. Syytä ei löytynyt, ja seuraavalla rengassarjalla minun käytössäni renkaat kuluivat aivan tasaisesti. En keksinyt muuta syytä kuin että ed. omistaja oli aina kaartanut asvalttipihaansa tosi jyrkässä kulmassa ja se oli syönyt sen kumin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tuo rengaspaineiden ero etu/taka-akselin välillä liittyy enemmänkin ajo-ominaisuukisien säätämiseen, kuin akselimassoihin. Sitäpaitsi täyteen kuormattunahan 99/90/900 on painojakaumaltaan 50/50 %.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No ei tod. ole. Ylätukivarren kiinityskohtien alla näkyy shimmilevyjä, niillä säädetään camper- ja casterkulmat. Se on sitten eri asia onko työntekijällä taulukkoa, että millä shimmilevy määrällä on millaiset pyöräkulmat.ajakaa kirjoitti:kuulemma säädettävä todella hankalasta paikasta
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
He, taisi sitten euromaasterin ukko olla väärässä, selitti vaan että toinen puoli helppo ja toinen vaikea säätää.
Nyt on joka tapauksessa uudet nokialaiset alla, ohjaus keveni ja rengasmelu miltei hävisi. Kivaa! Lisäksi oli hauska katsella kun täällä vesisateisessa Turussa jäi vain kaksi viivaa jälkeen kun taustapeilistä katsoi. Uskaltaa ajella taas vähän reilummassakin monsuunissa
Huomiseksi varasin ajan aurauskulmien säätöön, ja sitä ennen ajattelin olla ajelematta jottei mahdolliset väärät säädöt tee ilkeyksiä renkaille.
Kuten sanottua, kiitos. Vinkeistänne on ollut korvaamaton apu hieman tietämättömälle saabistille!
Nyt on joka tapauksessa uudet nokialaiset alla, ohjaus keveni ja rengasmelu miltei hävisi. Kivaa! Lisäksi oli hauska katsella kun täällä vesisateisessa Turussa jäi vain kaksi viivaa jälkeen kun taustapeilistä katsoi. Uskaltaa ajella taas vähän reilummassakin monsuunissa

Huomiseksi varasin ajan aurauskulmien säätöön, ja sitä ennen ajattelin olla ajelematta jottei mahdolliset väärät säädöt tee ilkeyksiä renkaille.
Kuten sanottua, kiitos. Vinkeistänne on ollut korvaamaton apu hieman tietämättömälle saabistille!
"SaabAna"
Kulmat tarkistettiin, ja säädettiin. Tosin nyt sain tietää, että itse asiassa renkaani ovat edestä katsoen \ \ noin. Syynä tähän on viime kesänä tehty alatukivarsien kiinnityskohtien hitsaus, jonka säästäväisenä, (mutten järin viksuna) miehenä teetätin autopurkaamolla
No, eihän se tietenkään samassa kohtaa enää ole ja camperi meni sitten siinä.
Viikonloppuna kulmien säädön tehnyt mies (saabisti hänkin), oli myös sitä mieltä, että vasemmalta puolelta pirun vaikea säätää camperia, joutuu kuulemma "purkamaan puoli moottoria" tieltä. No kieltämättä siinä onkin kaikenlaista sälää edessä, kuten mm. paisuntasäiliö ym, mutta ei tuo nyt ihan mahdottomalta näyttänyt ( jos siis ylätukivarren kiinnityksiin käsiksi pääsy riittää). Korjaaja väitti kuitenkin, etteivät nämä säädöt vaikuttaisi renkaiden kulumiseen (tiedä häntä sitten..). No, auto tuntuu jooka tapauksessa taas paremmalta ajaa kun edes nuo auraukset ovat nyt kunnossa.

No, eihän se tietenkään samassa kohtaa enää ole ja camperi meni sitten siinä.
Viikonloppuna kulmien säädön tehnyt mies (saabisti hänkin), oli myös sitä mieltä, että vasemmalta puolelta pirun vaikea säätää camperia, joutuu kuulemma "purkamaan puoli moottoria" tieltä. No kieltämättä siinä onkin kaikenlaista sälää edessä, kuten mm. paisuntasäiliö ym, mutta ei tuo nyt ihan mahdottomalta näyttänyt ( jos siis ylätukivarren kiinnityksiin käsiksi pääsy riittää). Korjaaja väitti kuitenkin, etteivät nämä säädöt vaikuttaisi renkaiden kulumiseen (tiedä häntä sitten..). No, auto tuntuu jooka tapauksessa taas paremmalta ajaa kun edes nuo auraukset ovat nyt kunnossa.
"SaabAna"