Tupakansytytin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
samsa
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 22:03

Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja samsa »

Tuli -89 900c hankittua pihaan seisomaan. Nyt on alkanu suuresti häiritsemään tupakansytyttimen toimimattomuus, puhelin perhana ku ei taho latautua.

Sulakkeet läpikäyty, ei rikkinäisiä sulakkeita... Jostain foorumilta lueskelin, että ois samassa sulakkeessa pakkivalot ja tupakansytkä, mut pakkivalot kyllä toimii. Vai onko tupakansytyttimessä itsessään jossain sulake? (Mielenkiintonen torx siellä pohjalla, ei oo uskaltanu sörkkiä) Mites se muuten lähtee sitten irti kojelaudasta vai onko jotai helpompaa tapaa tutkia johdotuksia.

Aiheeseen kuulumatonta mut kysympä silti: Miten lähtee irti kojelaudan "alempi osa eli se "nahka"verhottu osa?
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Mittaa yleismittarilla tuleeko sytyttimeen jännite. Jos tulee eikä laturi saa virtaa niin usein sytyttimen sisällä olevat kosketinnavat ovat taipuneet eivätkä osu laturiin kunnolla. Niitä pitää silloin taivutella.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja toms »

Itellä ottaa kääkin-laturi kiinni siihen tupakansytkärin pohjan keskellä olevaan niittiin ja se on hapettunut niin siksi ei pelaa ennenkuin puhdistaa ruosteet pois. PS. ei sitte kannata puhdistaa virrat päällä....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

samsa kirjoitti: ...
Aiheeseen kuulumatonta mut kysympä silti: Miten lähtee irti kojelaudan "alempi osa eli se "nahka"verhottu osa?
Tarkoitatko "polvisuojaa"?
Irtoaisiko näillä ohjeilla?
Eli on kiinni kolmella ruuvilla. Kahdella konetilan puolella ja yksi tuhkiksen alla.

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
samsa
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 22:03

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja samsa »

yleis mittarilla törkitty ja mitään jännitettä ei löydy sen päätyruuvin ja ulkoreunan välillä. Ei ole edes kovin hapettuneen näköinen se päätyruuvi.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja Ääni »

No seuraava arvaus on, että johto on irti sytyttimen takaa. Sytytin moduuli lähtee irti paneelista (muistaakseni) kun ruuvarilla kampeaa modulin reunoista ulospäin. Siitä näkee onko johdot kiinni vai ei. Jos ei ole niin sitten johdot kiinni jos ne näkyy siinä lähettyvillä. Jos ei muuten niin radio irti ja sitä kautta kopeloimaan että mihinkä ne johdot on menny. Jos ne piuhat löytyy sieltä niin mittaa nyt nekin, että tuleeko niihin jännitettä.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Niin eihän se sytytin irti lähde, mutta siitä vierestä voi ottaa niitä nappuloita irti ja sitten radion irti niin pääsee käsiksi ja näkee tarpeeksi.
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Ymmärsinkö nyt oikein tuon polvisuojan irroituksen? Konehuoneen puolelta kulmista 2kpl per puoli 17mm kannalla olevaa pulttia irti joiden alla on myös semmoinen metallinen levy. Sitten tuhkakupin alta 10 mm kannalla oleva pultti irti ja irroitin jopa sen karan mihin se pultti tulee. Rattiakselin muovi pois. Keskikonsoli pois. No nämä purin ja väänsin/paukutin/vedin/työnsin ja kiroilin. Silti polvisuoja ei hievahtanutkaan.
Piti purkaa pois, että löytäisin mistä auto vuotaa vettä kuskin jalkatilaan (tuulilasin tiivisteen poistoreikä putsattu jo). No en saanut polvisuojaa pois niin tein sitten sinitarrasta renkulat konehuoneen puolella olevien pulttejen juureen millä polvisuoja on kiinni(muutakaan en keksinyt ja silikooni ruostuttaa, sinitarrasta en tiedä). Saa nähdä olisiko tuurilla vuotanut niistä.

Miten polvisuoja siis irtoaa vai onko tuon joku liimannut jollain massalla kiinni? Pitäisikö tippua herkästi alas? Mites vaikea se on saada takaisin? Kohdistaa siis reiät kohdaikkain?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Jos tuota mika on polkimien tai ylipäätänsä jalkoyläpuolella, niin torx/ruuvit irti niin lähtee, olikohan siellä 6kpl noita ruuvei..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Ei. Tarkoitan tuota polvisuojaa mikä kulkee kojelaudan alaosassa päädystä päätyyn. Ilmeisesti yleensä muun auton verhoilun kanssa samaa väriä.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mutta nyt onkin kyse ysisatasesta jossa kojelauta on täysin erilainen kuin ysikympissä.

Elikkä kyllä sen pitäisi nyt lähteä irti kun olet nuo kaikki irrottanu, oiskohan joku rane vetässy sen vielä jostain muualta kiinni?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Ilmeisesti jostain muualta kiinni sit vielä. Pimeetä koko ajan eikä tallia. Pitäisi siis irrota vähällä voimalla helposti? Tippuu alaspäin vai pitääkö samalla kammeta johonkin suuntaa?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

2kpl 17m pultteja per puoli pitää kiinni kojelaudan kaikkineen. En suosittele tässä projektissa niitä irroittamaan.

Polvisuoja on niillä 10mm ruuveilla kiinni reunoista, vähän syvemmällä/alempana kuin ne 17mm pultit. 10mm ruuvien päällä saattaa olla sinitarramaista tiivistetöhnää, eli kantoja ei välttämättä näy suoraan. Keskeltä on kiinni vielä sillä 13mm "karalla", eli sen keskikonsolin 10mm ruuvin alla on vielä toinen itse polvisuojan kiinni pitävä kararuuvimikälie.
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja merlin »

moni on ottanut tupakansytyttimen virtajohdon irti ja kytkenyt siihen radion
96 vm. 1975
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tupakansytytin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

f-19 kirjoitti:2kpl 17m pultteja per puoli pitää kiinni kojelaudan kaikkineen. En suosittele tässä projektissa niitä irroittamaan.

Polvisuoja on niillä 10mm ruuveilla kiinni reunoista, vähän syvemmällä/alempana kuin ne 17mm pultit. 10mm ruuvien päällä saattaa olla sinitarramaista tiivistetöhnää, eli kantoja ei välttämättä näy suoraan. Keskeltä on kiinni vielä sillä 13mm "karalla", eli sen keskikonsolin 10mm ruuvin alla on vielä toinen itse polvisuojan kiinni pitävä kararuuvimikälie.

Eli 1kpl 10mm kannalla per puoli konehuoneen puolella? Yhteensä siis 3kpl, kun tuhlakupin alla olevankin laskee? Eilen pimeässä tutkin niin apurin puolelta löysin sikakitin näkösen kasan ja pultti varmaan sen alla. Kuskin puolelta en sitten löytänytkään, mutta siellä oli vedetty jotain liittimiä nippusiteellä lokarin reunaan kiinni niin ne peitti näkyvyden enkä kerennyt katkomaan nippareita auki, että näkisin.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Vastaa Viestiin