Saab 99 -82 oli joutunut sunnuntai vasten yöllä vandalismin kohteeksi.
Ohikulkija oli voimansa tunnossa purkanut pahaa oloaan kuljettajan puoleiseen sivupeiliin. Peilin runko-osa oli työnnetty eteenpäin "yli niskojensa" eli joustovara oli ilmeisesti suojannut rikkoontumiselta, mutta .....
Varsinainen peiliosa oli jotenkin myös kääntynyt peilin rungon kiinnikkeissä eikä asettunutkaan oikeaan asentoon muljauttaessani ulkokuoren alkuperäiseen asentoonsa. Ulkokuorikaan ei istu aivan oikein eli ei mennytkään ihan paikalleen. Peililasi ei liiku sisävivusta vääntämällä mihinkään. Lasi on niin, että vaakakorkeus on oikea, mutta autosta katsottaessa näkee viereisen kaistan eli ikkunanpuoleista reunaa pitäisi saada sisemmäs peilirunkoon. Ei sitä sen selkeämmin osaa selvittää, toivottavasti edes joku ymmärsi.
Jos joku osaisi kertoa, miten pitäisi menetellä, jotta peili ei särkyisi taitamattoman korjausyrityksissä, olisin kovin tyytyväinen.
Ja jos joku osaisi neuvoa miten peililasi saadaan toimimaan jälleen sisäsäätöisesti, olisin vielä tyytyväisempi.
Varmaan jollain teistä on hajoituskuvakin asian tiimoilta, olisiko mahdollista saada nähtäväksi, monasti kuva auttaa hyvänkin selvityksen lisänä.
Ongelma ei ole iso, on kiusallinen ja saattaa tulla "väärin korjattuna" suotta kalliiksi.
Apua anoen Jo-Jo
Taaksekin pitäisi peilistä nähdä !
Re: Taaksekin pitäisi peilistä nähdä !
Joo, peilin takana keskellä on muovinen pallonivel, ja peilin sivussa on kolo, johon sisältä tuleva säätövipu työnnetään. Tuskin on kyse mistään isommasta vauriosta, säätövipu vaan on osittain tullut ulos kolostaan. Kokeile varovasti kääntää uudelleen peiliä eteenpäin samalla kun kokeilet liikuttaa säätövipua eteen-taakse, jospa se loksahtaisi takaisin paikalleen. Jos ei onnistu, voi kokeilla kammeta peilin irti pallonivelestä, ja sitten asetella tangon pään paikalleen ennen peilin painamista takaisin niveleensä.
Jos päädyt vaihtamaan peiliä, sopivanikäisestä satkusta hankittuna saat laaajakulmaosalla olevan peilin, luksusta. Ja jos oikein innostut, laita sähköpeilimekanismi, johon tonnarin sähkölämmitetyt peileillä. Nyt on jo aamuisin peileissä kuivateltavaa.
Jos päädyt vaihtamaan peiliä, sopivanikäisestä satkusta hankittuna saat laaajakulmaosalla olevan peilin, luksusta. Ja jos oikein innostut, laita sähköpeilimekanismi, johon tonnarin sähkölämmitetyt peileillä. Nyt on jo aamuisin peileissä kuivateltavaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Taaksekin pitäisi peilistä nähdä !
NO, nyt näkyy, ja ihan oikeita suuntia.
Kyllä siinä kaikki saadut neuvot tuli käytettyäkin. Kun ei peili oveen kiinnitettynä oikein suostunut yhteistyöhön eli korjattavaksi, päätin ottaa sen oikein isän käteen eli irrottaa autosta.
Sen kun joku olisi maininnut, että oven sisäpuolella olevan muovisen kolmion muoviniitinkin voi purkaa sivistyneesti, olisi kaikki ollut hyvin.
Nyt käytin tarpeettoman järeitä työkaluja ja raakaa voimaa pienen "muoviniitin" poistamiseen ja sitämyöten tuhoamiseen.
Kädessä kääntelemällä ahtaaseen peilinsisukuntaan oli mahdollista jotenkin tutustua. Selvähän se oli, jotain oli vandaalin käsittelyssä joutunut pois suunnittelijan tarkoittamasta toimintaympäristöstään. Peilin ovenpuoleisen reunan puolella, peilikotelossa oli kaareva muoviliuska jonka oli tarkoitus luistaa säädettäessä peilin asentoa peilin takapinnassa olevassa luistikolossa. Väkivaltainen kohtelu oli vetänyt liuskan vain ääriasentoa pidemmälle ja kammennut luiskan toimimattomaksi.
Törkeää lievempää väkivaltaa käyttäen sain liuskan palautumaan alkuperäiselle muodolleen ja samalla alkoi myös sisäpuolelta tapahtuva peilin asentosäätö toimia. Tahmaista vaseliinia vielä liukasteeksi ja siinä kaikki. Koottiin ja ihailtiin maisemia, taaksepäin.
Peililasin irroitukseen en rohjennut ryhtyä, vanha muovi kun tunnetusti kovettuu ja murtuu tosi helposti. Eikä se varsinainen peililasikaan ole niitä kaikkein taipuisimpia. Nyt jäi kaikki eheiksi eikä maksanut paljoa !
Neuvoita ja varaosatarjouksista kiitos !
Jo-Jo
Ps. tämä tuli tehtyä sellaisena harmituksen välityönä taistellessani kiinnilukkiutuneen hanttimeihen oven ja lukon avaamisen kanssa. Lukossa on edelleen ja pysyy! Pistän koko Saabin kohta myyntiin !
Kyllä siinä kaikki saadut neuvot tuli käytettyäkin. Kun ei peili oveen kiinnitettynä oikein suostunut yhteistyöhön eli korjattavaksi, päätin ottaa sen oikein isän käteen eli irrottaa autosta.
Sen kun joku olisi maininnut, että oven sisäpuolella olevan muovisen kolmion muoviniitinkin voi purkaa sivistyneesti, olisi kaikki ollut hyvin.
Nyt käytin tarpeettoman järeitä työkaluja ja raakaa voimaa pienen "muoviniitin" poistamiseen ja sitämyöten tuhoamiseen.
Kädessä kääntelemällä ahtaaseen peilinsisukuntaan oli mahdollista jotenkin tutustua. Selvähän se oli, jotain oli vandaalin käsittelyssä joutunut pois suunnittelijan tarkoittamasta toimintaympäristöstään. Peilin ovenpuoleisen reunan puolella, peilikotelossa oli kaareva muoviliuska jonka oli tarkoitus luistaa säädettäessä peilin asentoa peilin takapinnassa olevassa luistikolossa. Väkivaltainen kohtelu oli vetänyt liuskan vain ääriasentoa pidemmälle ja kammennut luiskan toimimattomaksi.
Törkeää lievempää väkivaltaa käyttäen sain liuskan palautumaan alkuperäiselle muodolleen ja samalla alkoi myös sisäpuolelta tapahtuva peilin asentosäätö toimia. Tahmaista vaseliinia vielä liukasteeksi ja siinä kaikki. Koottiin ja ihailtiin maisemia, taaksepäin.
Peililasin irroitukseen en rohjennut ryhtyä, vanha muovi kun tunnetusti kovettuu ja murtuu tosi helposti. Eikä se varsinainen peililasikaan ole niitä kaikkein taipuisimpia. Nyt jäi kaikki eheiksi eikä maksanut paljoa !
Neuvoita ja varaosatarjouksista kiitos !
Jo-Jo
Ps. tämä tuli tehtyä sellaisena harmituksen välityönä taistellessani kiinnilukkiutuneen hanttimeihen oven ja lukon avaamisen kanssa. Lukossa on edelleen ja pysyy! Pistän koko Saabin kohta myyntiin !