jousenpuristin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

tetammi kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun sulla on jouset irti niin herkistele varovaisesti noi ylätukivarren pultit, ettei tuu yllärii säädettäes. :D

Haulla kannattaa camber-jutustelut kattoo kun ohjearvot ei välttämättä ole sitä mitä haetaan madalluksen myötä.

Tuossa ylätukivarren pultteja herkistellessä on hyvä kattoo myös niiden puslat ja tietenkin kaikki pallonivelet.

Hyvä siitä tulee!
Ok, kiitosta vinkeistä. Ylätukivarsien pulttien crc hoito on jo aloitettu. Ihan vakiojouset meinasin laittaa, eli camberinkin pitäisi asettua ohjearvoihin? Maavara pakoputken kohdilta on jo vakionakin melko pieni ja säilyy muutenkin auto alkuperäisen näköisenä (meikäläisen parkkipaikkaan joutuu ajamaan kynnyksen yli)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, tulipahan noi jouset ja jousilautaset vaihdettua. Motonetista Turbon vakiojouset (merkki lesjöfors, vaikkei olekaan madallusjouset) hintaan 30e/kpl. Länsiautosta vastaavat hintaan 150e/kpl.. Meni hinnan puolesta noi lesjöforsit alle.

Remontti meni juuri kuten neuvoitte. Puristimena käytin kaverilta lainattuja "biltema" mallisia puristimia ja niillä remontti on rauhallisen miehen hommaa. Iskarit on pakko tosiaan ottaa alapäästä irti. Irroittaminen oli tosi helppoa ja vaivattoman oloista noillakin puristimilla, mutta sitten uusien Turbon vakiojousien paikalleen laitto olikin melkoinen operaatio.. Jousta ei meinannut millään saada puristettua sopivasti. Ainut vaihtoehto oli laittaa puristimet vastakkaisille puolille jousta..

Tää sitten johti siihen, että autossa jousia piti käännellä ja välillä löysätä puristimet, että saa siirrettyä ne toiseen kohtaan.. Melko aikaa vievää ja *****maista hommaa.

Alkoi vähän näyttämään siltä, että pallonivelien vaihto vaatii myös jousien irroittamisen? Meinaan, koko hoitohan räjähtää silmille, jos jousi paikallaan noita lähtee vaihtamaan? Vai tehdäänkö noita jotenkin asettamalla tukia tukivarsien väliin? no, jousi irti palloneveletkin on helppo vaihtaa..

-Jos siis jousia vaihtaa useammin tai tekee itse kaikki eturipustusten remontit kannattaa suosiolla satsata kunnon jousenpuristimeen ja unohtaa nää "biltema" ja "motonet" mallit.

Jos taas vaihtaa jouset tietäen, ettei hommaa tule enään koskaan tekemään, voi tuon tehdä halvoillakin puristimilla. Aikaa pitää varata noin 6 tuntia (omasta mielestäni tein rivakasti, voi mennä pidempääkin)..

Täytyy alkaa pikkuhiljaa satsaamaan kunnolliseen puristimeen. Vuosien varrella varmasti tulee eteen jos jonkinlaista remonttia eturipustuksien tienoilla ja jousi irti niitä tuntus olevan turvallisin tehdä (pallonivelet yms..)

Vielä kerran kiitoksia vinkkejä antaneille.. Tää eturipustuspuoli olikin mulle viimeinen paikka, jota en ole kerinnyt saabismin aikana purkamaan/kasaamaan.. Onpahan nyt tuokin tehty.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sami kirjoitti:Alkoi vähän näyttämään siltä, että pallonivelien vaihto vaatii myös jousien irroittamisen? Meinaan, koko hoitohan räjähtää silmille, jos jousi paikallaan noita lähtee vaihtamaan? Vai tehdäänkö noita jotenkin asettamalla tukia tukivarsien väliin?
Juu, välipalikka ylätukivarren ja kannakkeen väliin, niin pallonivelet ja iskarit saa irrotettua ja vaihdettua jousi paikallaan. Jos se välikannake on kovin pehmeä toisin kuin sinun autossasi, voi varmuuden vuoksi jousipuristimia silti kannattaa käyttää keventämään jousta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Sami kirjoitti:J

Alkoi vähän näyttämään siltä, että pallonivelien vaihto vaatii myös jousien irroittamisen? Meinaan, koko hoitohan räjähtää silmille, jos jousi paikallaan noita lähtee vaihtamaan? Vai tehdäänkö noita jotenkin asettamalla tukia tukivarsien väliin? no, jousi irti palloneveletkin on helppo vaihtaa..

-Jos siis jousia vaihtaa useammin tai tekee itse kaikki eturipustusten remontit kannattaa suosiolla satsata kunnon jousenpuristimeen ja unohtaa nää "biltema" ja "motonet" mallit.
Täytyy alkaa pikkuhiljaa satsaamaan kunnolliseen puristimeen. Vuosien varrella varmasti tulee eteen jos jonkinlaista remonttia eturipustuksien tienoilla ja jousi irti niitä tuntus olevan turvallisin tehdä (pallonivelet yms..)ty.
revin joskus vihreenä saabistina alapallon pois ilman jousen kevennyspaloja. uutta ei saanut paikoilleen ja kun oli lainapaikassa niin työkaluja ei juuri ollut.
ketutuskäyrä oli korkealla kun alkoi tajuamaan mitä oli tyrinyt, eikun kotoolta hakemaan puristimia. Suoraan sanoen kyrsii vieläkin moinen vallattomuus.
Kunnon puristin tohon 900 etujousiin voipi olla aika paha löytää/ ostaa, paitti tietenkin mallashintainen orkkis. olen edelleen sitä sitä mieltä , että näppärä äijä saattaa saada haitaritunkista modaamalla ja vahvistamalla toimivan. Tosin on syytä valkata sellainen TUKEVA malli, jossa on myös painelaakeri. Päihin vaan tehdään vahvasta latasta jousen mukaan kaaret, joissa on sisääntaivutetut kolot jousilangalle kuten orkkiksessa.
Orkkiksen alapään irtopalat ovat aika työläät, ehkä ne voi korvata kahdella sisäkoukulla per puoli, eli menevät sen alapultin molemmille puolille.
Tärkeää on myös katsoa että kararuuvi ei törmää jarrukilpeen kasaan puristettaessa.
Oikean mittainen kasaan puristettu jousi on tarpeen sovitustyössä, mm. koska jousen nousun takia koukut asettuvat eri tasoon.
Orkkispuristimella hoitelee molempien puolten jousien ja lautasten vaihdot kepeesti 1 tuntiin, hanakka jopa lähemmäs puoleen timmeen, koska mitään muuta ei tarvitse irroitella.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kyselin tuota orkkispuristinta länsiautosta ja semmoinen on saatavilla kahden viikon toimitusaikaan. Hinnan kohdalla äijä mumisi niin epäselvästi, että täytyy tuo hinta kysellä joskus uusiksi.

Vielä noista kaksileukaisista puristimista:

Leuat irvistää, jos asettaa puristimet väärin (eli jousen kuvitellun pitkittäisakselin suuntaisesti). Noi kaksileukaiset puristimet täytyy asentaa ja kiristää silleen vinoon jousen kierteen mukaisesti ja molemmilta puolilta, että painavat varsinaisesti jousta kasaan, eivätkä lähde irvistämään. Tällöin myös niiden kiristys ei jäykisty, kun jousi ei kampea leuka-asetelmaa vinoon. Jos puristimet irvistää, tietää välittömästi, ettei tee hommaa oikein. Tykästyin noihin kaksileukaisiin just sen takia, että oikein kiinnitettynä ovat tukevat. Jousta pystyy autossakin vähän remuamaan, eikä ole niin suurta pelkoa, että systeemi räjähtää silmille. Nää mun lainassa olleet puristimet olivat samanmalliset, kuin bilteman puristimet, mutta tukevampaa ja asiallista laatua.

Ainut huono puoli noissa on homman hitaus ja kohtalainen kikkailu uutta jousta asennettaessa. Eli ei ihan jokapäivä jaksa remonttia tehdä näilläkään, vaikka ihan asiallista laatua puristimet olivat.

Ehkä meinasin jossain vaiheessa hankkia tuon orggispuristimen. Tullut vähän semmoinen olo näissä autohommissa, että köyhän ei kannata hankkia halvinta ja kunnon työkaluilla säästää paljon. Mukavuuteen kannattaa satsata piharemonteissakin.

Tuo orggis puristin vain tulee hankittua sen vuoksi, ettei ole tullut autoja käytettyä korjaamoilla ja vielä olisi tarkoitus kaikki remontit jatkossakin tehdä itse. Selkeästi vaivaa säästävä työkalu, jos toimii hyvin ja uskoisin, että tarvetta tulee tulevaisuudessakin.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kerrohan kansalle se mumistu hinta niin saamme kaikki sitä huohottaa :) karkea arvaus 400 egee???
porukkatallikäyttöön sellainen voi olla hinta/ laatusuhde ok.

Yksilön satunnaiseen käyttöön suosittelen edelleen yllä kirjailemaani modattua versiota tuosta bilteman/ motonetin jne. 2- kapäläpuristimesta, eli vääntökara katkaistaan ja hitsataan toiseen päähän ruuvia. Koska se kierrekara on lyhyenlainen, niin etua saa kun tunkilla painaa ensin tukivararren alta jousen mahdollisimman kasaan. käpälien kärjistä voi kanssa maun mukaan laikata osan pois jos estävät asettumista.
Harmi kun ne idän tietäjät ? eivät ole voineet ajatella mitään jousen nousua niille käpälille, eivät vissiin ole osanneet päättää oikea/ vasen kierre, ja kun "2 erilaista" ei raaski tehdä, niin sitten pannaan raju kompromissi eli suora. :lol:
Viimeksi muokannut stara, Ma Huhti 24, 2006 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Ehhehe:
tosta edellisestä " 2 erilaista", tulikin mieleen kun kerran ostin ristikkoavaimen " tarjouksesta".
Oli huuli aika pyöreenä kun sitä sovittelin pyörään, mikään ei sopinut.!!
Olivat idän geishat mättäneet hitsikoneeseen "2 samanlaista" vartta jotka molemmat olivat " erilaisia" eli joissa ei ny sattunu olemaan 19 mm avainväliä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

1100e :)

Tää oli länsiauton hinta. Jotenkin tuolla länsiautossa tuo varaosaporukka tuntuu aina kuitenkin olevan melko mulkvisti tuulella aina kun niiltä jotain kyselee ja hyvin vastahakoisia olivat edes tuota hintaa selvittämään, että jos tuommoista puristinta meinaisi etsiä, täytyy se tehdä jotain muuta kautta, kuin länsiauton kautta. Ei mitään järkeä hankkia tuota tuommoisella hinnalla. Ajatuksissa pyöri lähinnä ruotsinreissuilla kysellä ja etsiä ko. värkkiä tai sitten jotain korvaavaa samantyyppistä...

Kaksileukaisesta puristimesta vielä:

Ei se ole sattumaa, että noi leuat ovat tasossa. Kyllä taitavat noi työkalusuunnittelijat ovat fysiikkansa lukeneet noilta osin. Jos piirrät puristimesta ja jousesta kuvan, tulee huomanneeksi että jos leuat olisivat eritasossa kierteen mukaisesti, olisi kiristämiseen tarvittava voima suurempi kulman myötä. (puristimiinkin vaikuttaa pienempi voima, kuin jos ne olisivat jousen akselinsuutaisesti) Pienimmällä voimalla siis pääsee kiristämällä jousta juuri kuten noi oikein asennetut kaksileukaiset tekevät. Kaksileukaisuudesta etua on se, että tuommoinen tartunta on aina jämäkämpi ja vaara sille, että kiristäää yksileukaisen siten, että leuka ei lepää tasaisesti jousen päällä on pienempi. Varmaan siksi nykyiset puristimet ovat kaksileukaisia (ainakaan noista lähikaupoista motonet ja biltema, ei enään yksileukaisia löytänyt.)

No, mutta täytyy tässä vuoden aikana pitää silmät auki, josko löytyisi orggispuristin tai vastaava..
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

siisti hinta, tollahan saa jo yhden turbon tai 2---6 kulkuneuvoa.
:roll:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

:wink: joo:) täytyy vielä joskus kysyä variston länsiautosta, joltain toiselta myyjältä. OG osien kohdalla olen huomannut, että hinnat arvotaan siinä paikanpäällä ja arvonnassa haitari on melkoinen.

Laakkosella taisi olla jo jonkinlainen valmis hintalista olemassa silloin kun edustivat saabia.

Kieltämättä pähkähullu hinta. Kaikenlisäksi pitäisi maksaa ennakkoon, jotta suostuvat tilaamaan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: jousenpuristin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nostetaan vanha topic ylös...edessä olisi jousien vaihto-operaatio tuplikseen...

mistä löytää noita ykskäpäläisiä puristimia?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: jousenpuristin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nalleolut kirjoitti:nostetaan vanha topic ylös...edessä olisi jousien vaihto-operaatio tuplikseen...

mistä löytää noita ykskäpäläisiä puristimia?

kumpi kelpaa paremmin motonetista 240 vai 300 mm sarja....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin