Sami kirjoitti:Autoja voi pitää hyvin ja niitä voi pitää huonosti. Jotenkin tuntuu ettei kumpikaan vaihtoehto korvaa sitä hyvää pitoa...
Naulan kantaan osuit, säännöllinen alustanpesu, ovien alaosien puhdistus, loksulistojen irrotus, ja painepesu joka ikiseen ei-näkyvään paikkaan auttaa varmasti eniten. Kosteuden, lian, suolan, jne, ansiotahan se korroosio on, säännöllistä huolenpitoa joka paikkaan, niin pysyy hyvänä.
Jokaisesta ostamastani Saabista olen ensimmäisenä pessyt juurikin ei-näkyvät paikat
Pitääkin piakkoin tehdä tonnarille ruosteenestokäsittely, kait tälläkin kerralla Spray-tavarana, kun ei jaksa sotkea koko tallia, ja itseänsä paineilmaruiskulla (minulla on jo Dinitrolin ML, CAR, jne -patruunoihin sopiva ruisku, mutta lopetin ruiskuttamisen ekalla patruunalla pari vuotta sitten kesken, kun puoli tallia lainehti sitä ML:ää, vaikka kompuran paine oli pienellä, hyi helekutti mitä myrkkyä ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mä oon miettiny et meneeks toi ML maaliruiskusta lävitte jos vaikka suutin on tuon normaali 1,5 olis nurkissa yks tuhlattava maaliruisku, meinaan et sotkeekohan se vähempi kuin tää massaruisku..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu kirjoitti:Ja silti ne ruostuu jossain vaiheessa
Mä oon miettiny et meneeks toi ML maaliruiskusta lävitte jos vaikka suutin on tuon normaali 1,5 olis nurkissa yks tuhlattava maaliruisku, meinaan et sotkeekohan se vähempi kuin tää massaruisku..
Ei mene läpi maaliruiskusta. Ja sellainen siihen ruostesuoja-aineeseen tarkoitettu ruisku ei tainnut paljoa maksaakaan (voin myydä edullisesti lähes uuden).
Ainakaan ei mene läpi omasta 1.5:stä (tätä testasin ennenkuin hommasin tuon alustasuojaruiskun).
Luulen että Saabin tehtaalla on tehty niin 70-luvun lopusta 90-luvun alkuun, että heti kun pohjalevyt kiinnityksineen, ja tukipalkkeineen on saatu hitsattua jotenkuten kasaan, niin ne on viety 2-3 viikoksi sateeseen, ja sitten vasta hitsattu korin yläosaan kiinni, ja kokonaisuus on sitten vasta maalattu
Voi olla että tehtaalla on laskettu myös ovet täyteen vettä, ja laitettu jotain happoa konepeltien sisätakareunoihin, ja sisäpuolelle, että varaosamenekki olisi iso myös tulevaisuudessa ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti: Ja sellainen siihen ruostesuoja-aineeseen tarkoitettu ruisku ei tainnut paljoa maksaakaan (voin myydä edullisesti lähes uuden).
Ei mun molemmilla käsillä ruiskia tarvitse On jo ruisku siihen
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
ng900aero kirjoitti: Ja sellainen siihen ruostesuoja-aineeseen tarkoitettu ruisku ei tainnut paljoa maksaakaan (voin myydä edullisesti lähes uuden).
Ei mun molemmilla käsillä ruiskia tarvitse On jo ruisku siihen
Meinaakko kuseksia saappis päälle, vai mitä, tai sitten en oikein tajunnut juttuas?
On tullut kanssa nähtyä, ja ostettuakin Saabeja, joissa on jotain karseeta kuivunutta alustasuoja-ainetta, ihan varmaan Dinitrolin kamatkin menee jossain vaiheessa sellaisiksi, eli kaikki suojaukset kait vaatii säännöllistä hoiltoa.
Huolto, ja hoitaminen, ja pesu kait tärkeimmät niksit, puhdas alusta ei varmaan ruostu vaikka laittaisi vaseliinia, tai sitten Dinitrolia, aamen
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Niiiin siis toi ruisku mitä tarkoitin, että sellainen massa/kotelosuojaruisku löytyy jo nurkista.... ei nyt aleta urakalla saabeja suojaamaan et tarttis molempiin käsiin massaruiskua...
En mää ny ala kuseksii oman saabin päälle ennenku se on paaluna edessäni
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
sikana ohennettu bilteman ruosteenestomaali ruiskulla joka paikkaan niin että valuu.
imeytyy hyvin jokapaikkaan ja estää ruostumisen jatkumista
koska massahan ei kannata ruosteiseen alustaan tunkea.
myös öljy on hyvä keino
oikeesti paras suojaus on ku ei oo mitää muuta ku auton oma maali pohjas, mut siitä vaa pitää huoli et se pohja on aina puhas..eli aina ku pesee auton ni pesee alustan.
Saab 9000 cs 2,0T stege3 -97 kr
Ex pelit. 900 gli -84, 900 cc -89, 900s -90
En kyllä ihan helpolla niele tuota, että auton pohjan öljyäminen edesauttaa ruostumista...
Ainakin saabin konehuoneita ei ruoste vaivaa, öljyä on siellä ja täällä..sitten tämä kadetti on ruosteeton vaikka muuten taitaa olla rapeassa maineessa, käyny öljyttävänä keväällä ja syksyisin: http://juuso.1g.fi/kuvat/Omia%20juttuja ... i.jpg/full
Varmaan aina löytyy parempia vaihtoehtoja kun öljy, eteenkin jos mainosmiesten puheita kuuntelee...
Joo joo mutta kuten oli mainittu niin öljytyissä on sitten tuuma hiekkaa pohjassa kiinni ja se pitää paikat kosteena ikuisesti ja sitä ei pysty öljykään estämään ettei paikat ruostu.
Öljyt kuuluu koneeseen , lootaan tai eko-kemille ja oikeet ruostesuojaaineet sinne minne ne on tarkoitettu.
Tehkääpä testi:
2 kpl puhtaita maalaamattomia pellinpaloja ja öljytkää toinen näillä "tee se itse " miehen öljyillä ja toinen Dinitrolin ML;llä ja laittakaa ulos sateeseen vaikka talon vesikouruun talveksi ja seuratkaa miten käy... on tullut testattua...sitte näette kumpi toimii....
Tarkoituksena on joskus tässä testata ko. systeemillä maaleja, esim sinkit, ferrexit, tavalliset kili kili-pullo pohjamaalit, löwerostit ym ja sitten ruostesuojaaineet:Kotelovahat, ML, jäteöljyt, bitumit , ruostesuojavahat ja kaikki variaatiot niistä ja ruuvata ko pellinpalat isoon vaneriin ja se sitten rekan kärryn pohjan alle ulkopuolelle ja kattoon talven jälkeen mikä punottaa ja mikä ei.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
luonnollisesti öljy toimii silloin jos pinta pysyy puhtaana ja öljyttynä mutta pysyykö se silloin kun sen laittaa pohjaan? jotkut puhuu että teräketjuöljy pysyy paremmin. mutta entäs sitten kun siihen alkaa tarttumaan hiekkaa ja likaa?
minulla oli yksi vanha 99 jossa pohjaa oli öljytty niin hyvin että pohjaan oli vuosien saatossa pinttynyt puolen sentin paksuinen hiekka-/multakerros joka oli muuten aivan kosteaa ympäri vuoden. pohja oli tosi uskomattoman näköinen, sen kunnosta ei pystynyt sanomaan yhtään mitään koska se oli paksun kerroksen peitossa - jota joku olisi voinut jopa kuvitella massaksi.
tuota hiekkamössöä kun kaapi sieltä pohjasta pois, valitettavasti alta ei paljastunutkaan pelkästään kovaa ja puhdasta peltiä, vaan myös näkkileipää sekä vahvasti syöpynyttä mutta vielä pelliksi tunnistettavaa materiaalia.
minulla oli yhdessä tuplaysissä lokasuojan ulkokaaren korjaus joka tehtiin talvella ja siihen vedettiin vain sprayllä pohjamaali. kolmen vuoden ajan levitin alueelle tunnollisesti aina jotain, mitä oli käden ulottuvilla, joskus moottoriöljyä, joskus kotelosuojaa. Eihän se autoa komistanut kun metallinsinisessä autossa osa kaaresta oli töhnäistä, mutta pientä pintaruostetta lukuunottamatta korjattu kohta säilyi hyvänä vuosien yli vaikka ajoin autolla kymmeniä tuhansia kilometrejä kesät ja talvet. kyseessä on kuvan auton etupyörän kaaren takaosa. korjaus tehtiin 2003-2004 talvella, eka kuva on vuodelta 2005, toinen kuva 2007.
toms kirjoitti:Tarkoituksena on joskus tässä testata ko. systeemillä maaleja, esim sinkit, ferrexit, tavalliset kili kili-pullo pohjamaalit, löwerostit ym ja sitten ruostesuojaaineet:Kotelovahat, ML, jäteöljyt, bitumit , ruostesuojavahat ja kaikki variaatiot niistä ja ruuvata ko pellinpalat isoon vaneriin ja se sitten rekan kärryn pohjan alle ulkopuolelle ja kattoon talven jälkeen mikä punottaa ja mikä ei.
Mulla on yks testi menossa nyt ainaki talven yli, kilikaliruosteenestopohjamaalia pellissä ulkona sään armoilla. Toistaseks näyttää hyvältä...
Ai niin, yhen lasisen tuhkiksen peltikansi on maalattu kilikalilla kans, muutamia vuosia ollu pelkästään sillä sään armoilla ja hyvin on maali pysyny.
Kyllä kili kili - maalit voi kestää ko. tuhkiksissa mutta rekan alustassa se saa sitä perk..een suolaa mitä tuonne tielle viljellään niin s...anasti ja hiekkaa , kuraa, vettä, tuulta ja tuiskua eli oikeita auton olosuhteita eli kovimmissa olosuhteissa mitä autot voi saada ja varmaan talve aikana saa kilsojaki melko paljon.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Tuo paikka oli omassa ässässäkin ihan kokonaan ruskean pintakorroosion valtaama, jos en olisi puhdistellut ruosteita ja maalannut uudestaan, niin tilanne 5v päästä olisi varmaan aika lailla tuo
Pääsee hyvin suolavesi lillumaan tuolla ja paikka pysyy kosteana.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713