Eli Lämmöt nousee paikallaan, flekti ei myöskään pyöri..
Mutta luulis ettei lämmöt nousis tällä kelillä vaikkei flekti pyöriskään, 10 astetta ulkona.. Eli oisko vesipumpuu syytä vaihtaa ja ainakin jäähdyttimen termostaattianturi ja termostaatti.. pitääkö systeemi tyhjentää? ja jos jollain olis kuva missä sijaitsee nämä kyseiset osat kun olen tälläinen 3 päivää vanha saabin omistaja
Lämmöt nousevat hiukan yli keskitason, ennen kuin flekti lähtee päälle. Jos ajoviima ei jäähdytä jäähdytintä, niin kyllähän moottorin käyntilämpötila nousee vääjäämättä.
Itse vaihdoin vesipumpun kun kuului ylimääräistä kirraavaa ääntä kylmänä ja se vuosi -> alkup. osa oli aivan loppu.
Flektianturi on kiinni jäähdyttimessä kuljettajanpuoleisessa yläkulmassa. Olisiko 22mm avain jolla saa auki. Kannattaa vaihtaa yhtäaikaa termostaatin kanssa ja vaihdossa aina vettä hiukan karkaa.
009baas kirjoitti:Eli Lämmöt nousee paikallaan, flekti ei myöskään pyöri..
Mutta luulis ettei lämmöt nousis tällä kelillä vaikkei flekti pyöriskään, 10 astetta ulkona.. Eli oisko vesipumpuu syytä vaihtaa ja ainakin jäähdyttimen termostaattianturi ja termostaatti.. pitääkö systeemi tyhjentää? ja jos jollain olis kuva missä sijaitsee nämä kyseiset osat kun olen tälläinen 3 päivää vanha saabin omistaja
Kun vaihtaa tuon termarin ja flektinanturin niin itse ainakin samalla huuhtelisin järjestelmän jollain hyvällä puhdistavalla aineella ja senjälkeen täyttö 50% vettä ja 50% uutta laadukasta pakkasnestettä! Tämä jo siitäkin syystä kun ei luultavimmin ole tiedossa koska pakkanesteet on viimeksi vaihdettu!? Saisi jäähdytysjärjestelmä taas hyvät suojat sekä pakkasta ja ei sovi unohtaa: syöpymistä ja jopa kokemukseen viitaten/ lämppärin hanakin säilyy pidempään tiiviinä uusilla aineilla !
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Sulla on syyläri tukossa ja kun vaihdat nesteet niin ei hanavettä vaan tislattua vettä niin ei tuu kattilakivee ko. järjesteklmään ja pysyy syylärit ym auki.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
petteri75 kirjoitti:Lämmöt nousevat hiukan yli keskitason, ennen kuin flekti lähtee päälle. Jos ajoviima ei jäähdytä jäähdytintä, niin kyllähän moottorin käyntilämpötila nousee vääjäämättä.
Itse vaihdoin vesipumpun kun kuului ylimääräistä kirraavaa ääntä kylmänä ja se vuosi -> alkup. osa oli aivan loppu.
Flektianturi on kiinni jäähdyttimessä kuljettajanpuoleisessa yläkulmassa. Olisiko 22mm avain jolla saa auki. Kannattaa vaihtaa yhtäaikaa termostaatin kanssa ja vaihdossa aina vettä hiukan karkaa.
Joo vaihdoin anturin ja flekti lähtikin surraamaan, propsit siitä, laitoin myös lisää öljyä koska näytti olevan todella vähissä ja tämäkin tunnetusti vaikuttaa moottorin jäähdytykseen.. Tosiaan nyt siellä on jäähdytyspuolella jossain vikaa, kyllä sieltä kuuluu tosiaan jotain sirraavaakin ääntä, ja kun syyläri kerran näyttäis olevan kunnossa ja vuotamaton niin kaitpa sen vesipumpun vois vaihtaa... moottori tuntuis olevan kunnossa, ihan pientä öljyä vie mut ei senkummempaa, mietin sitäkin josko vika olisi vaan väljässä koneessa, mutta siltä nyt ei vaikuttais.Termostaattkin olis mutta eikait se vaikuta jos lämmöt kohoaa liikaa?
Vaihda se termostaatti koska juuri se päästää avautuessaan jäähdytinnesteet syyläriin jäähtymään !
Jollei termostaatti aukea kunnolla niin ei ole ihme jos kone käy kuumana ja kuuluu sirraavaa ääntä!? Seuraavaksi voi kuulua jokin muu ääni ja sitten hiljaisuus .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.