99 LEA:n ohjaustehostin vuotaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

99 LEA:n ohjaustehostin vuotaa

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Arvon raatilaiset, mitä olisi viisainta tehdä? Tehostin vuotaa rattiakselin juuresta. Olen yrittänyt ostaa tiivisteitä/korjaussarjaa tai koko sydeemiä sekä tämän forumin että SAHK:in forumin välityksellä. Sain yhden vastauksen. Vastaaja tarjosi käytettyä OG900:n tehostettua hammastankoa. Olen ymmärtänyt, ettei se kuitenkaan sovi mm. rattiakselin erilaisen kiinnityksen takia. Skandix.de tarjoaa kunnostettua hammastankoa hintaan 535,50 egee + pantti 119,00 tai tiivistesarjaa hintaan 52,31. Varoittavat, että ensikertalaiselle tiivareiden vaihto voi olla tosi vaikeaa. Skandixin mukaan tanko vastaa OE osaa 8827271, joka sopii kuten tiivistesarjakin 99:n lisäksi OG900:an -93 saakka. Speedparts kauppaa ilmeisesti samoja kamoja, mutta ei kehu niiden sopivan 99:in. Että kuis se ny sitte on? Sopiiko OG900:n kamat 99:in vai ei? Ja jos ei, niin millä kummalla saan öljyt pysymään sisällä? Kemiallista korjausta Motonetin kauppaamalla ihmeliemellä on jo yritetty!
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9410
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 LEA:n ohjaustehostin vuotaa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Reijo Ranta kirjoitti:Arvon raatilaiset, mitä olisi viisainta tehdä? Tehostin vuotaa rattiakselin juuresta. Olen yrittänyt ostaa tiivisteitä/korjaussarjaa tai koko sydeemiä sekä tämän forumin että SAHK:in forumin välityksellä. Sain yhden vastauksen. Vastaaja tarjosi käytettyä OG900:n tehostettua hammastankoa. Olen ymmärtänyt, ettei se kuitenkaan sovi mm. rattiakselin erilaisen kiinnityksen takia. Skandix.de tarjoaa kunnostettua hammastankoa hintaan 535,50 egee + pantti 119,00 tai tiivistesarjaa hintaan 52,31. Varoittavat, että ensikertalaiselle tiivareiden vaihto voi olla tosi vaikeaa. Skandixin mukaan tanko vastaa OE osaa 8827271, joka sopii kuten tiivistesarjakin 99:n lisäksi OG900:an -93 saakka. Speedparts kauppaa ilmeisesti samoja kamoja, mutta ei kehu niiden sopivan 99:in. Että kuis se ny sitte on? Sopiiko OG900:n kamat 99:in vai ei? Ja jos ei, niin millä kummalla saan öljyt pysymään sisällä? Kemiallista korjausta Motonetin kauppaamalla ihmeliemellä on jo yritetty!

Kankaanpään autopurkaamolla (vaiko -hajottamolla) oli ainakin vajaa vuosi sitten myynnissä 99:in tehostettu hammastanko hintaan 80e, kannattanee kysäistä sieltä, josko sattuisi olemaan ehjäkin?
Satkun tehostin on täysin erilainen (asensin sellaisen kuitenkin monien taisteluiden kautta 99:iin).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 LEA:n ohjaustehostin vuotaa

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Kankaanpään autopurkaamolla (vaiko -hajottamolla) oli ainakin vajaa vuosi sitten myynnissä 99:in tehostettu hammastanko hintaan 80e, kannattanee kysäistä sieltä, josko sattuisi olemaan ehjäkin?
Ei ollut enää jäljellä.
Satkun tehostin on täysin erilainen (asensin sellaisen kuitenkin monien taisteluiden kautta 99:iin).
Oliko 99:ssäsi alkujaan tehostin? Jos oli, niin minkä juttujen kanssa piti eniten taistella? Jos ei ollut, niin piti vissiin muotoilla tulipeltikin uusiksi?
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9410
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 LEA:n ohjaustehostin vuotaa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Reijo Ranta kirjoitti: Oliko 99:ssäsi alkujaan tehostin? Jos oli, niin minkä juttujen kanssa piti eniten taistella? Jos ei ollut, niin piti vissiin muotoilla tulipeltikin uusiksi?
Ei ollut tehostinta, oli ihan tavalinen -83 GL H-koneella. Rintapelti piti rakentaa käytännössä uusiksi, jotta sai mahtumaan sinne tehostimen "mokkulan" putkilähtöineen, ja pumpun (8-venttiilisen), sekä hihnan. Rintapelti on noilta kohdiltaan nin 5cm syvempänä kuin ennen, ja rintapellin tein 2-3mm:n teräksestä molemminpuoleisilla täyssaumoilla niin luulisi kestävän.

Tehostimen kiinnitys tulee sinne konetilan "lattiapeltiin" läpipulteilla kiinni, eli sinne piti hitsata pitkät lattaraudat tueksi. Ja muutenkin sen asentamisessa oli sovittelua ennenkuin passaisi sinne hyvin. Ja sitä hammastankoa ei enää irrotetaakaan ilman rälläkkää, (ja koneennostoa) Ohjausakseli piti tehdä niin, että hyödynsi 99:in akselin yläpään kiinnikkeineen, ja vastaavasti 900:n akselin 2-nivelistä alapäätä (keskeltä lyhennettynä noin 5cm).

Edit: autoosi voisi saada sopimaan satkun tehostetun hammastangon, jos sen mitat on suunnilleen samat siitä ohjausakselin lähdön kohdasta, eli jos sattuisi sopimaan 99:isi läpimenon, ja sen syvennykseen. Ainakin satkun tehostimen läpimeno oli sivussa 99:in tehostamattomaan verrattuna. Ja sinne pohjaan joutuu tietty poraamaan läpimenot pulteille, ja laittamaan ainakin jotkin paksut lattaprikat sinne tueksi. Ja koneen joutuu nostamaan pois, satkun hammastanko ei mene 99:iin kone paikallaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 LEA:n ohjaustehostin vuotaa

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Ja koneen joutuu nostamaan pois, satkun hammastanko ei mene 99:iin kone paikallaan.
Huhhuh! Taidan jatkaa korjaussarjan tai ehjän hammastangon etsintää. 99:n tehostettu tanko on korjaamokirjan mukaan vaihdettavissa konetta irrottamatta.
Vastaa Viestiin